Infostart.hu
eur:
385.12
usd:
327.61
bux:
110007.72
2025. december 15. hétfő Valér
Nyitókép: Bernhard Lang/Getty Images

A német és a magyar tiltakozás ellenére jön az uniós büntetővám a Kínában gyártott elektromos autókra

Németországgal együtt összesen öt uniós tagállam – köztük Magyarország is – a Kínában gyártott elektromos autók behozatalára kivetett büntetővámok ellen szavazott. Noha a tartózkodók száma is magas volt, az EU tagállamainak többsége végül igent mondott a hivatalos nevén végleges kiegyenlítő vámok életbe léptetésére.

Az európai uniós tagállamok többsége megszavazta a Kínában gyártott elektromos autók behozatalára vonatkozó végleges kiegyenlítő vámok kivetéséről szóló javaslatot pénteken - jelentette be az Európai Bizottság. Az erről szóló közleményben az uniós testület mindazonáltal hozzátette: folytatják a tárgyalásokat Kínával egy alternatív, a WTO szabályozásaival teljes mértékben összhangban lévő megoldás kidolgozására.

Az Európai Bizottság júliusban jelentette be, hogy ideiglenes kiegészítő vámot vet ki a Kínából érkező elektromos járművekre (EV), mert vizsgálataik szerint a kínai EV-k tisztességtelen kínai kormányzati támogatásban részesülnek, mely gazdasági kárral fenyegeti az uniós gyártókat.

A javaslat ellen öt tagállam, köztük Németország és Magyarország szavazott, 12 ország pedig – beleértve Spanyolországot és Svédországot – tartózkodott.

Az Európai Bizottság bejelentése szerint az elutasítók és a tartózkodók nagy száma ellenére most zöld jelzés született a kínai gyártókat sújtó, maximális 35,5 százalékos büntetővám kivetésére. A kiegészítő vámok novembertől lépnek életbe. bizottság ugyanakkor nyitva hagyta a további tárgyalások lehetőségét. Peking ugyanakkor már korábban jelezte, hogy ellenlépésekre készül.

Közvetlenül a szavazás előtt Berlinben nyílt titoknak számított, hogy a német nemre személyesen Olaf Scholz kancellár adott utasítást. A szociáldemokrata kancellár álláspontját értesülések szerint támogatta a szabad demokrata pénzügyminiszter, Christian Lindner is, ezzel szemben a harmadik koalíciós partner, a Zöldek vezetői fenntartásaikat hangoztatták, arra utalva, hogy egy ilyen döntés gyengítené Európa tárgyalóképességét.

Az Európai Bizottság mostani döntése újabb csapás a német autógyártókra. Közülük a legnagyobbak, így a Volkswagen és a BMW elektromos járműveinek jelentős részét Kínában gyártják egyrészt az ottani piac, másrészt az európai, így egyebek között a hazai piac számára. A ZDF közszolgálati médium beszámolójában esetükben 21 százalékos vámpótlékot említ. Ez pedig azt jelenti, hogy ezzel a "vámfelárral" járműveik az európai piacon jelentősen megdrágulnának, így Németországban is, ahol az elmúlt időszakban mindenekelőtt a korábbi állami támogatás megszűnése miatt jelentősen visszaesett a kereslet.

Az európai bizottsági döntés negatív hatásaira figyelmeztetett a Német Autóipari Szövetség (WDA). A német autógyártók 2023-ban eladásaik több mint egyharmadát a kínai piacon érték el, emellett Kína kiemelkedően fontos a német autóipar számára az olyan alapanyagok, illetve kulcsfontosságú technológiák tekintetében, amelyek különösen az elektromobilitáshoz szükségesek. A szövetség elnöke, Hildegard Müller figyelmeztetett a most elhatározott kiegészítő vámok negatív hatásaira, úgy értékelt, hogy a brüsszeli döntés olyan újabb lépés, amely a globális együttműködés ellen

Ezzel egyidőben tette közzé a a német autóklub, az ADAC azt a felmérést, amely szerint a németek csaknem kétharmada egyáltalán nem zárkózna el Kínában gyártott elektromos autók vásárlásától. A közvélemény-kutatás szerint noha nem minden kínai márka ismerős a potenciális német autóvásárlók számára, egyre nő a "tudatosság és a hajlandóság" a Kínai Népköztársaságból származó elektromos autók vásárlására. A válaszadók többsége szerint a a legfőbb vonzó tényező az alacsonyabb ár, ezt követi az innovatív technológia és a vonzó dizájn.

Címlapról ajánljuk
Bendarzsevszkij Anton: Ukrajna csak a NATO-tagságról mondana le, de arra nem is volt reális esélye

Bendarzsevszkij Anton: Ukrajna csak a NATO-tagságról mondana le, de arra nem is volt reális esélye

Bár az áprilisi és az augusztusi tárgyalások nem hoztak valódi áttörést, most ígéretesnek tűnnek a fejlemények. Ukrajna biztonsági garanciák mellett hajlandó lemondani a NATO-tagságról. Ezt Volodimir Zelenszkij ukrán elnök jelentette be, mielőtt vasárnap Berlinben tárgyalóasztalhoz ült az Egyesült Államok kormányzati delegációjával.

Ondré Péter: a minőségi hal egyáltalán nem olyan elérhetetlenül drága, mint ahogy sokan mondják

Az Agrármarketing Centrum ügyvezetője az InfoRádióban arról beszélt, hogy bár most már több halat esznek a magyarok, a fogyasztás még mindig rendkívül alacsony, és az egész éves fogyasztás harmada az advent időszakra korlátozódik. Pedig EU-s szinten két halfajta tenyésztésében és feldolgozásában is élen járunk.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
Gyakorlatból versenyelőny − Minden ESG-kulisszatitok a zöld átállás csúcsrendezvényén

Gyakorlatból versenyelőny − Minden ESG-kulisszatitok a zöld átállás csúcsrendezvényén

A Portfolio Green Transition & ESG 2026 konferencia második alkalommal hozza össze a fenntarthatóság úttörőit és a még az út elején járó vállalatokat március elején. A megoldásközpontú, pezsgős koccintással és intenzív networkinggel egybekötött szakmai program minden olyan égető problémát napirendre tűz, amely a zöld átállás kapcsán a vállalatok mindennapjait érinti a megfeleléstől a legújabb technológiai innovációkon át a legjobb gyakorlatokig. Regisztráljon most a legjobb árakon, az első 100 jegyvásárlónak adott esetben külön kedvezménnyel!

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×