"Hogyan lehet eligazodni a rengeteg álhír és információ között? Mit tekinthetünk hiteles forrásnak? Egyáltalán mit nevezünk ténynek? Változnak-e a tények? Hogyan működik a tudomány? Miért a tudomány a legbiztosabb módszer a világ megismeréséhez?" - alapvető kérdések a mai információs káoszban, amellyel a fiatal korosztályok is egyre nehezebben birkóznak meg - írja sajtóközleményében az Magyar Tudományos Akadémia. A Középiskolai MTA Alumni Program új előadás-sorozatában fiatal kutatók ezekre a kérdésekre is keresik a választ a diákközönséget is bevonó, lendületes előadásaikban.
"Az előadások eszmei szándéka az volt, hogy segítsük visszaállítani a tudományos világnézet tekintélyét, a tények és a szkepszis szerepét tisztázva az állandóan információkkal bombázó, megrendült bizalmú világban.
Olyan témák jöttek elő, mint például a tények megbízhatósága és változékonysága az életben és a tudományban, a logikai következtetés ereje és tévedései, a statisztika meggyőző és becsapó ereje, vagy hogy mikor tér el a nyelvhasználat a logikustól, és hogyan élünk a meggyőzés és a befolyásolás eszközeivel" - mondta Pléh Csaba, a projekt szakmai irányítója a közlemény szerint.
Az előadás-sorozatban a következő előadóktól hallhatunk az alábbi témákról:
- Zemplén Gábor tudománytörténész: Mit értünk és érthetünk a tudományból?
- Schnell Zsuzsanna kognitív nyelvész, kommunikációkutató: A befolyásolás nyelvi eszközei
- Kleiber Judit nyelvész: Következtetés vagy becsapás?
- Tuboly Ádám Tamás tudományfilozófus: Min alapszik a tudomány, ha nem tényeken?
- Keszthelyi Gabriella matematikus: Kijózanító véletlenek
Az alapvetően középiskolásoknak készített, de bármely korosztálynak ajánlott előadások szabadon megtekinthetők az MTA YouTube-csatornáján.