2017-ben az új autók értékesítése túllépte a százezer darabos határt, összesen 116 ezer darabot helyeztek forgalomba. Ez 20 százalékos növekedés volt, bár ebben az adatban benne vannak a céges autóvásárlások is – írja a Blokkk.com.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének legújabb becslése szerint a családi újautó-vásárlás aránya 40 százalék körül mozog. Ám ebben a kalkulációban a céges vásárlások egy részét magánvásárlásnak tekintették, amiben – a használatot illetően – sok igazság van. Noha még mindig lemaradásban vannak a lakossági vásárlások, az autókereskedők jelzései szerint a magánvásárlók visszatérőben vannak az új autók piacára.
A külföldről behozott használt autók száma 2017-ben megközelítette a 150 ezer darabot,
ami nagyságrendjét tekintve több az új autók összeladásánál (a 117 ezer darabnál). A családok autóvásárlásait nézve pedig háromszoros a különbség, a behozott import használtautók darabszámát és az újautó-vásárlások családi szeletét nézve (utóbbi a portál becslése szerint 50 ezer körüli lehetett).
A legnagyobb autóspiac a használt autók tulajdonosainak egymás közti adásvétele.
Ez az a kör, amikor a gépkocsikat nem kereskedőkön keresztül, hanem az autósok egymás között adják-veszik. 2017-ben a jóautók.hu információi szerint 687 ezer volt a belföldi autóátírások száma, ami 2018-ban tovább emelkedhet, elérheti akár a 750 ezer darabot is, amiben persze minden, a kereskedőknél eladott használt autók utáni átírás is benne van.
Az autók átlagéletkora igen magas: 14 év körül alakul; a behozottaké 10 év.
Drága a fenntartás
A háztartások 2017-ben 18 ezer milliárd forintot költöttek el, ennek körülbelül 3-4 százaléka ment el személygépkocsik vásárlására, újra és használtra együtt.
Az autót fenn is kell tartani, kell bele üzemanyag, el kell vinni időnként szervízbe, további költséget jelent a parkolás, a gépjárműadó, a kötelező biztosítás is. Ezek körülbelül 1500 milliárd forint költést jelentenek, melynek legnagyobb súlyú része az üzemanyag-vásárlás.
Azért az elmúlt években bő másfélszeresére nőtt az autóvásárlások értéke a családi költségvetésen belül, 400 milliárd forintról öt esztendő alatt – 2017-re – 630 milliárd forintra ugrott. 2018-ban további emelkedés várható, túllépve a 700 milliárd forintot (még úgy is, hogy a forint-euró árfolyam a korábbi 310 forintos szint helyett a 320 forintos szint környékén állhat inkább, ami az új és a használt autók behozatalát, valamint az üzemanyagköltségeket némileg drágítja.