eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Nyitókép: Pixabay

Változik az útdíjrendszer, de két hónap haladékot kaptak a buszosok

Február elsejétől az útdíjrendszer kiterjed a teherautókra, lakóautókra, pótkocsikra, a buszok viszont kaptak némi haladékot.

A kormány a veszélyhelyzetre való tekintettel változtatott az autópályák, autóutak és főutak használatáért fizetendő, megtett úttal arányos díjról szóló rendeletén – írja az economx.hu a Magyar Közlönyben megjelent információk alapján.

A rendelet szerint

február 1-jétől útdíjköteles gépjármű a nehéz-tehergépjármű és a lakóautó, valamint az ilyen gépjárműből és az általa vontatott pótkocsiból, félpótkocsiból vagy másik útdíjköteles gépjárműből álló járműszerelvény.

A díj mértéke a jármű fajtája és műszaki adatai alapján az alábbi, meghatározott díjkategóriától függ:

  • D1 díjkategória: a motorkerékpár és a legfeljebb 3500 kilogramm megengedett legnagyobb össztömegű, a vezetővel együtt legfeljebb 7 személy szállítására alkalmas személygépkocsi és annak pótkocsija;
  • D2 díjkategória: valamennyi olyan gépkocsi, amely egyéb díjkategóriába nem tartozik, és külön jogszabály szerint nem minősül útdíjköteles gépjárműnek;

  • B2 díjkategória: az autóbusz;

  • U díjkategória: a D2 és a B2 díjkategóriába tartozó gépjárművek által vontatott pótkocsi (utánfutó).

Ha a D2 vagy B2 díjkategóriába tartozó jármű U díjkategóriába tartozó pótkocsit vontat, a pótkocsira megváltandó jogosultság megváltható a vontató gépjárműre is. A vontatmány forgalmi rendszámára megváltott jogosultság nem keletkeztet úthasználati jogosultságot az azt vontató gépjárműre.

Még 2023-ban terjesztette elő az Építési és Közlekedési Minisztérium egy törvénytervezet részeként, hogy a teherautóknak külsőköltség-díjat kell fizetni, a rendszerbe pedig az autóbuszok is bekerültek.

Ellentétben az eredeti tervekkel, a buszoknak április 1-jétől kell használatarányosan útdíjat fizetni,

ugyanis a fuvarozó érdekképviseletek kérésének engedve a kormány elhalasztotta az új rendszer bevezetését.

Azaz a 9 főnél nagyobb személyszállító járművek két hónapig még matricával használhatják az autópályákat, így a fenntartóknak a január 31-én lejáró éves matrica helyett a fennmaradó két hónapra újat kell venniük.

Címlapról ajánljuk
VOSZ: a munkaerőpiaci helyzet javulása a nyugdíjas munkavállalóknak köszönhető

VOSZ: a munkaerőpiaci helyzet javulása a nyugdíjas munkavállalóknak köszönhető

Az elmúlt években a munkaerő-piaci aktivitást jelentős részben növelte a nyugdíjasok visszafoglalkoztatása, évente ugyanis körülbelül 15 ezer olyan friss nyugdíjas van, aki az ellátása mellett tovább dolgozik – mondta az InfoRádióban a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének elnökhelyettese. A VOSZ támogatja azt, hogy minél többen – erejüktől függően – akár csak heti két napban dolgozzanak nyugdíj mellett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×