Pilóta és engedély nélkül repült be egy szerkezet kedden, este 8 órakor a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér légterébe, ezért lezárták az 1-es kifutópályát. Nem sokkal később, negyed 9-kor azonban egy másik drón miatt a 2-est sem tudták működtetni este fél 10-ig, közölte a légikikötőt üzemeltető Budapest Airport Zrt. A Hunagrocontrol szerint öt repülőgép nem tudott leszállni Ferihegyen. Hétfőn és szerdán is voltak a forgalmat zavaró drónészlelések.
A légi irányítás arra panaszkodik, hogy
2018-ban, egy év alatt megnégyszereződött a szabálysértő drónreptetések száma.
Tavaly több tucat repülőgép személyzete jelezte nekik, hogy drónt láttak a közelükben. Az egyik 60 méterre megközelítette őket, ami nagyon kockázatos.
A Drónpilóták Országos Egyesülete határozottan elítéli az ilyen eseteket, mondta az InfoRádiónak Pál Károly elnök. "Az egyesületünk pontosan azért jött létre, hogy támogassuk a jogszerű, biztonságos drónhasználatot. Tehát az egyesület alapcéljaival teljes mértékben szembemegy az ilyen cselekmény – szögezte le. – Úgyhogy általában az egyesület, ahogyan most is,
mereven elhatárolódik ezektől a cselekményektől,
legyen ennek bármilyen indíttatása is" – emelte ki.
A drónreptetésnek vannak szabályai, de repülőtér fölött tilos ilyen szerkezetet használni, tette hozzá az elnök. "Vannak olyan kritikus infrastruktúrák, és kiemelt kockázatú létesítmények, vagy területek, ahol egyáltalán nem lehet reptetni – mutatott rá – Ilyen például a Liszt Ferenc repülőtér. Ha valaki mégis ilyen területen repül, az kizárja a vétlenség lehetőségét, de ilyet csak szándékosan lehet elkövetni."
Pál Károly szerint
a drónreptetés magyarországi szabályai idejétmúltak, de attól még be kell tartani őket,
legalábbis addig, amíg az Európai Unió nem talál ki jobbakat helyettük. "Magyarországon a törvények nem ismerete nem mentesít, így mindenkire kötelező érvénnyel vonatkozik – emlékeztetett. – Két fontos kritérium: az egyik a kötelező biztosítás, a másik az eseti légtér megléte. Ez egy rendkívül kényelmetlen és idejét múlt szabályozási rendszer, amire nagy valószínűséggel
az európai uniós direktíva meghonosodása fog majd végső megoldást adni
– vélekedett. – Azt fogják majd igazítani a magyar légügyi törvényhez, és ennek megfelelően mi is meg fogjuk látni, hogy hogyan képzeli el a jogalkotás a légtér szabályozását a drónok számára."
A drónok világszerte nagyon nagy problémákat okoznak a polgári repülésben. Januárban a londoni Heathrown, tavaly decemberben pedig a szintén nagy-britanniai gatwicki repülőtéren kellett lezárni kifutópályákat drónreptetés miatt.