eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Closeup of car tachometer with many illuminated indicators
Nyitókép: mkos83/Getty Images

Július óta kötelező az új autókban, és megőrülnek tőle a sofőrök

Idén július hatodika óta minden új autóba kötelezően beépítenek összesen kilenc biztonsági rendszert.

Idén július hatodika óta minden új autóba kötelezően beépítenek összesen kilenc biztonsági rendszert. Közös jellemzőjük, hogy ha beavatkozást látnak szükségesnek, fény- és/vagy hangjelzéssel értesítik a vezetőt. Azóta számos autós az indulás előtti perceket arra fordítja, hogy kiiktassa, de legalább lenémítsa a sípoló elektronikus segítőket – írja a kozlekedesbiztonsag.kti.hu.

Az Európai Unió szakértői szerint a közúti járművek sofőrjeinek segítségre van szükségük, hogy kevesebb baleset történjen. Ezért kötelezővé tették, hogy bizonyos segédeszközöket a gyártók minden újonnan forgalomba helyezett járműbe beszereljenek. Ezek a fedélzeti eszközök egy-egy részterületet felügyelnek, és ha megítélésük szerint beavatkozásra van szükség, akkor jeleznek a vezetőnek.

Ezek nem képesek beavatkozni, csak jelentési joguk van, és nem tudnak egymásról, programozásuk arra szorítkozik, hogy a saját területükön tapasztalt “rendkívüli eseményt” jelentsék. Néha folyamatosan villog, sípol a sok virtuális segéd, nem csoda, hogy az új autók vezetői indulás előtt az első perceket gyakran azzal töltik, hogy a jármű fedélzeti menürendszeréből előhívják a megfelelő aldossziékat és sorra kiiktatják a leginkább zavaró hangkeltő eszközöket.

A gyártók egyébként meglehetősen eltérő módon teszik lehetővé a segédeszközök letiltását. Van márka, amelynél a menürendszer legmélyéből kell kikeresni egyenként a túlbuzgó segédeket, mások előzékenyen a műszerfal jól játható helyére teszik a gombot, amivel a csipogás vagy dallamcsengetés elhallgattatható. Az EU előírása arra vonatkozik, hogy az eszközök kikapcsolhatók legyenek, de minden újraindításkor beélesedjenek. Nem lehet egy mozdulattal egyszer s mindenkorra kikapcsolni őket.

A kilenc kötelező biztonsági rendszer:

  • intelligens sebességszabályozó;
  • indításgátló alkoholszonda beszerelését lehetővé tevő interfész;
  • a járművezető fáradékonyságát és figyelmét érzékelő figyelmeztető rendszer;
  • a járművezető figyelmetlenségét érzékelő fejlett figyelmeztető rendszer;
  • tolatást segítő rendszer;
  • eseményadat-rögzítő;
  • fejlett vészfékező rendszerek, amelyek képesek az előttük haladó gépjárművek és veszélyeztetett úthasználók észlelésére, valamint vészfékjelzésre;
  • veszélyhelyzetben működésbe lépő, sávtartást segítő rendszer;
  • a veszélyeztetett úthasználók ütközéskori sérüléseinek mérséklésére alkalmas, frontális védelmi zóna.

A kilenc eszköz között van egy kakukktojás: az eseményadat-rögzítő, közkeletű nevén fekete doboz nem ad ki hangot és nem kommunikál a vezetővel. Feladata, hogy minden, a jármű közlekedésével kapcsolatos érzékelt adatot feljegyezzen és a feljogosított hatóság száma utólag előhívhatóvá tegyen.

Címlapról ajánljuk

Érdemes bátornak lenni és vállalni a vitákat első látásra megnyerhetetlen ügyekben is

Szokásos év végi nemzetközi Kormányinfó-sajtótájékoztatóját tartotta december 21-én a miniszterelnök a Karmelita kolostorban, Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter társaságában. Értékelte a magyar uniós elnökséget és közölte, hogy 2025-re nagyszerű évet vár. Az újságírók kérdezték a földgázszállítási kihívásokról, a romániai választásokba való beavatkozás elkerülésének lehetőségéről, a hazai választási törvény esetleges további módosításáról, Magyar Péterről, az uniós pénzösszegek megszerzésének lehetőségéről, a közel-keleti helyzettel kapcsolatos erőfeszítéseiről, a budai Várban felújított Pénzügyminisztérium sorsáról, illetve a forint árfolyamáról is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×