Infostart.hu
eur:
385.09
usd:
327.47
bux:
110037.2
2025. december 15. hétfő Valér
Nyitókép: Sonja Pacho/Getty Images

Varga G. Gábor: a papíralapú beszállókártyák megszüntetése komoly fogyasztóvédelmi kérdéseket is felvet

Az Egek ura blog szerkesztője PR-fogásnak minősítette a Ryanair légitársaságnak azt a döntését, hogy megszünteti a papíralapú beszállókártyákat, szerinte az utasfelvételi pultokat nem lehet teljesen megszüntetni, de minden társaság célja, hogy az utasok többségét az online felületek használatára kényszerítse.

Ahogy arról az Infostart is beszámolt, jelentős változásokat jelentetett be a Ryanair légitársaság, többek között azt, hogy szeretnének papírmentessé válni, ezért 2025 májusától csak a digitális beszállókártyát fogadják el az utasoktól, akiknek ehhez a telefonjukra le kell tölteniük a Ryanair alkalmazását. Michael O'Leary vezérigazgató szerint az utasok 60 százaléka már egyébként is ezt a lehetőséget használja. Jelenleg 55 euróba került beszállókártyát kérni vagy nyomtatni, ha valaki elfelejtette letölteni a digitális verziót, azonban májustól ez a szolgáltatás is megszűnik.

"Ez nagyon nagy eséllyel egy jó PR-fogás, amivel a Ryanair most bekerül megint a hírekbe. Európában a diszkont légitársaságoknál a digitális beszállókártyák eddig is uralták az utazást, és most mindössze annyi történik, hogy minden légitársaság, nem csak a Ryanair, megpróbálja automatizálni az utasfelvétel folyamatát, és kiiktatni a kinyomtatott beszállókártyát a rendszerből" – mondta az InfoRádióban Varga G. Gábor, az Egek ura blog szerkesztője. A bejelentés megalapozatlanságát mutatja szerinte, hogy sok kérdésre nincs válasz, például arra, hogy mi történik azokkal az utasokkal, akiknek lemerül, elvész, tönkremegy a digitális eszközük, vagy azokkal, akiknek nincs is ilyen digitális eszközük, okostelefonjuk.

A szakértő azt sem érti, hogy miért akarja a Ryanair a papíralapú beszállókártyát teljesen megszüntetni, mert ez megoldható a már most is szinte minden repülőtéren működő utasfelvételi automatákkal. A cél az, hogy a beszállókártyákat ne a check-in pultokban ülő alkalmazottak készítsék el, de Varga G. Gábor úgy látja, hogy az utasfelvételt nem lehet teljes mértékben kiiktatni a rendszerből, csak az arányt lehet lecsökkenteni, mert számos olyan alkalom van, amikor emberi beavatkozást igényel az utasfelvétel.

Problémásnak véli a Ryanair ötletét más okból is, így például felhívta a figyelmet arra, hogy Európában jó néhány olyan repülőtér van még, ahol helyi törvényi szabályozás, hatósági előírás vagy akár az informatikai infrastruktúra hiánya miatt nem fogadják el a hatóságok a mobiltelefonos, digitális beszállókártyákat. Ebben az esetben ezeket az útvonalakat a Ryanairnek fel kellene adnia, ami nyilván nem lehet cél. "Az utasokat még inkább próbálják ösztönözni arra, hogy az online kártyát használják, és mivel a papírkártya kiállítása eddig is rendkívül drága volt" – mondta Varga G. Gábor.

A szakértő azt is kiemelte, hogy ez a lépés felvet még egy súlyos kérdést: a beszállókártyák kinyomtatásáért eddig elkért 40-50 eurós díj akkor tulajdonképpen extraprofit volt az elmúlt 10-15 évben? "Ha most a beszállókártya-kiállítást meg akarja szüntetni a légitársaság, akkor ezzel azt is mondja, hogy ez egy teljesen fölöslegesen beszedett díjtétel volt. Ez nagyon komoly fogyasztóvédelmi kérdéseket is felvet" – mondta.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Bendarzsevszkij Anton: Ukrajna csak a NATO-tagságról mondana le, de arra nem is volt reális esélye

Bendarzsevszkij Anton: Ukrajna csak a NATO-tagságról mondana le, de arra nem is volt reális esélye

Bár az áprilisi és az augusztusi tárgyalások nem hoztak valódi áttörést, most ígéretesnek tűnnek a fejlemények. Ukrajna biztonsági garanciák mellett hajlandó lemondani a NATO-tagságról. Ezt Volodimir Zelenszkij ukrán elnök jelentette be, mielőtt vasárnap Berlinben tárgyalóasztalhoz ült az Egyesült Államok kormányzati delegációjával.

Ondré Péter: a minőségi hal egyáltalán nem olyan elérhetetlenül drága, mint ahogy sokan mondják

Az Agrármarketing Centrum ügyvezetője az InfoRádióban arról beszélt, hogy bár most már több halat esznek a magyarok, a fogyasztás még mindig rendkívül alacsony, és az egész éves fogyasztás harmada az advent időszakra korlátozódik. Pedig EU-s szinten két halfajta tenyésztésében és feldolgozásában is élen járunk.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×