Százezer végzős diákot érintene szeptembertől előnyösen, 281 köznevelési intézményt viszont hátrányosan a szeptembertől induló állami diákjogsi-program – írta a hvg.hu a kormány honlapjára felöltött friss kormányrendelet-tervezethez (pdf) mellékelt hatásvizsgálati lap (pdf) alapján. A diákok számára kedvező, hogy az utolsó évfolyamos hallgatóknak (középiskola, szakképző intézmény) lehetőséget kapnak a "B" kategóriás jogosítvány ingyenes megszerzésére, míg az iskoláknak kihívás lesz, hogy az ő apparátusukat és infrastruktúrájukat terheli a közlekedési alapismeretekhez és a gyakorlati vizsgához szükséges feltételek biztosítása, az adminisztráció is.
A tervezet például speciális szabályként kiköti, hogy a diákjogsinál a középiskola látja majd el a tanfolyam és vizsga tekintetében a képző szerv és a vizsgaközpont feladatait. A tanfolyamot a középiskola ”zárt rendszerű elektronikus távoktatással” végzi. A tananyag is digitális lesz.
Az eddigi kormányzati ígéretek alapján nem volt teljesen világos, hogy a teljes jogosítványszerzési folyamat ingyenes lesz-e a diákprogramban, vagy csak az elméleti és a gyakorlati oktatás lesz térítésmentes, és vizsgadíjat azért fizetni kell. A friss rendelet-tervezetből kiderül, hogy köztes megoldás született, mert
- az elméleti és gyakorlati (29 óra) oktatás ingyenes lesz,
- a vizsgadíjak kifizetéséhez lehet igényelni állami támogatást, legfeljebb 50 ezer forintot.
A portál megjegyzi: eddig a 20 év alattiak jogosítványszerzéséhez 25 ezer forint költségtérítést lehetett igényelni, ez tehát nő most a duplájára.
Mint ismert, a gyakorlati órák megtartást a honvédségnek szabta feladatul a kormány. Idén 527, jövőre 832 millió forint pluszforrás jut „a Honvédelmi Minisztérium kijelölt állománya, valamint meghatározott eszközei” biztosítására. Már képzik az oktatókat, és vettek Suzukikat, mert részint így olcsóbb, részint nincs is elég tanulóvezető-oktató.