Infostart.hu
eur:
388.03
usd:
329.53
bux:
0
2025. december 27. szombat János
A Budapest Airport által 2017. március 1-jén közzétett látványterv a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2B termináljához csatlakozó új, 11 000 négyzetméter alapterületű B-oldali utasmólóról. A KÉSZ Építő Zrt. 18 hónap alatt építi meg a mintegy 220 méter hosszú épületszárnyat, amelyről 27 új beszállítókapu érhető el, ezek közül tíz utasbeszállító hidat is kap. A Budapest Airport a B utasmóló terveinek elkészítésével a 6 évvel ezelőtt átadott SkyCourt csarnokot is tervező Tima Zoltán Prima Primissima díjas építészt és a KÖZTI tervező csapatát bízta meg.
Nyitókép: MTI

Az építészetbe is rendesen beletenyerel a koronavírus

Tima Zoltán Ybl-díjas építész már konkrét példát is tud említeni az építészeti eljárások világából, amiben bizony a járványhelyzet diktál.

A munkaerőhiány miatt már évekkel ezelőtt megjelentek a piacon a kis létszámú személyzettel vagy szinte teljesen személyzet nélkül működő, „automatizált” szállodák.

A jövőben az egyre gyakoribb járványok miatt is kiemelt szempont lehet az épületek tervezésnél az érintésnélküliség biztosítása, csak úgy, mint a megfelelő szociális távolságtartásra alkalmas terek kialakítása - mondta az InfoRádiónak Tima Zoltán, a Középülettervező Zrt. Ybl Miklós-díjas, vezető építésze.

"A bejelentkezés, a fizetés és az ott tartózkodás is voltaképpen automatizált. Azt gondolom,

ez a fajta érintkezésnélküliség jövőbemutató, de már nem a munkaerőhiány diktálja, hanem maga az érintkezés,

akár a szálloda személyzetével is. Nyilván nem lehet mindent megoldani, mert takarítani kell, és fel kell tölteni az élelmiszeres hűtőket" - ecsetelte Tima Zoltán.

Biztos abban, hogy "kettős igényről" - a szolgáltató és a fogyasztó részéről - van szó, ami elől nem lehet kitérni,

főként a középkategóriánál,

mert például a luxusnál, ahol a minőség mindenben meghatározó tényező, nehezen automatizálható szinte minden, de a biztonságos távolságok kialakítására talán ott is ügyelni fognak.

Egy egészen konkrét példát is hozott arra, hogy hogyan áll át a tervezés a koronavírus hatására.

"Most is foglalkozunk a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér fejlesztésével, és konkrétan érezhető a forgalmi terek tervezésénél, hogy igény a megfelelő távolságtartásra alkalmas terek kialakítása. Olyan elkülönítők, vizsgálószobák, laboratóriumok jelennek meg a reptéren, amelyek korábban azért nem voltak elvárva."

Viszont az építészetnek az emberközeliségét is meg kell őriznie, mivel "az építészet az emberekről szól".

"Az épületeket az emberek használják, lakják, dolgoznak benne, ettől nem szabad elszakadni, attól a kommunikációtól, amelyet az építészek a társadalommal folytatnak, az persze nyilvánvaló, hogy az építészetnek nyitottnak kell lennie a világ történéseire, és segítenie kell mondjuk egy vírus elleni védekezést is."

Minden Infostart-cikk a koronavírusról itt olvasható!

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Mi történt Lewis Hamiltonnal? Dobogóra sem ért fel a legenda, csalódást keltő szezont zárt a Ferrari
2025, F1-évértékelő

Mi történt Lewis Hamiltonnal? Dobogóra sem ért fel a legenda, csalódást keltő szezont zárt a Ferrari

A pesszimistább várakozásokat is alulmúlta az idei Forma–1-es szezonban a Ferrari: az olasz csapat szurkolóinak Lewis Hamilton sanghaji sprintgyőzelmével és Charles Leclerc néhány dobogós helyezésével kellett beérniük. Az olasz istálló a negyedik helyen zárta a konstruktőrök csatáját. Vámosi Péter, a Motorsportol.hu főszerkesztője azon sem lepődne meg, ha 2027-ben teljesen új pilótafelállással kísérletezne a a Ferrari.

Háború, halál, béke – Ilyen volt a világ 2025-ben

2025-ben egy hosszú ideje óta tartó háborút sikerült befagyasztani, egy másik azonban – a béketervek ellenére – még a fegyverszünetig sem jutott. Körképünkben nem csak a világpolitikát meghatározó fegyveres konfliktusokat, de az év más fontos nemzetközi történéseit is áttekintjük.
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×