Kampányidőszakban nemcsak az utcákon jelennek meg plakátok, hanem a közösségi médiát is elöntik a politikai tartalmak, a csapból is a kampány folyik. Kampányszakértők szerint a 21. században ez a helyes stratégia, hiszen az igazi verseny jelenleg a web 2.0 világában zajlik.
A technológiai fejlesztések elterjedése alapjaiban változtatta meg a politikai kampányokat, nincs ez másképp a közösségi médiával és az internettel sem.
A pártok és a politikusok kezdik felismerni a közösségi média erejét, és az interneten keresztül akarják elérni a választókat.
Lévai Richárd, a közösségi marketing specialistája szerint az idei választási kampányban minden Facebookhoz köthető közösségi platformot használtak a pártok, illetve előszeretettel osztottak meg politikai tartalmakat az Instagramon, a Messengeren, és a YouTube-on is.
A szakértő elmondta, hogy a pártok egyre ügyesebben kezelik a közösségi média felületet és általában igazodnak a technikai lehetőségekhez.
"Több olyan elemet láttunk a pártok kampányaiban, amelyek igazodtak ahhoz, hogy a lehető legjobb eszközöket használják. Vannak olyan professzionális felületek, amelyeket még a szakma is csak kísérleti céllal használ, de már ezeken is jelentek meg hirdetések, politikai tartalmak" - tette hozzá Lévai Richárd.
A pártok gyakran osztanak meg videókat, használják a Facebook live alkalmazást is, de ezek már nem is számítanak új eszközöknek - emelte ki szakértő.
"Az látható volt, hogy a videó központi szerepet kapott mindenféle formában, akár úgy, hogy Facebook live-ban közvetítettek sajtóeseményekről, vagy mém jellegű, vicces videókat csináltak különböző helyszíneken, vagy animált infografikákat készítettek" - mondta Lévai.
A szakértő az újdonságot inkább abban látja, hogy
a pártok ügyesen használják a chatrobotokat - automatikus üzenetek küldésére - a Messenger alkalmazásnál, illetve megjelent a kiterjesztett valóság is,
aminek használata már kezd beszivárogni erre a területre. És bár még nem professzionálisan használják, de például egy kampányüzenet vagy egy párt nevének terjesztésében megtalálhatók voltak a kiterjesztett valóság alapjai.
A kampányoknál nagyon fontos a célcsoportok meghatározása és felkutatása, illetve az adatbázis-építés. A szakértő elmondta, hogy a pártok ezt elég jól csinálták, mert különböző társadalmi rétegeket eltérő üzenetekkel szólítottak meg. Viszont a Facebookon az adatbázisban szereplőket - az oldalt lájkolókat, weboldal-látogatókat, és Messenger-követőket - nem ismerik.
"Tehát ha például 50 ezer ember feliratkozott az oldalra, akkor nem tudjuk, hogy az 50 ezer ember kikből áll pontosan.
Nem látjuk az adataikat, csak egy névtelen masszaként tudjuk őket megszólítani hatékonyan,
de ez nem jelent klasszikus adatbázist" - mondta Lévai Richárd.