Az emberek csokivásárlási kedve hiába tartott ki sokáig az infláció ellenére is, a tendencia most megfordulni látszik – írja a hvg.hu a Reuters friss elemzése alapján.
A csokoládégyártás legfőbb alapanyagai közül kakaó ára 46 éves csúcsot döntött nemrég, a cukoré pedig egy évtizedes rekord felé halad. A Nilsen felmérése szerint az európai és észak-amerikai fogyasztók az elmúlt két évben mintegy 20 százalékos áremelkedést tapasztaltak, és kezdik visszafogni a csokoládé vásárlásának mennyiségét.
A legnagyobb csokoládégyártók megpróbálják az alapanyagok drágulását folyamatosan beépíteni a termékeik árába, de
kétévnyi folyamatos áremelések után a kiskereskedelem már ellenáll.
Dan Sadler, az amerikai IRI piackutató vállalat édességszakértője szerint mivel már most is érezhetően az olcsóbb alternatívákat keresik a csokifogyasztók a piacon, a gyártóknak óvatosnak kellene lennie az áremelésekkel.
Az ellenállás komolyan veszélyezteti a Mondelez és a Hershey nyereségét idén. Belgiumban odáig fajult az ügy, hogy a Colruyt szupermarketlánc polcairól lekerültek a Cadbury és Milka csokik, miután a Mondeleznek nem sikerült megállapodnia azok árairól a kiskereskedővel. A világ legnagyobb csokoládégyártója, a Barry Callebaut – amely a Nestle-t is ellátja – szintén érzi bőrén az ellenállást. A vállalat idén nem számít az értékesítési volumen növekedésére: a május 31-ével zárult kilenc hónapban 2,7 százalékkal esett a forgalmuk.
A drágulások oka többek közt, hogy a világ legnagyobb kakaótermelőinek számító Elefántcsontpartot és Ghánát is túlzott esőzések, szárazság, és különböző betegségek sújtották. Márpedig ez a két ország adja a világ kakaótermelésének kétharmadát.