eur:
399.36
usd:
370.41
bux:
91632.37
2025. március 26. szerda Emánuel
Az Adria kőolajvezeték fogadópontja a Mol Nyrt. százhalombattai Dunai Finomítójában 2022. május 24-én.
Nyitókép: MTI/Szigetváry Zsolt

Sokkal több kőolaj jöhetne az Adrián

Az Adria kőolajvezeték horvátországi szakaszát üzemeltető Janaf vállalat kész növelni kőolajszállítási és -raktározási kapacitásait, ha arra piaci kereslet mutatkozik – írta a Poslovni Denvik című horvát gazdasági napilap.

Erről Vladislav Veselica, a Janaf igazgatóságának tagja beszélt a hétvégén a "RePower EU - Az európai energiabiztonság jelenlegi kihívásai" című 6. nemzetközi energia- és olajkonferencián Zágrábban.

Az ukrajnai háború okozta energiaválság miatt Horvátország fontos stratégiai ponttá válhat az olaj- és gázellátás terén Délkelet- és Közép-Európa nagy része számára - vélekedett Veselica.

Rámutatott:

az Adria kőolajvezeték (Janaf) a krki Omisalj kikötőből szállítja az olajat Sziszek (Sisak) városába, ahol az útvonal elágazik Magyarország, Szlovákia és Csehország, valamint Szerbia irányába.

A vezeték technikai kapacitása évi 24 millió tonna, de a cég 40 éves fennállása alatt ennek a felénél többel még soha nem töltötték meg a vezetéket. Emellett a Janaf 2,1 millió tonna kőolaj- és 243 000 köbméter olajszármazék tárolási kapacitással is rendelkezik, amely az évtized végéig le van kötve - tette hozzá a szakember.

Kifejtette, hogy az Európai Uniónak további félmillió köbméter tárolókapacitásra lehet szüksége, és elképzelhető, hogy hajlandó lesz beruházni, de korábban egy évbe tellett egy 20 000 köbméteres tartály megépítése. Kérdés, hogy ez most meddig tartana és mennyibe kerülne - figyelmeztetett Veselica.

Ami az olajvezetéket illeti, "a jelenleg szabad 11 millió tonnás szállítási kapacitás súrlódást csökkentő polimerek befecskendezésével 25 százalékkal növelhető, így akár 15 millió tonna éves szállítási kapacitásról beszélhetünk a magyar Mol, a szlovák Slovnaft vagy szerb NIS igényeinek kielégítésére" - mondta.

Bár a Janaf jelenleg elsősorban a tárolókapacitások növelésén gondolkodik, a meglévő nyomvonalon kész további párhuzamos vezetékek lefektetésével növelni szállítási kapacitásait. A cég becslései szerint utóbbi 150-200 millió eurós beruházást igényelne, és rövid időn belül megvalósítható lenne - magyarázta Veselica.

A horvát olajvezetéket üzemeltető vállalat 2022-ben 119 millió euró (44,2 milliárd forint) összbevételt könyvelt el, ami 13 százalékkal több, mint az előző év ugyanezen időszakában volt. Az említett időszakban 41 millió euró (15,2 milliárd forint) nettó nyereséget ért el, 15 százalékkal többet, mint 2021-ben.

A Janaf tagja a mediterrán olajipari csoportnak, a MOIG-nak (Mediterranean Oil Industry Group).


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.03.26. szerda, 18:00
Balasa Levente
a Siemens Zrt – Smart Infrastructure szakmai igazgatója
Újra elszabadul az infláció – minden borul a lakossági állampapírok piacán?

Újra elszabadul az infláció – minden borul a lakossági állampapírok piacán?

Rosszul indult az év a magyarok pénztárcájára nézve, januárban és februárban is meglepően fájdalmas inflációs adatok érkeztek. Erre reagálva az árstabilitásért felelős Magyar Nemzeti Bank jóval feljebb tolta az idei évre szóló inflációs várakozását, és hasonló reakció várható a piaci elemzőktől is, akik már a februári adat ismerete előtt 5%-ra várták az idei drágulás ütemét. Az már borítékolható, hogy a kormány 3,2%-os terve nem fog teljesülni, ez pedig – furcsa módon – remek hír egy bizonyos befektetői csoportnak, a Prémium Magyar Állampapírral rendelkezőknek. Vajon érdemes kiszállni a PMÁP-ból a rekordösszegű kamatok bezsebelését követően? Vagy ismét ránk törhet az inflációs rém, olyannyira, hogy megérje ellene inflációkövető kötvényekkel védekezni? Esetleg valamelyik másik állampapír lesz a győztes alternatíva? Mutatjuk a legjobb hozammal kecsegtető stratégiákat.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×