Infostart.hu
eur:
384.61
usd:
327.18
bux:
109506.37
2025. december 15. hétfő Valér
BYD Seal típusú elektromos autó a BYD autóátadó ünnepségén a Puskás Arénában 2024. február 23-án. A világ legnagyobb elektromos autógyártójának számító kínai vállalat több milliárd eurós, több ezer új munkahelyet létrehozó óriásberuházással Szegeden épít gyárat.
Nyitókép: MTI/Balogh Zoltán

Máthé Réka Zsuzsánna: olyan versenyelőnye van Kínának, hogy a védővámok nem jelentenek megoldást

A védővám ebben a formájában mentőövet tud nyújtani a súlyos lemaradásban lévő európai autógyártásnak, ám hosszú távon nem fogja megoldani az uniós problémákat – mondta Máthé Réka Zsuzsánna, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Európa Stratégia Kutatóintézet tudományos munkatársa.

Az Európai Unió tagállamai az Európai Bizottság javaslatára megszavazták az akár 40 százalékos kiegyenlítő vám kivetését a kínai akkumulátoros elektromos gépjárművek importjára.

Máthé Réka Zsuzsánna, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Európa Stratégia Kutatóintézet tudományos munkatársa különösnek tartja a döntést, mert 27 uniós tagállamból mindössze tíz ország támogatta vállaltan ezt a tervezetet. Az országok nagy része, 12 tagállam – beleértve Spanyolországot és Svédországot – tartózkodott, míg 5 állam, köztük Németország, Szlovákia, Szlovénia, illetve Magyarország nemmel szavazott. Felhívta a figyelmet arra is, hogy az Európai Unió szavazásainál legalább egyszerű többségre szükség van, azaz elvileg 14 tagállamnak támogatnia kellett volna a javaslatot, most a 12 tartózkodást mégis úgy számolták, mintha igen lett volna.

"A törésvonalaknál érdekes látni azt, hogy az Európai Unió gazdasági motorja, a legnagyobb autóiparral rendelkező Németország nemmel szavazott a törvénytervezetre, viszont két másik olyan ország, amelyiknek jelentős autóipara van, Franciaország és Olaszország támogatta a tervezetet" – mondta a szakértő. A német ellenállás indokaként azt említette, hogy Németország néhány autógyártó cége korábban felismerte a veszélyt és egyben a lehetőséget, ami a kínai autógyártásban rejlik, és már elkezdett együttműködni kínai partnerekkel, de ugyanezzel az uniós tagállamok más autós cégei nem éltek. "A védővám ebben a formájában mentőövet tud nyújtani a súlyos lemaradásban lévő szektornak, ám hosszú távon nem fogja megoldani az európai problémákat" – magyarázta Máthé Réka Zsuzsánna.

Azt is elmondta, hogy az erőteljes kínai fölény azért alakult ki az elektromos járműiparban, mert Kína már az 1990-es években saját gyártású gépkocsik kialakításán dolgozott, és 2000-es években állami támogatásokkal elkezdte a lítiumion akkumulátorral működő gépjárművek fejlesztését és gyártását. Ezzel nagyjából húszéves előnyre tett szert az európai autógyártókkal szemben. Ráadásul a szakértő szerint az is fontos szempont, hogy jelenleg Kínában bányásszák a legtöbb lítiumot, ami az akkumulátorokhoz szükséges, így hiába kezdett most Európa is hasonló fejlesztésekbe, az akkumulátorok anyaga miatt továbbra is függ Kínától.

"Olyan versenyelőnye van Kínának, amit ezek a védővámok nem biztos, hogy ki tudnak bármilyen szinten is igazítani"

– mondta Máthé Réka Zsuzsánna. Ráadásul Kína biztosan válaszlépéseket tesz, már az ideiglenes vámok bevezetésénél is dömpingellenes vizsgálatokat indított bizonyos országok ellen egyes iparágakban, de akkor még nem a gépjárműiparban.

Az NKE tudományos munkatársa szerint kialakulhat egyfajta kereskedelmi háború az Európai Unió és Kína között, és ezzel megint Kína fog jobban járni, mert új piacokat keres a termékeinek. Az elektromos autói már kiszorultak Kanadából és az Egyesült Államokból is, és most már az Európai Unióba sem biztos, hogy megéri exportálnia Kínának, ezért most a hatalmas felvevőpiaccal rendelkező Brazíliát és Mexikót célozta be, és tavaly már hatalmas nyereséggel értékesítettek ott.

"Az új technológiájú gépjárműveit, Indiát kivéve, elsősorban a BRICS-országokba fogja exportálni. A nem elektromos meghajtású járművekből Oroszország is jelentős mértékben vásárolt Kínától, míg az új technológiából elsősorban a 215 milliós Brazília vásárolt. India viszont elég erős vámokat vetett ki a kínai gépjárművek ellen" – mondta Máthé Réka Zsuzsánna. Hozzátette: ez a terjeszkedés megint nem jó az európai gyártóknak, mert mire fel tudják venni a versenyt a kínai elektromos autókkal, addigra ezeken az új piacokon már régen ott lesznek a kínai autógyártók a termékeikkel.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Steigervald Krisztián generációkutató: a jövő a szülőnevelésről szól

Steigervald Krisztián generációkutató: a jövő a szülőnevelésről szól

„Szerintem a jövő nem a gyereknevelésről szól. A jövő a szülőnevelésről szól. Meg kell tanulni. A legtöbb embert megtanítják arra, legalábbis megpróbálják megtanítani arra, hogy mi a kovalens kötés, mikor született Petőfi anyja, de arra nem, hogy mit csinálj egy újszülöttel, hogy hogyan lesz belőle gyerek” – sok más mellett erről beszélt Steigervald Krisztián generációkutató az InfoRádió Aréna című műsorában. A „dobozos” generációazonosítás helyett a fonál-elképzelést ajánlja, mert az a megértést segíti.

Orbán Viktor: hadüzenettel ér fel az orosz vagyon befagyasztása

Orbán Viktor szerint az európai vezetők súlyos hibát követnének el a befagyasztott, 230 milliárd eurós orosz vagyon elkobzásával és Ukrajnának való átadásával. A miniszterelnök a Patrióta műsorában úgy fogalmazott: a lépés jogszerűtlen, beláthatatlan következményekkel járhat, és nemcsak az Európai Uniót sodorhatja válságba, hanem az unokák generációit is eladósíthatja.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.16. kedd, 18:00
Ürge-Vorsatz Diána
fizikus, egyetemi professzor, az Éghajlatváltozási Kormányközi Testület alelnöke
Tűz alatt Moszkva, hatalmas biztonsági garanciát adna Kijevnek Trump? – Híreink az orosz-ukrán háborúról hétfőn

Tűz alatt Moszkva, hatalmas biztonsági garanciát adna Kijevnek Trump? – Híreink az orosz-ukrán háborúról hétfőn

Mára virradóra legalább 18 drónt lőttek le az orosz főváros felett – közölte Szergej Szobjanin moszkvai polgármester. Az ukrán Kyiv Independent szerint személyi sérülésről vagy anyagi kárról nem érkezett jelentés. Moszkva Zsukovszkij és Domogyedovo repülőterein ideiglenes korlátozásokat vezettek be. Vasárnap mindeközben Berlinben ült össze Volidimir Zelenszkij ukrán elnök az amerikai delegáció képviselőivel, Steve Witkoff elnöki különmegbízottal és Jared Kushnerrel, Donald Trump vejével. Witkoff "sok előrelépésről" beszélt a tárgyalást követően az Ukrinform szerint. Zelenszkij a berlini békecsúcs előtt kijelentette: Ukrajna kész lemondani NATO-csatlakozási ambícióiról nyugati biztonsági garanciákért cserébe. Az amerikai válasz nem is váratott sokat magára: Trump szerint nem kevesebbre van esély, mint arra, hogy elfogadtassa Putyinnal egy NATO 5. cikkelyre hasonlító garancia elfogadását. Cikkünk folyamatosan frissül a legfontosabb orosz-ukrán háborús fejleményekkel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×