eur:
410.96
usd:
392.3
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Nyitókép: Bernhard Lang/Getty Images

A német és a magyar tiltakozás ellenére jön az uniós büntetővám a Kínában gyártott elektromos autókra

Németországgal együtt összesen öt uniós tagállam – köztük Magyarország is – a Kínában gyártott elektromos autók behozatalára kivetett büntetővámok ellen szavazott. Noha a tartózkodók száma is magas volt, az EU tagállamainak többsége végül igent mondott a hivatalos nevén végleges kiegyenlítő vámok életbe léptetésére.

Az európai uniós tagállamok többsége megszavazta a Kínában gyártott elektromos autók behozatalára vonatkozó végleges kiegyenlítő vámok kivetéséről szóló javaslatot pénteken - jelentette be az Európai Bizottság. Az erről szóló közleményben az uniós testület mindazonáltal hozzátette: folytatják a tárgyalásokat Kínával egy alternatív, a WTO szabályozásaival teljes mértékben összhangban lévő megoldás kidolgozására.

Az Európai Bizottság júliusban jelentette be, hogy ideiglenes kiegészítő vámot vet ki a Kínából érkező elektromos járművekre (EV), mert vizsgálataik szerint a kínai EV-k tisztességtelen kínai kormányzati támogatásban részesülnek, mely gazdasági kárral fenyegeti az uniós gyártókat.

A javaslat ellen öt tagállam, köztük Németország és Magyarország szavazott, 12 ország pedig – beleértve Spanyolországot és Svédországot – tartózkodott.

Az Európai Bizottság bejelentése szerint az elutasítók és a tartózkodók nagy száma ellenére most zöld jelzés született a kínai gyártókat sújtó, maximális 35,5 százalékos büntetővám kivetésére. A kiegészítő vámok novembertől lépnek életbe. bizottság ugyanakkor nyitva hagyta a további tárgyalások lehetőségét. Peking ugyanakkor már korábban jelezte, hogy ellenlépésekre készül.

Közvetlenül a szavazás előtt Berlinben nyílt titoknak számított, hogy a német nemre személyesen Olaf Scholz kancellár adott utasítást. A szociáldemokrata kancellár álláspontját értesülések szerint támogatta a szabad demokrata pénzügyminiszter, Christian Lindner is, ezzel szemben a harmadik koalíciós partner, a Zöldek vezetői fenntartásaikat hangoztatták, arra utalva, hogy egy ilyen döntés gyengítené Európa tárgyalóképességét.

Az Európai Bizottság mostani döntése újabb csapás a német autógyártókra. Közülük a legnagyobbak, így a Volkswagen és a BMW elektromos járműveinek jelentős részét Kínában gyártják egyrészt az ottani piac, másrészt az európai, így egyebek között a hazai piac számára. A ZDF közszolgálati médium beszámolójában esetükben 21 százalékos vámpótlékot említ. Ez pedig azt jelenti, hogy ezzel a "vámfelárral" járműveik az európai piacon jelentősen megdrágulnának, így Németországban is, ahol az elmúlt időszakban mindenekelőtt a korábbi állami támogatás megszűnése miatt jelentősen visszaesett a kereslet.

Az európai bizottsági döntés negatív hatásaira figyelmeztetett a Német Autóipari Szövetség (WDA). A német autógyártók 2023-ban eladásaik több mint egyharmadát a kínai piacon érték el, emellett Kína kiemelkedően fontos a német autóipar számára az olyan alapanyagok, illetve kulcsfontosságú technológiák tekintetében, amelyek különösen az elektromobilitáshoz szükségesek. A szövetség elnöke, Hildegard Müller figyelmeztetett a most elhatározott kiegészítő vámok negatív hatásaira, úgy értékelt, hogy a brüsszeli döntés olyan újabb lépés, amely a globális együttműködés ellen

Ezzel egyidőben tette közzé a a német autóklub, az ADAC azt a felmérést, amely szerint a németek csaknem kétharmada egyáltalán nem zárkózna el Kínában gyártott elektromos autók vásárlásától. A közvélemény-kutatás szerint noha nem minden kínai márka ismerős a potenciális német autóvásárlók számára, egyre nő a "tudatosság és a hajlandóság" a Kínai Népköztársaságból származó elektromos autók vásárlására. A válaszadók többsége szerint a a legfőbb vonzó tényező az alacsonyabb ár, ezt követi az innovatív technológia és a vonzó dizájn.

Címlapról ajánljuk
Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség
Tudósítónktól

Az Ukrajnának szánt harci felszerelések adományozása ügyében nyomoz a szlovák rendőrség

Szlovákiában a rendőrség Szervezett Bűnözés Elleni Hivatala létrehozott egy különleges nyomozócsoportot, melynek feladata az elmúlt választási időszakban Ukrajnának adott szlovák katonai felszerelések adományozásával kapcsolatos jogsértések felderítése. A vizsgálat kiterjed az akkori védelmi minisztérium és a kormány tagjainak döntéseire.

Fontos kérések az érkező havazás miatt, mindenkit érint

Bár a meteorológiai prognózisokban mindig van némi bizonytalanság, az aktuális előrejelzések szerint november 22-én, pénteken akár nagyobb mennyiségű hó is hullhat Budapesten.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×