eur:
408.88
usd:
374.25
bux:
74343.85
2024. november 6. szerda Lénárd
Nyitókép: Pixabay

A műanyagmentes július után itt az új őrület: egy év új ruha nélkül

Új kihívás terjed a közösségi médiában, az Egy évig nem veszek új ruhát mozgalom. Illetve most rendezik meg a "használt ruha szeptembert" is. Az InfoRádió utánament a ruhaipar ökológai lábnyomának és a tudatos ruhavásárlás ügyének.

A textilgyártás a világ egyik legszennyezőbb iparága, amely folyamatosan növekszik – mondta az InfoRádióban Simon Gergely a Greenpeace regionális vegyianyag-szakértője.

"A textilgyártás üvegházgáz-kibocsátása 1,2 milliárd tonna szén-dioxidnak megfelelő évente. Ez több mint a légi forgalomé, ráadásul folyamatosan nő ez az iparág. 2000-ről 2015-re megduplázódott világszerte az eladott ruházati termékek száma, a kibocsátás pedig szintén nőtt. Ami még ennél is nagyobb baj, hogy másodpercenként egy kukásautónyi textilt égetnek el vagy szállítanak lerakóba" - hívta fel a figyelmet.

A cégeknek korábban évente egy-két nyári és téli kollekciójuk volt, ma már ez a szám akár öt-öt is lehet. Simon Gergely hozzátette, hogy a ruhaipar rengeteg műanyagot állít elő és

a műszálas ruhákról leváló mikroműanyag darabok az élő vizekbe is nagy mennyiségben jutnak ki.

A Greenpeace regionális szakértője arról is beszélt, hogy a ruhaiparnak nagyon jelentős a vízigénye, 2-3 ezer liter víz felhasználása szükséges egy pólóhoz, és

akár 10 ezer liter is elmegy egy farmer elkészítésére.

A Greenpeace-nek volt egy sokéves kampánya Indonéziában, szennyezőanyagok jelenlétét mérték különböző ruhagyárak környékén. A szervezet arra próbálta rábírni az amerikai piacra termelő cégeket, hogy a káros anyagokat vonják ki a gyártásból. A kampány hatására a világ több nagy gyára lépett is, de csak a tíz százalékuk.

Tudatosan vásárolni nagyobb kihívás, mint nem vásárolni -- vallja Mengyán Eszter újságíró, aki már évekkel ezelőtt végigcsinálta a Nem vásárolok egy évig ruhát kihívást. Bemutatta az InfoRádióban, hogy milyen praktikákkal lehet környezettudatosan ruhatárat összeállítani.

"Vannak független minősítő rendszerek, amiket lehet követni, van GOTS-minősítés vagy oekotex minősítés, ami azért garanciát jelent, de sokkal jobb megoldás a ruhacsere,

a szerkesztőségben mi is sok ilyet tartottunk, mindig nagyon örültünk egymás ruháinak, ami pedig senkinek sem kellett, továbbadtuk adományruhaként. A használtruha-vásárlást is nagyon támogatom, ilyeneket nem csak turkálóban lehet venni, vannak garázsvásárok, lakásvásárok, és a közösségi felületeken keresztül is sok minden hozzáférhető" - hívta fel a figyelmet.

Mengyán Eszter és Simon Gergely is felhívta a figyelmet arra, hogy míg Európában, a jóléti államokban kis mértékben nő a tudatos vásárlók száma, addig újabb piacok nyílnak a ruhaipar előtt:

Brazíliában, Kínában, Indiában, Mexikóban vagy Oroszországban éppen most kezdenek egyre több ruhát vásárolni

az emberek maguknak.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.06. szerda, 18:00
Csizmazia Gábor
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Eötvös József Kutatóközpont Amerika Kutatóintézetének tudományos munkatársa
Amerikai elnökválasztás 2024: érkeznek az eredmények, az exit poll már befutott

Amerikai elnökválasztás 2024: érkeznek az eredmények, az exit poll már befutott

A mai nappal pont kerül a számtalan váratlan fordulatot hozó 2024-es amerikai választási kampány végére, és eldől, hogy az Egyesült Államok következő elnökét Donald Trumpnak vagy Kamala Harrisnek fogják hívni. A küzdelem rendkívül szorosnak ígérkezik, a felmérésekben fej-fej mellett álltak a jelöltek, hamarosan azonban tisztábban fogunk látni, hiszen elkezdődött az első eredmények áramlása. Egy óra múlva számos kulcsfontosságú államban zárulnak az urnák, Georgiából pedig hamar befuthatnak az első adatok. Ideális esetben holnap reggelre már sejthetjük, ki lesz a következő elnök, de nem teljesen kizárható, hogy ismét kell néhány napot várnunk. A legfrissebb fejleményekről és választási eredményekről szóló percről-percre tudósításunkat alább követhetik.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×