eur:
410.97
usd:
394.44
bux:
0
2024. december 26. csütörtök István
Nyitókép: Pixabay

Brutális áremelés a fuvarozóknál

Az útdíj emelkedésére és egyéb költségek növekedésére mutogatnak.

Kétszámjegyű százalékos díjemelésre kényszerülnek a magyar fuvarozó vállalkozások az akár 30 százalékos mértéket meghaladó útdíjemelés és egyéb költségnövekedések miatt. A teljes gépjárműparkot érintő útdíj-emelkedés leginkább a belföldi fuvarozást végző mintegy 20 ezer Euro III és Euro IV környezetvédelmi besorolású járművet érinti, a változás kilométerenként 5-30 forinttal emeli meg a fuvarozók költségeit, ez pedig a fogyasztói árakra is hatással van.

Az érdekképviseletek tiltakozása ellenére a leginkább környezetkímélő járműkategóriáknál is büntet az új díjrendszer,

ahol csökken a díjeltérítési kedvezmény, és ez összesen 12,5 százalékos kilométerenkénti költségnövekedést jelent jövőre.

A 2019-re vonatkozó módosított útdíjrendeletek a hivatalos bejelentések szerint 5,8 százalékos díjemelést jelentenek - közölte a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete. A fuvarozói érdekképviseletek ugyanakkor arra hívják fel a figyelmet, hogy

a környezetvédelmi kedvezmények rendszerének átalakításával az új rendszer bevezetése ennél jóval drasztikusabb díjemelkedést jelent.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete - MKFE, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete - NiT Hungary és a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége - Fuvosz a novemberi bejelentést követően élesen bírálta a kormányzat előzetes társadalmi egyeztetés nélkül bejelentett díjemelési szándékát, kiemelve, hogy a kormányzati kommunikációkban jelzett 5,8 százalékos mértéket messze meghaladó útdíjemelkedést eredményez a módosítás.

Az érdekképviseletek több alternatív javaslatot terjesztettek a jogalkotók elé,

amelyek célja az volt, hogy a belföldi relációban leginkább érintett járműkategóriáknál a költségnövekedést megakadályozzák vagy kompenzációs eszközökkel ellensúlyozzák, és kellő felkészülési időt biztosítsanak a vállalkozásoknak arra, hogy a járműveiket – akár állami támogatással – környezetkímélőbb fuvareszközökre cseréljék. A szakmai szervezetek további javaslata a leginkább környezetkímélő járművek kedvezményeinek növelésére, de legalább a jelenlegi megtartására vonatkozott. A szervezetek e mellett javasolták

a jogsértő külföldi fuvarozókra kirótt bírságok hatékonyabb behajtását is, amely nem csak költségvetési és piacvédelmi szempontból fontos, de morálisan is pozitívan hatna a hazai fuvarozókra.

A 2019. januártól hatályos szabályozás szerint a döntően nemzetközi relációban érintett Euro V és Euro VI kategóriájú járművek környezetvédelmi kedvezménye a szervezetek javaslatai ellenére 5 százalékkal csökken. Ezekben a kategóriákban az útdíjemelés mértéke 11 forint kilométerenként, amelyet a vállalkozások kénytelenek beépíteni a 2019-től esedékes fuvardíjaikba.

A rendelet szerint többségében belföldi viszonylatokban dolgozó Euro III és Euro IV járműcsoportoknál a díjemelkedés ennél is drasztikusabb, itt

5 és 30 forint között mozog, és akár a 32 százalékot is meghaladja az útdíjnövekedés kilométerenként,

amelyet a fuvarozók kénytelenek áthárítani a megrendelőkre.

A fuvarozó vállalkozásokat terhelő költségek az elmúlt időszakban folyamatosan növekedtek, mások mellett drasztikusan nőnek a kötelező felelősségbiztosítási díjak, dinamikusan emelkednek az ágazatban foglalkoztatott gépkocsivezetők bérei, miközben

2019-től a felére csökken az üzemanyagok árából visszaigényelhető jövedéki adó mértéke.

Az útdíjemelkedés, és a további költségek növekedése miatt 2019-től kétszámjegyű százalékos fuvardíjemelés válik szükségessé, amely költségek a fogyasztói árakban is megjelenhetnek majd.

Címlapról ajánljuk
Cserhalmi György: „Nem vagyok hajlandó rosszul lenni!”

Cserhalmi György: „Nem vagyok hajlandó rosszul lenni!”

A magyar színház- és filmművészet megkerülhetetlen alakja, és bár mostanában csak ritkán tűnik fel a vásznon, de mégis jelen van. Azt mondja, akik kíváncsiak rá, megtalálják, de tanítani nem akar, csak beszélgetni. Cserhalmi György szerint egy időtálló alkotás és a szakmai párbeszéd legfőbb építőköve egyaránt a kölcsönös bizalom. Úgy véli, a színművészeknek a színház az anyukájuk, a film pedig a mostoha papájuk, aki „hol kedves, hol nem”.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×