A tavaly év végi piackutatásuk szerint a 14 éves és idősebb népesség háromnegyedének van okostelefonja, hattizedének mobilinternet-előfizetéssel. Mobiltelefonnal a teljes népesség háromnegyede internetezik, ami jócskán meghaladja a mobilinternet-előfizetők számát, mert vannak, akik csak wifivel csatlakoznak a világhálóra.
Mindenféle mobiltelefonos internetezési lehetőséget figyelembe véve az látszik, hogy a 14 éves és idősebb népesség 44 százaléka folyamatosan online van. Minden negyedik válaszadó csak akkor kapcsolódik fel az internetre, amikor valamit kifejezetten meg akar nézni. A népesség negyede nem szokott internetezni a telefonján, 6 százalékuknak pedig nincs mobiltelefonja.
Az 50 év alattiak 50-60 százaléka már egyfolytában eléri a világhálót a telefonjáról, míg
az ötveneseknél csak 40 százalék körüli ez az aránya, a hatvanasoknál nagyjából 30 százalék, 70 év felett pedig már csak 10 százalék.
Igaz, az ötvenesek nagyjából 30 százaléka nem szokott netezni a mobilján, a hatvanasoknál ez az arány nagyjából 50 százalék, 70 felett pedig körülbelül 60 százalék, és valójában ez a fő tényezője a korosztályok közötti eltéréseknek.
Minden negyedik mobilnet-előfizető hotspotként is használja készülékét
A mobiljukon internetezők kétharmada a telefonján keresztül folyamatosan az internetre kapcsolódva éli az életét. A telefonjukon wifivel internetezők 60 százalékánál, a mobilinternet-előfizetéssel rendelkezők felénél mindig be van kapcsolva a wifis, illetve mobilnetes adatkapcsolat. Az utóbbi arány függ az előfizetett adatcsomagok nagyságától: az 1 GB-os adatkeret alatt csak egyharmaduk, a 10 GB feletti vagy korlátlan mobilnettel rendelkezőknek pedig négyötöde kapcsolódik mindig a netre.
A teljes népesség 17, a mobilinternet-előfizetők 26 százaléka hotspotként is szokta használni a telefonját, vagyis amikor a saját mobilinternetét megosztja más eszközökkel. A teljes népesség ötöde otthon is meg szokta osztani a telefonos mobilinternetét más eszközökkel, jellemzően egyébként laptoppal (64 százalék) vagy egy másik okostelefonnal (43 százalék).
- Az okostelefonon internetezőknek nagyjából 90 százaléka szokott közösségi oldalakat nézni és keresőket (például Google) használni, közel 80 százalékuk e-mailezik, 70 százalékuk csetel és nagyjából 60 százalékuk néz videót és időjárást-jelentést.
- Bár a telefonos videó- és filmnézést sokan korábban lehetetlennek, élvezhetetlennek tartották a kis képernyő miatt, mostanra a többség szívesen választja ezt a szórakozási formát, a 30 éven aluliaknak egyenesen a háromnegyede.
- Bár sokan használnak csetprogramot a telefonjukon, a többség – 70 százalék – szöveges üzeneteket küld, és kevesebben vannak (48 százalék), akik hanghívásokat bonyolítanak vele.
- Ugyanakkor a megkérdezettek csak bő egyharmada látogat online hírportálokat, és
- mobilos tévézésről is csak alig minden huszadik ember számolt be.
Az okostelefonos népesség háromnegyedének 4G-s a készüléke, bő négytizednek védi a készülékét ujjlenyomat-leolvasó és további egyötödnek van a szintén a biztonságot szolgáló arcfelismerésen alapuló billentyűzet-feloldása.
Tízből három okostelefon-használó említette, hogy rendelkezik a készüléke a mobilfizetést is lehetővé tevő NFC-technológiával,
amely az irodaházi belépőkártyákhoz hasonlóan egy terminálhoz tartva ismeri fel a mobilt, valamint indítja el automatikusan a fizetéshez szükséges tranzakciót.
Emellett közel négytizednek alkalmas a készüléke két sim-kártya befogadására (dual-sim), minden tizediknek pedig virtuális, úgynevezett e-sim-kártyája is van az okostelefonjában.
A piackutatás 2019. november 7. és december 10. között készült országosan reprezentatív mintavétellel 3200 háztartásban, személyes kérdezéssel. A felmérést az Ariosz Kft. készítette az NMHH számára.