eur:
405.76
usd:
357.05
bux:
92964.32
2025. április 27. vasárnap Zita
Új, kínai hídvető hajók.
Nyitókép: X / Tom Shugart

Döbbenetes rohamhajót építettek a kínaiak – Peking Tajvan lerohanására készül

Nyugati hírszerzési források hozták nyilvánosságra azokat az első felvételeket, amelyek egy teljesen újfajta kínai partra szállító hajóról készültek.

A tenger felől indított deszantműveletek legkényesebb pontja a rohamozó csapatok és fegyverzetük partra juttatása. A támadók ilyenkor a legsebezhetőbbek, ezért minden haderő arra törekszik, hogy a lehető legrövidebb idő alatt, minél nagyobb létszámú és tűzerejű egységet tegyen a szárazföldre. A csapatok a pozíciójuk megszilárdítását követően hídfőt hozhatnak létre, ahova aztán még több katona és fegyver érkezhet.

A második világháború legnagyobb kétéltű hadművelete, a normandiai partraszállás idején a szövetségesek például vasbetonból épített bárkákat vontattak a francia partokhoz, ahol azokat elsüllyesztve mólókat építettek, amik mellé már kiköthettek a csapatokkal és hadfelszereléssel megrakott teherhajók. Kína most szintet lépett az ilyen hadműveletek terén újfajta partra szállító járművével – írja a The Economist.

A jókora, láthatóan kis merülésű hajó, egészen a part közelébe úszhat, ott lehorgonyoz, majd két, hatalmas, hidraulikus láb segítségével stabilizálja magát. Ezt követően egy körülbelül száz méter hosszú hidat bocsát a tatjáról a fövenyre, lehetővé téve, hogy a katonák és harcjárműveik gyorsan elérjék a szilárd talajt.

Sőt, Tom Shugart, az Egyesült Államok haditengerészetének nyugállományú kapitánya szerint akár több ilyen hídvető hajót is egymás után lehet kötni, és ezzel a parttól távolabb horgonyzó, mély merülésű tengerjárók ugyancsak könnyedén kirakodhatnak.

Az amerikai fegyveres erők hivatalos lapja, a Stars and Stripes ugyancsak foglalkozik a témával. Az újság idézi John Aquilino tengernagyot, a csendes-óceáni térség korábbi parancsnokát, aki arra emlékeztetett: Kína első számú vezetője, Hszi Csin-ping utasította országa fegyveres erőit, hogy 2027-re álljanak készen egy Tajvan elleni invázióra. A különleges partra szállító járművek pedig pontosan ilyen feladatra a legalkalmasabbak.

Mark Cancian, az amerikai tengerészgyalogság nyugalmazott ezredese és a Nemzetközi Stratégiai Tanulmányok Központjának (CSIS) vezető tanácsadója szerint a hídvető uszályok minőségi ugrást jelentenek a kétéltű hadműveletekben. „Az, hogy a katonákat és a felszerelést szállító járművek a hajókról közvetlenül a szárazföldre tudnak hajtani, drámaian felgyorsítja az ilyen akciókat. Lehetővé teszi, hogy az inváziós erők gyorsan hídfőállásokat építsenek és azokat szilárdan tartani is tudják” – mondta az ezredes, és külön előnyként említette, hogy az ilyen deszanthajók révén a támadók olyan helyen is partra szállhatnak, amely egyébként erre alkalmatlan lenne.

A volt tengerészgyalogos főtiszt azt is megjegyezte, hogy a deszanthajók a Dél-kínai-tenger vitatott hovatartozású szigetei elleni hadműveletekben is nagyon hasznosak lehetnek. Ugyanakkor egyetértett azzal, hogy

a különleges bárkák elsődlegesen mégiscsak egy Tajvan elleni invázió előkészületeként épülhettek.

A szárazföldi Kínától elszakadt sziget védelmi minisztériumának szóvivője aggodalmát fejezte ki a legújabb hadihajók fejlesztése miatt. John Chun-En Wang a Stars and Stripes-nak nyilatkozva azt mondta: megítélésük szerint ezek a hajóhidak háború esetén elég sebezhetők lennének, noha sietett hozzátenni azt is, egyelőre nem tudják pontosan felmérni a járművek valódi képességeit.

Ehhez hasonló véleményt fogalmazott meg Sidharth Kaushal, a londoni Royal United Services Institute (RUSI) elemzője is. Az ő véleménye az, hogy a szerkezetek valószínűleg túl nagyok és túl sebezhetők az aknákkal, illetve a tüzérségi támadásokkal szemben. Így azokat nem is igazán lehetne az invázió első szakaszában használni. Ellenben, ha már a támadóknak sikerült megvetni a lábukat a szárazföldön, akkor az erősítés és az utánpótlás partra juttatásában rendkívül fontosak lehetnek.

Nyugati források úgy tudják, hogy Kína eddig hét ilyen hídvető bárkát gyártott, de ez a mennyiség egyelőre nem lenne elég egy Tajvan elleni sikeres hadjárathoz. Viszont a kommunista vezetésű ország félelmetes tempóban bővíti a flottáját. A CSIS március 11-én megjelent tanulmányában azt állította, hogy a legnagyobb kínai hajógyár csak 2024-ben több kereskedelmi hajóteret épített, mint amennyit az Egyesült Államok a második világháború óta összesen.

Címlapról ajánljuk

Zelenszkij elnök megköszönte Donald Trumpnak a „jó találkozót”

Rövid megbeszélést tartott Donald Trump amerikai elnök Volodimir Zelenszkij ukrán államfővel szombaton a Vatikánban, és megállapodtak abban, hogy újabb tárgyalást tartanak, küldöttségeik pedig dolgoznak a megszervezésén – mondta el újságíróknak Szerhij Nyikiforov, az ukrán elnök sajtótitkára.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.04.28. hétfő, 18:00
Csányi Péter
az OTP Bank vezérigazgató-helyettese, kinevezett vezérigazgató
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×