eur:
411.68
usd:
395.29
bux:
79551.8
2024. november 23. szombat Kelemen, Klementina
Nyitókép: Pexels

Munkakeresés járvány után, több szektor gondban lehet

Megbosszulja magát a járvány alatti embertelen munkáltatói magatartás: a dolgozók egy része már aktívan állást keres, 30-40 százalék pedig fontolgatja ezt, gyakorlatilag vállalati méretkategóriától függetlenül.

Száz dolgozóból 17 elkezdett intenzíven munkát keresni, 30-40 százalék pedig elgondolkodott azon, hogy új munkahely után néz - derül ki a járvány munkapiaci hatásait elemző első átfogó, reprezentatív felmérésből, amelyet a Portfolio idézett. A felmérés ötletgazdája és egyik készítője, Szirtes Hajnalka szervezetpszichológus, az IPS Kft. ügyvezetője szerint a dolgozók nem díjazzák,

  • ha a menedzsmentnél hiányzik a humánus magatartás,
  • ha csak az alacsonyabb pozícióban levők bérét csökkentik,
  • vagy ha berendelik dolgozni a kisgyerekeseket is.

A váltást aktívan tervezők közül a legtöbben az egészségügy, az IT, a bank és pénzügyi, valamint a kereskedelmi szektorokban dolgoznak és jellemzően a kisvállalati szegmensben. A váltást tervező multis dolgozók esetében inkább az értékek és prioritások változása, az önmegvalósítás a fő indok.

Járvány alatt

A multik és a nagyvállalatok több mint fele rendelt el home office-t, a közigazgatásban 40 százalékos volt ez az arány, de a kis- és középvállalati körben alig több mint a cégek harmada tudott élni ezzel a lehetőséggel. Az otthoni munkavégzést a válaszadók harmada a járvány alatti krízishelyzetben próbálta ki először, 60 százalékuk azonban már korábban is dolgozott ebben a formában. Minden negyedik válaszadó szerint eredményesebben és hatékonyabban tudott otthonról dolgozni, sokaknak még rövidült is a munkaidejük.

Ugyanakkor szintén minden negyedik munkavállaló számolt be arról, hogy átlagosan két órával többet dolgozott, mint az irodában.

És még csak nem is gyereknevelés, hanem a megfelelő eszköz és jól kialakított munkafolyamat hiánya miatt. A felmérésből az is kiderült, sokakban hagyott tüskét az is, ha a vezetőség csak saját magának biztosított megfelelő munkaeszközt, a dolgozóktól azonban ennek ellenére is elvárták a változatlan teljesítményt.

Összesítve a vállalkozások 23 százaléka élt a munkaidő- és bércsökkentés, valamint a szabadságra vagy fizetés nélküli szabadságra küldés lehetőségével költségcsökkentésképpen. Ez elsősorban a kkv szektorra volt jellemző, de sok nagyvállalat is élt ezekkel az eszközökkel a kereskedelemben, az autóipari beszállítóknál, a szolgáltatásokban és tanácsadás terén is, sőt még banki és pénzügyi területen is. A legmeghökkentőbb eredménye a felmérésnek az, hogy IT területen dolgozó kkv-nál is tapasztaltak ilyet a munkavállalók.

Köszönet és távozás

Ugyanakkor minden cégméretnél talált olyan munkaadókat is a felmérés - a dolgozók 38 százalékának visszajelzése alapján -, akiknek szimbolikus üzenetben meg is köszönték a dolgozók a válsághelyzetben mutatott hozzáállását: a védőfelszerelést, a munkába járás vagy a kisgyermekesek támogatását. A rugalmas és emberséges vezetői stílus mérhetően növelte az elkötelezettséget és a dolgozók hatékonyságát.

Ahol viszont elbocsátásokkal reagáltak járvány miatti gazdasági nehézségekre, 30-40 százalékban megnőtt a megmaradt dolgozók munkakeresési motivációja.

Mégsem ez a legfőbb hajtóereje a lázas álláskeresésnek, hanem a bizalmatlan vezetői stílus mellett például az, ha a cég forgalmának növekedése ellenére is csökkentették a béreket, ha berendelték a kisgyerekes munkavállalókat, vagy ha a vezetők konkrétan visszaéltek a helyzettel, és konkrétan jelezték is a munkavállalóknak, hogy ilyen helyzetben örüljenek, hogy egyáltalán van munkájuk. A válaszadók közül a legtöbben azt sérelmezték, hogy nem számíthattak a vezetőkre, és lassú is volt a cégvezetés reakciója a megváltozott körülmények menedzselésére.

Nem a pénz a legfontosabb

A dolgozók meglátása szerint egy esetleges második járványhullám és karanténidőszak esetén a cégeknek érdemes lenne megfontolniuk az IT fejlesztések, a megfelelő minőségű és mennyiségű védőeszköz biztosítása mellett a home office megtartását, a kommunikáció hatékonyságának javítását és a nagyobb rugalmasságot. Emellett megértőbb, humánusabb és emberségesebb vezetői hozzáállást várnának el.

A bér megtartása a 10-es skálán mindössze az ötödik helyen szerepelt a felmérés eredményei szerint.

A felmérés egyik főbb tanulsága Szirtes Hajnalka szerint, hogy a bizalmat kapó és adó motivált munkavállaló sokkal több problémával képes szembenézni és tovább marad lojális nehézség idején is. A kulcsképességek és legjobban képzett alkalmazottak távozása azonban hosszabb távon többe kerülhet a vállalatnak, mint a válság idején szem előtt tartott kizárólagos profit. Az pedig nagyon nem tűnik jó megoldásnak, ha a gazdasági válság okozta kiszolgáltatottságra alapozzuk a humán stratégiát, ha a munkaerő megtartásáról van szó - hívta fel a figyelmet a szakértő.

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

Címlapról ajánljuk
Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

Demkó Attila: az orosz–ukrán háború legvéresebb szakasza következik

A lehetséges tárgyalások előtt várható a háború legrosszabb szakasza – mondta az InfoRádióban a biztonságpolitikai szakértő, miután Ukrajna nyugati rakétákat lőtt ki Oroszországra, az pedig minden korábbinál keményebb válaszlépésekkel fenyegetőzik, sőt egyet már végre is hajtott Dnyipro városával szemben.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Csizmazia Gábor
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének tudományos munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×