Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Nyitókép: Pixabay

Szigorít az utakon az útdíjfizetési szolgáltató

A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) 2021. július 1-től automatikusan a legrosszabb környezetvédelmi kategóriába sorolja azokat a HU-GO rendszerben regisztrált, 3,5 tonna feletti össztömegű, külföldi felségjelzésű tehergépjárműveket, amelyek környezetvédelmi besorolását nem tudják hitelt érdemlően igazolni a fuvarozók.

A cég tájékoztatása szerint az érintetteknek egy hónap áll a rendelkezésére arra, hogy a HU-GO profiljukban megadják a kötelezően kitöltendő bővített regisztrációs adatokat (gyártmány, gyártási év, alvázszám) és feltöltsék oda a környezetvédelmi besorolást tartalmazó gépjárműokmányt.

A szigorítással a „szennyező fizet” elv jobb érvényesítése és a jogkövető magatartás erősítése az elsődleges cél

– teszik hozzá.

A 3,5 tonna össztömeg feletti tehergépjárművek úthasználata után fizetendő útdíj meghatározásának egyik eleme a környezetvédelmi kategória. Ennek megállapítása – az ahhoz szükséges adatok helyes megadása és hiteles okmánnyal történő alátámasztása – elengedhetetlen feltétele annak, hogy a hazai díjköteles utak használata után valóban minden tehergépjármű esetében a környezetszennyezés, károsanyag-kibocsátás mértékéhez igazodó módon történjen az útdíjfizetés.

„Míg a magyar felségjelzésű tehergépjárművek esetében társaságunk tudja ellenőrizni a környezetvédelmi besorolást a hazai közhiteles járműnyilvántartásból, a külföldi felségjelzésű tehergépjárművek esetében erre jelenleg nincs mód. Azonban a szennyező fizet elv betartása nemcsak a magyar, hanem a külföldi fuvarozókra is vonatkozik, ezért tettük kötelezővé a bővített regisztrációs adatok megadását, valamint a környezetvédelmi besorolást tartalmazó gépjárműokmány feltöltését a HU-GO profilban” – mondta Bartal Tamás, a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) vezérigazgatója.

Hozzátette: „Most arra kérjük a külföldi fuvarozókat, hogy a következő egy hónap során ellenőrizzék, hogy a megfelelő módon megadták-e a kért adatokat és feltöltötték-e a szükséges dokumentumokat, ha pedig eddig nem tették meg, akkor pótolják azokat. Azt is kérjük ügyfeleinktől, hogy azon járműveket, amelyek már nincsenek a tulajdonukban, töröljék a HU-GO profiljukból. Természetesen erről az érintetteket közvetlenül és közvetve is tájékoztatjuk.”

Azokat a HU-GO rendszerben regisztrált külföldi felségjelzésű tehergépjárműveket, amelyek esetében a fuvarozók nem tesznek eleget az említett kötelezettségüknek, a NÚSZ Zrt. 2021. július 1-től

automatikusan átsorolja a legrosszabb környezetvédelmi kategóriába

(„C” kategória, a HU-GO rendszerben „EURO 0”), és addig ott is tartja, amíg az érintett fuvarozók nem pótolják hiányosságukat. Ehhez hasonló szabályozással nemzetközi viszonylatban is sok esetben találkozni, például Ausztriában, Csehországban és Szlovákiában.

A NÚSZ Zrt. ellenőrző rendszere havonta 120–130 ezer külföldi felségjelzésű tehergépjárművet lát a hazai díjköteles utakon, ezek nagy része esetében már megtörtént a kötelező adatok megadása és a kért okmányok feltöltése, azonban a szabály az összes regisztrált külföldi járműre vonatkozik.

Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×