Egy friss tanulmány szerint az európai törzsutasokra kivetett adó évente 64 milliárd euró bevételt hozna, az utaslétszám csökkentésével lassíthatná a globális felmelegedést, a legtöbb ember számára pedig nem jelentene többletköltséget – ismertette a javaslatot a The Guardian.
A New Economics Foundation (NEF) és partnerszervezetinek elemzése szerint az új adó eredményeként egy éven belül 26 százalékkal csökkenne az utasok száma, ezáltal a repülőgépek szén-dioxid-kibocsátása 21 százalékkal csökkenhetne – írja az economx.hu.
Az indítvány értelmében az utasoknak az első oda- és visszautazáson túl minden egyes további repülőút után többet kellene fizetniük. Az illeték a 12 hónapon belüli első oda- és visszautazás esetén nulla euróval kezdődne, és minden egyes oda- és visszautazás esetén 100 euróval emelkedne. A hosszabb távolságok és az első osztályú utazás esetén pedig felárat kellene fizetni.
A javaslat az uniós és a nemzeti jogszabályok alapján megvalósítható, bár a szigorú adatvédelmi jogszabályok problémákat okozhatnak, amikor a jegyértékesítők megjelenítik az árakat az ügyfelek számára.
A felmérés szerint a 20 000 euró alatti éves jövedelemmel rendelkező háztartásoknak csak 15 százaléka repül annyit, hogy a javasolt illeték érintené, míg a 100 000 euró feletti jövedelemmel rendelkező háztartások 63 százaléka repül.