eur:
402.48
usd:
349.22
bux:
98336.73
2025. június 20. péntek Rafael
Vízzel teli kátyú az úttesten a debreceni Déli soron 2019. január 15-én.
Nyitókép: MTI/Czeglédi Zsolt

Jócskán megváltozott a kátyúhelyzet a fővárosban

Meglepő lehet, hogy mennyi úthibát tart nyilván a Budapest Közút. A Mabisz szerint érdemes külön kátyúbiztosítást is kötniük a gépjármű-tulajdonosoknak. Mit kell csinálni kátyúkár esetén?

Az elmúlt napok összesítése alapján a Budapest Közút Zrt. által kezelt útszakaszokon 324 kátyú van a fővárosban – tudta meg az InfoRádió a társaságtól. Hozzátették: a kátyúk száma napi szinten változik, mert keletkeznek is új kátyúk, és a meglévőket folyamatosan javítják.

A Budapest Közút a kátyúk számának alakulásáról szóló kérdésünkre azt mondta, hogy

15 évvel ezelőtt napi ötezer kátyú is előfordult a fővárosban,

a társaság szerint a Budapest Közút létrehozása és munkaszervezésének köszönhetően csökkent a kátyúk száma a tizedére, ezt a Közút szerint a kifizetett kátyúkár jelentős csökkenése is igazolja.

A társaság jelezte azt is, hogy a téli időjárás alatt csak úgynevezett hideg aszfalttal lehet a javításokat elvégezni. Tartósan 5 Celsius-fok fölötti időben meleg aszfalttal dolgoznak, ez az eljárás tartósabb is.

Szerettük volna megtudni azt is, hogy a korábbiakhoz képest zordabb téli időjárás milyen hatással volt a kátyúk számára és minőségére. A Budapest Közút azt közölte, hogy a téli időjárás mindenképpen rossz hatással van az utak állapotára, de attól függően, hogy mennyire csapadékos és hideg, változik a romboló hatása. Hozzátették: a legnagyobb probléma az, ha ez a két körülmény együtt jelentkezik, mert

a hideg és a csapadék közösen robbanásszerűen segítheti a kátyúk képződését, a számát és a méretét is.

Ezt a folyamatot azonban az úthálózat általános állapota is nagy mértékben befolyásolja.

A Budapest Közút hangsúlyozta, hogy folyamatosan dolgoznak a kátyúk kijavításán, a társaság gépparkját az elmúlt években korszerűsítették, a hatékonyabb munkavégzés érdekében a cég munkarendjét is átszervezték.

A Budapest Közút Zrt. látja el a fővárosi önkormányzat tulajdonában lévő utak, hidak, műtárgyak, a forgalomtechnikai létesítmények, valamint a nem fővárosi tulajdonú, de a közösségi közlekedés által igénybe vett utak üzemeltetési és fenntartási feladatait. Ez mintegy ötezer kilométernyi útszakaszt, 320 közúti és gyalogos hidat, felüljárót – köztük 13 Duna- és Duna-ág-hidat –, illetve 72 közúti és gyalogos-aluljárót és 15 magasságkorlátozó kaput, valamint egyéb műtárgyat jelent.

Mit fedez a biztosítás?

A biztosítók nem készítenek önálló statisztikát a kátyúk okozta károkról, de a legtöbb bejelentés nem is a cégekhez, hanem a közút kezelőjéhez érkezik – mondta az InfoRádiónak a Mabisz kommunikációs vezetője.

Lambert Gábor felhívta a figyelmet arra, hogy érdemes önálló kátyúbiztosítást kötni, vagy kiegészítőt a kötelező biztosítás vagy a casco mellé.

Ha a kátyú kárt okoz a kocsin, akkor azt minél jobban dokumentálni kell,

sőt, nagyobb kár esetén hívjunk rendőrt is – tanácsolta a kommunikációs vezető. Hozzátette: célszerű tanúval igazolni, hogy mikor és mi történt pontosan, és fényképeket is érdemes készíteni.

Az önkormányzathoz két napon belül kell bejelenteni a kárt és azt is, hogy hol történt az eset. Ha nincs külön kátyúbiztosítás, akkor az önkormányzatnál lehet érvényt szerezni a panasznak.

A bejelentett károk fele esik pozitív elbírálás alá,

ám ha az úthibákra tábla figyelmeztet, akkor nehezebb ezt elintézni – közölte Lambert Gábor.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Ezeket a különleges amerikai kommandósokat vethetik be az iráni atomlétesítmények ellen

Ezeket a különleges amerikai kommandósokat vethetik be az iráni atomlétesítmények ellen

Az Egyesüt Államok haderejének különleges egységei már hosszú évek óta gyakorolják, hogyan lehet atomerőműveket elfoglalni, vagy olyan nukleáris létesítményeket birtokba venni, amelyek veszélyt jelenthetnek.

Szakíró: folyamatos az adok-kapok Verstappen és Russell között, és nem csak a pályán

Montrealban ismét összecsapott egymással a címvédő Max Verstappen és a futamgyőztes George Russell, de a Forma–1-es Spanyol Nagydíjjal ellentétben ezúttal fizikailag nem ütköztek, csak üzengettek egymásnak – mondta az InfoRádióban a Motorsport Online főszerkesztője. Vámosi Péter arra is kitért, hogy a két pilóta fél szemmel már a jövő évi szezonra figyel, hiszen a brit szerződése hamarosan lejár a Mercedesnél, ahol szívesen látnák a négyszeres világbajnokot.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.06.20. péntek, 18:00
Bódis László
a Kulturális és Innovációs Minisztérium innovációért felelős helyettes államtitkára, a Nemzeti Innovációs Ügynökség vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×