27 rendbeli segítségnyújtás elmulasztásával vádolja az ügyészség azt a hajóskapitányt, aki 2019. május 29-én a Viking Sigyn hajó kapitányával történő rádióforgalmazás után a tudomására jutott hajóbaleset ellenére sem kezdte meg a Hableányról a vízbe került, közvetlen életveszélyben lévő, segítségnyújtásra szoruló emberek kimentését – írja a Blikk.
Az ügyben szerdán reggel tartottak előkészítő ülést a Pesti Központi Kerületi Bíróságon, ahova az ukrán származású kapitányt távmeghallgatás útján tervezték bekapcsolni. A tárgyalás előtt elhangzott, T. F. súlyos beteg, több műtéti beavatkozáson is átesett a közelmúltban, ezért is halasztották el korábban az előkészítő ülést. Az értesítése szerint legutóbb két napja került egy ukrán egészségügyi intézménybe, és úgy tervezte, hogy ma részt tud venni a tárgyaláson, de mégsem tudták őt bekapcsolni, vélhetően még mindig kórházban tartózkodik, így a tárgyalást ismét elhalasztották.
Az ügyészség egyébként indítványozta, hogy a bíróság ítélje a férfit fogházbüntetésre, amelynek végrehajtását – büntetlen előéletére és a joggyakorlatra figyelemmel – próbaidőre függessze fel, továbbá határozott időre tiltsa el a vízi járművek vezetésétől. A kapitány jelenleg bűnügyi felügyelet alatt áll, s rendszeres jelentkezési kötelezettsége van a rendőrségen.
A vádirat szerint az 59 éves, ukrán állampolgárságú férfi 2019. május 29-én, az esti órákban a Viking Sigyn a Hableány ütközése idején egy másik szállodahajót vezetve a baleset helyszíne felé haladt, attól 600 méterre volt. Az „Ember a vízben” német nyelvű rádióforgalmazást nem hallotta, ám azt észlelte, hogy az előtte haladó szállodahajó a híd alatt rendellenes manőverbe kezd, majd megáll. Ezt látva, továbbhaladt a Margit híd felé, és hajója lassítva áthaladt a már a mederfenékre süllyedt Hableány felett.
Már túljutott a hídon, amikor megtudta a Sigyn szintén ukrán kapitányától, hogy ütközés történt, ennek ellenére nem kezdte meg a mentést, hanem elhaladt az ütközésben részes szállodahajó mellett, majd a hajójával megkerülte a Margit-szigetet, aztán a Duna budai ágában hajózott, amikor a baleset miatt intézkedő vízirendőrök kikötésre kötelezték.
Az adott helyzetben a kapitány a vád szerint a tőle – mint a baleset közvetlen közelében közlekedő hajó kapitányától – elvárt segítségnyújtási kötelezettségének nem tett eleget 27 vízbe került, közvetlen életveszélyben lévő személy vonatkozásában.