Pletser Tamás úgy fogalmazott: Oroszország az úgynevezett Jamal vezetéken egészen Lengyelországig szállít, tehát Varsó még megkapja a kért földgázmennyiséget, amit a szerződések alapján a Gazpromnak szállítania kell, azon fölül azonban nem szállít további mennyiségeket. Tehát Németországba a szabadpiacon nem jut már el a gáz. Miután pedig Lengyelországban jelenleg magasabbak az azonnal árak, a német kereskedők elkezdték a saját gázukat árulni Lengyelország felé, azt eredményezve, hogy a kétirányú német–lengyel vezetéken momentán Németországból Lengyelország felé áramlik a gáz – magyarázta a szakértő.
Az Erste Bank olaj- és gázipari elemzője megjegyezte, korábban Vlagyimir Putyin – november 8-át megjelölve – jelezte, amikor megtelnek az oroszországi tárolók, a Gazprom képes lesz többletgázt szállítani Európa felé. „Nagyon kíváncsian várjuk azt, hogy vajon az oroszok tényleg képesek-e a következő napokban nagyobb mennyiségű gázt szállítani Európa felé. Ha ez megtörténik, akkor az a bizonyos német–lengyel gázirány is megfordulhat” – tette hozzá.
Az MTI hétfő délután arról számolt be, hogy az orosz elnök utasításának dacára nem kezdte el növelni az Európába irányuló földgázszállítást a Gazprom orosz gázipari vállalat hétfőn, így tovább mélyültek a szűkös kínálat, a magas árak és az Oroszországtól való energiafüggőség miatti aggodalmak.
Azt írják, a félelmeket jól tükrözi, hogy a legnagyobb európai gáztőzsde, a holland TTF decemberi határidős jegyzésében
majdnem 10 százalékkal, megawattóránként 81,00 euróra drágult a földgáz hétfő délelőtt.
A kedélyek lassan csillapodtak, így délután három óra után 77,42 eurón, 4,59 százalékos pluszban állt a jegyzés.
Pletser Tamás érdeklődésünkre válaszolva azt mondta, arról egyelőre nem tudni pontosat, hogy a Gazprom tervez-e több gázszállítást Európába 2022 első, második és harmadik negyedévére, ami látszik, hogy az említett Jamal vezetéket nem kívánják használni. Moszkva tehát vélhetően azt preferálná, ha elsősorban az Észak Áramlat 2-t, illetve a már kiépített déli gázfolyosót használják. A szakember emlékeztetett, az deklarált orosz gázipari politika, hogy a hagyományos Jamal és Testvériség rendszer kárára inkább a többi államot elkerülő, tengeralatti vezetéket használnák, magyarul az Északi Áramlat 1-2-t, valamint a már kiépített Török Áramlatot és annak a folytatását, ami Magyarországra is szállítja az orosz gázt.
Heteken belül elindulhatna
Ami az Északi Áramlat 2 üzembe helyezését illeti, Pletser Tamás szerint „gyakorlatilag egy kézfogás kellene a németekkel az oroszok részéről”, vagyis jogi akadályai vannak annak, hogy ezt a gázfolyosót nem tudják használni az oroszok, illetve a németek. Többek között volt egy bírósági döntés, amely rákényszeríti erre a vezetékre az európai harmadik Energia Charta végzéseit, ami azt jelenti, hogy csak a vezeték felét használhatná a Gazprom, miután ugyanaz a vezeték tulajdonosa, mint a gázé. Mindezt az oroszok vitatják, így ebben a formában nem kívánják használni ezt a vezetéket, mondván, nem azért fektettek bele 12 milliárd eurót.
„Ha van megegyezés jogilag, akkor valószínűleg heteken belül elindulhat itt a szállítás” – összegezett a szakember.