A CCTV kínai állami televízió szerint az olajfoltot a hajóbaleset helyszínétől keletre fedezték fel, szélessége másfél és hat kilométer között mozog, és észlelése óta a többszörösére nőtt, ami tovább táplálja a tengeri élővilágra leselkedő veszély miatti aggodalmakat. A legnagyobb olajszennyezésről lehet beszélni az 1991-es angolai baleset óta, amikor is 260 ezer tonna nyersanyag került a tengerbe egy tartályhajóból délnyugat-afrikai ország partjainál.
A szennyezés felszámolása már elkezdődött, és közben leállították az eltűntek felkutatására irányuló nagyszabású mentőakciót.
A Természetvédelmi Világalap (WWF) súlyos környezeti károkra figyelmeztetett. "A szemünk láttára bontakozik ki egy környezeti katasztrófa" - hangsúlyozta Stephan Lutter, a WWF tengervédelmi szakértője Németországban. Hozzátette:
"Versenyfutás kezdődött az idővel".
Lutter szerint a hajótestből kilépő könnyűolaj méreg a tengeri emlősök, halak, teknősök, de a tengeri madarak számára is. Ráadásul a Sárga- és a Kelet-kínai-tenger határán kialakult áramlások roppant összetetettek, így szinte lehetetlenség megmondatni, hogy az olajszőnyeg merre fog sodródni. "Ez a szerencsétlenség drasztikus példája annak, milyen veszélyekkel jár a fosszilis üzemanyagok használata" - mutatott rá a szakértő.
A 136 ezer tonna rendkívül gyúlékony könnyű olajat szállító, panamai zászló alatt hajózó, Szancsi nevű iráni tartályhajó január 6-án borult lángba, miután összeütközött egy kínai hajóval Sanghajtól körülbelül 300 kilométerre keletre. A tartályhajó egy hétre rá, vasárnap süllyedt el.
A hajón 32 ember volt, 30 iráni és két bangladesi. Hármuk holtteste került elő eddig. A többiek eltűntek. Az iráni mentőegységek szóvivője már vasárnap közölte, hogy nincs már esély arra, hogy túlélőt találjanak.
A kínai hatóságok tájékoztatása szerint a hajó fedélzetén történt robbanások miatt megrepedt a hajótest, és a tengerbe ömlő olaj nagy része lángra kapott. Hétfőn is sűrű füst gomolygott a katasztrófa helyszínét. Szakértők szerint az élővilágában nagyobb kárt okoz az elégő olajnál az, hogy a hajó elsüllyedése miatt feltehetően a hajótestben maradt olajon kívül a rendkívül mérgező üzemanyag is a tengerbe kerül.