A helyes üléspozíció az autóban életet menthet - derül ki a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt és a Hungarian Police Rally Team közös kampányának első részéből. A kampányban részt vesz Hoffer Zsolt rendőr alezredes, a TEK gépjármű-vezetéstechnikai osztályvezetője, aki egyben raliversenyző is, és az ott szerzett tapasztalatait is felhasználja az oktatásban.
Mint mondta, valójában mindenki kényelmesen szeretne ülni az autóban, de a kényelem kétféle dolgot jelenthet: az egyik, hogy mi kényelmes egy pihenő pozícióban, a másik pedig hogy mi a kényelmes az autóvezetés szempontjából – és a kettő között igen nagy szakadék található. Például ha vezetünk és egy vészhelyzeti szituációban befékez és megáll előttünk a kocsisor, mert mondjuk kigurul az útra egy labda, akkor gyorsan be kell avatkoznunk a kormányzásba. Ha valaki egy "hanyattfekvő" helyzetben vezet, az első mozdulatai mindig a felülést célozzák és csak ezután kezd el kormányozni, ráadásul úgy, hogy közben a háttámla nem tartja meg, vagyis egy aktív felsőtestmozgással kell megoldania a szituációt. Ám ha megfelelő üléspozícióban vezet a sofőr, akkor ilyen helyzetben a kormányzás alkar-tenyér-csuklóval azonnal megkezdhető, és így sokkal nagyobb a valószínűsége, hogy egy helyzetet jól vagy százalékosan sokkal jobban old meg - mondja a szakember.
A fejtámla jelentőségét sem szabad lebecsülni, figyelmeztetett Hoffer Zsolt, rámutatva: ezen eszköznek két esetben van nagy jelentősége, és mindkettő az ütközésekhez kapcsolódik.
- Ha hátulról a kocsiba ütközik valaki, akkor a kocsi előremozog, a sofőr teste és a feje pedig hátracsapódik. Amennyiben túl magas a fejtámla, akkor a nyaki rész alácsúszik és az ostorcsapás-effektus előrebiccentő hatása lesz érezhető és lehet végzetes.
- Ha pedig a kocsi ütközik az előtte levőbe, akkor a jármű megáll, a sofőr teste és feje előrelendül, majd hátracsapódik. Amennyiben ekkor túl lent van a fejtámla, akkor a fej fölécsapódik, hátrabiccen, nagyobbat, mint amit az emberi genetika megenged. "Jobb" esetben megsérülnek a fejbiccentő izmok, de a mozdulat akár végzetes is lehet.
Ezért olyan fontos úgy beállítani a fejtámlát, hogy ütközéskor megvédje a fejet. Ez nem jelenti azt, hogy az előre- és visszacsapódás nem lesz kellemetlen érzet, de sokkal biztonságosabb, jobban véd, mint a rossz pozíció.
A fejtámlák beállítására pedig minden utasnál figyelmet kell fordítani - emelte ki a Hoffer Zsolt.
"Keveset beszélünk róla, pedig nagyon fontos: az ülést úgy kell beállítani, hogy annak szögletébe, az ülőlap és a háttámla találkozásához jól be kell tolni, támasztani magunkat – ha ez megvan, akkor ülünk stabilan a járműben, akkor lehet háttámlát és kormányt állítani, ezeket együtt. A megfelelő kormánytávolság az, amikor a kormány legfelső pontjára tett kinyújtott kar a csuklónál épp hogy eléri a kormányt. Ennek eredménye, hogy amikor már kézfejjel fogjuk meg a kormányt, akkor stabilan tudjuk tartani, vagyis enyhén hajlított karral, és jobbra-balra könnyen tudjuk majd tekerni a kormányt, alkar-tenyér-csuklóból tudjuk a járművet irányítani" - sorolta a rendőr alezredes, a TEK gépjármű-vezetéstechnikai osztályvezetője.