Az Egyesült Államok 25 százalékos vámot vet ki minden külföldön gyártott importált gépjárműre április 2-tól. Donald Trump elnök elmondta, hogy a hatóságok egységesen április 3-án kezdik alkalmazni az új vámtételt, amit nem átmenetinek szán. Azt is hangsúlyozta, hogy az autóvám bevezetésének elsődleges célja, hogy az Egyesült Államokba vonzzák az autógyártókat, ami építőipari, majd később járműipari munkahelyeket jelent. Gyorsított engedélyezési eljárást ígért ugyanakkor azon külföldi vállalkozások számára, amelyek gyárépítésbe kezdenek az Egyesült Államokban. Azt is hozzátette, hogy a befolyó vámbevételt az amerikai államadósság mérséklésére és adócsökkentésre fordítják. A bejelentésen elhangzott, hogy a lépés az Egyesült Államok szövetségi államháztartásának számára évente 100 milliárd dollárt meghaladó vámbevételt jelenthet.
„A magyar autógyártásra rettenetesen nagy hatással ez nem lesz, és még annyira talán a németekre se, mint amennyire első körben tartanak tőle”
– értékelte az amerikai döntést az InfoRádióban Várkonyi Gábor. Az autópiaci szakértő szerint a nagy kárvallottja Mexikó és Kanada lesz az intézkedésnek, és azt egyelőre csak találgatni lehet, hogy az európai autógyártókra és a magyarországi gyártásra ez mekkora hatással lesz. A számítások szerint a védővám Mexikóban 1,6 százalékos, Kanadában félszázalékos GDP-csökkenést okozhat. Szintén súlyosan érintheti Japánt, amelynek az amerikai exportjának harmadát teszik ki az autógyártás termékei.
„Magyarországon az autógyárak kapacitásai elsősorban európai exportra mennek, és nem az Egyesült Államokba, de persze vannak itt is olyan autók, amelyeket Amerikában értékesítenek. Az majd egy nagy kérdés lesz, hogy ezt az autógyártók miként akarják kompenzálni, mert
ha a 25 százalékos vám egy az egyben rákerül a listaárakra, akkor bizony erős versenyhátrányt fognak szenvedni az amerikai autópiacon”
– magyarázta a szakértő. Várkonyi Gábor az látja inkább nagy problémának Európában, hogy az itteni autógyártók középtávú stratégiája az volt, hogy az egyre nehezedő kínai autópiacról az észak-amerikaira helyezzék a hangsúlyt, de a védővámmaal ez ellehetetlenül. Az azonban hozzátette, hogy a prémium gyártók közül több is jelen van gyártási kapacitással is az észak-amerikai piacon, elsősorban azokat az autómodelleket gyártják ott, amelyekből nagy számban adnak el az észak-amerikai piacon, és ezeket a modelleket a mostani intézkedés nem fogja érinteni.
Várkonyi Gábor emlékeztetett, hogy a német prémiumgyártók közül a Mercedesnek is és a BMW-nek is van jelentős gyáregysége az Egyesült Államokban, a Volkswagen csoportnak is vannak érdekeltségei ott, de a gyártása elsősorban Mexikóból érkezik, azt pedig sújtja már a védővám. Eddig is a drága, nagy modelleket, főként SUV-kat az Egyesült Államokban gyártották, sőt ezekkel az autókkal az európai piacot is onnan látták el. Ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet, hogy noha az intézkedések nem érintik közvetlenül az európai gyártókat, a lépés nemcsak keresztülhúzza a számításaikat, hanem kihat a tőzsdei forgalomra is, és a bejelentések után az autóipari papírok erős mínuszokat voltak kénytelenek elszenvedni.
Az elrettentő európai válaszlépéseket behatárolja a szakértő szerint az is, hogy az amerikai autógyártás nem igazán számottevő, az utolsó nagy amerikai szereplő, a General Motors évekkel ezelőtt megszabadult Opeltől, és ezzel kivonult az európai piacról, így egyedül a Németországban gyártó Tesla maradt a kontinensen, de az itteni eladásai az elmúlt időszakban egyébként jelentős zuhanásban vannak. „Nem annyira látom, hogy miért lenne fontos az amerikai gyártóknak összességében az európai piac” – tette hozzá.
Még egy súlyos következményről beszélt Várkonyi Gábor: az eszkalálódó kereskedelmi háború mindenhol kedvezőtlen hatással lesz az árakra, csak Amerikában gyorsan és közvetlen, míg Európába később gyűrűzik be.
„Egyelőre nehezen tudom elképzelni, hogy tartósan ilyen magas vámkulcsok ténylegesen velünk lesznek a következő években, de nem kizárt, hogy komolyan gondolják az amerikaiak, és hosszú távra kell berendezkedni"
– mondta az autópiaci szakértő, de úgy véli, születhet kompromisszum a közeljövőben, a minimális várakozása az, hogy a 25 százaléknál alacsonyabb lesz a vám mértéke. A hatásokat illetően azt javasolta, hogy a két közvetlen szomszéd reakcióit érdemes figyelni, mert szerinte a mexikói beszállítóik nélkül az amerikai autógyártás sem fog sokra jutni, míg Kanada erős viszontválaszokat helyezett kilátásba.