eur:
410.64
usd:
393.87
bux:
0
2024. december 28. szombat Kamilla
Loaded European truck on motorway in beautiful sunset light. On the road transportation and cargo.
Nyitókép: Jag_cz/Getty Images

Elemzés: jókora áremelés jöhet a fuvarozóknál

Csökkent a hatékonyság, nőttek a költségek, miközben kevesebb a megrendelés.

Hiába ért véget a technikai recesszió, és csökkent jelentősen az infláció, továbbra is veszteségben fuldoklik az áruforgalom mintegy 80 százalékát lebonyolító közúti szektor, mert nincs elég megrendelés – írja a 24.hu a a DigiLog Consulting stratégiai tanácsadócég által közzétett, 2023. IV. negyedéves Közúti Fuvarozási Árindex szakértői elemzésére hivatkozva.

A jelentés szerint a fuvarozók elszomorító eredménye egyenes ági következménye a kedvezőtlen makro-környezetnek. A belföldi fogyasztás és a kiskereskedelem javuló tendenciát mutat ugyan, de még mindig 4 százalékos mínuszban van 2022 negyedik negyedévéhez képest. Az ipari termelés, ami a fuvarozás másik nagy árubázisa, negatív tendenciával 7,4 százalékos visszaesésbe került az előző év azonos időszakához képest. A tendencia romlását a decemberi termék-külkereskedelmi egyenleg negatívba fordulása jelezte, amelynek értelmében az export nagyobb mértékben csökkent, mint az importforgalom.

Ezek a volumencsökkenések nagyon érzékenyen érintik nemzetközi fuvarozóinkat, akik az exportokkal jutnak ki az uniós piacokra, ezt követően pedig – néhány harmadik országos fuvar elvégzése után – importtal térnek haza.

Költségemelkedés, hatékonyságcsökkenés

A fuvarozók mintegy 2,4–2,6 százalékkal drágábban tankoltak ugyan az előző negyedévhez képest, de még mindig legalább 10-15 százalékkal olcsóbban, mint az előző év harmadik negyedévében. Ez a jelentős megtakarítás komolyan hozzájárult a többi költségelem intenzív emelkedésének tompításához.

Költségcsökkentő intézkedéseik ellenére, a kamionos vállalkozásoknak az üzemanyagon kívül minden költségük emelkedett, és még a forintárfolyam is hasonló hatást váltott ki. A legjelentősebb drágító tétel az elemzés szerint a hazai autópályadíj 17,6 százalékos emelkedése, ami önmagában 2,2–3,1 százalékos fuvardíjnövelést tett volna szükségessé tavaly október 1-jétől.

A tavalyi év utolsó negyedévében is romlottak a közúti alágazat hatékonysági és termelékenységi mutatói, ami főként az alacsony megrendelésállományra vezető vissza. Lecsökkent a kamionok futásteljesítménye, az üres futások mértéke pedig emelkedett. Ezek a hatékonysági, illetve termelékenységi visszaesések tovább emelik a fuvarozók rakott kilométerre eső önköltségét - húzza alá a dokumentum.

Az árakkal kapcsolatban megjegyzik: igaz ugyan, hogy 2023 harmadik negyedévéhez képest a fuvarozók elértek némi emelést, ez azonban a negyedik negyedévben sem tudta kompenzálni a költségeik növekedését. Iparági átlagban a közúti fuvarozás nemzetközi és belföldi szegmense is veszteséget produkált 2023 negyedik negyedévében, ami alól csupán a nagyon specializált tevékenységek lehettek kivételek.

Mint az elemzés írja, idén az általános drágulás és az egyes adóemelések akár további 16-21 százalékos költségemelkedést is okozhatnak.

Címlapról ajánljuk
Bejelentették a parlament végét Németországban, jöhet február 23-a

Bejelentették a parlament végét Németországban, jöhet február 23-a

Frank-Walter Steinmeier tartotta magát a kiszivárgott menetrendhez, és ennek megfelelően pénteken feloszlatta Bundestagot. Egyidejűleg hivatalosan is február 23-ra tűzte ki az előrehozott parlamenti választásokat. Az egyik döntés sem meglepetés, de az alkotmányban rögzítettek szerint szükség volt az államfő hivatalos nyilatkozatára.
VIDEÓ
Donald Trumpot saját szavazói oldozták fel, de 2025-ös verziója köszönőviszonyban sem lesz a korábbival

Donald Trumpot saját szavazói oldozták fel, de 2025-ös verziója köszönőviszonyban sem lesz a korábbival

A washingtoni Capitolium 2021. január 6-i ostroma után úgy tűnt, saját pártjában is kitaszítottá válhat Donald Trump, aki 2020-as választási veresége után csalást kiáltott. 2024 azonban Trump drámai és ellentmondásos visszatérésének éveként fog bevonulni a történelemkönyvekbe – nem véletlen, hogy a Time magazin 2016 után ismét az egykori ingatlanmágnást tette meg az év emberének, aki Ronald Reagan után második elnökként nemrég megkongathatta a Wall Street-i tőzsde nyitóharangját. Ám Trump első ciklusához képest jövőre komolyabb kihívásokkal fog szembenézni gazdasági, valamint bel- és külpolitikai fronton egyaránt, cserébe viszont a kormányában kisebb ellenállásba ütközhetnek a javaslatai hű szövetségeseinek és részletes terveiknek hála – bár ebből a szempontból a Kongresszus más tészta. Mi több, az amerikai gazdasági és médiaelit szintén másképp kezd viszonyulni hozzá, noha világszerte már többé-kevésbé kiismerték Trump működését, akit az örökségének bebiztosítása is foglalkoztathat második ciklusa során.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×