A digitális eszközök használatakor az iskolában azt kell megnézni, hogy hogyan tudja az adott eszköz segíteni a tananyag elsajátítását – mondta az InfoRádió Aréna című műsorában Palkovics László az Emberi Erőforrások Minisztériuma oktatásért felelős államtitkára.
„Ha csak arra használjuk a digitális eszközt, mondjuk egy tabletet, hogy PDF-formátumban rátöltjük a könyvet, ennek is van előnye, ha például hiba van, gyorsan lehet módosítani, önmagában sokat még nem tettünk. Az, hogy egy másik platformon olvas a gyerek, nem papíron, lehet, hogy a gyerek szemét rongálja, lehet, hogy nem jó. Ha a könyv viszont olyan, hogy a tanulási képességet segíti, ha mondjuk a gyerek elolvas egy fejezet és azt mondja, nem érti, de rá tud klikkelni egy kis ikonra, előjön valami, ami segít a megértésben.”
A digitális oktatás bevezetéséhez az egyik legfontosabb kérdés, hogy az iskola támogatja-e – tette hozzá Palkovics László.
„Nyilván kell az iskolában olyan hálózat, amivel ezt meg lehet tenni. Jó hír: ötvenmilliárd forint áll rendelkezésre a következő tervezési időszakban arra, hogy az iskolai szélessávú internetet meg tudjuk oldani. Külön projektből oldjuk meg, hogy az iskolához menjen a szélessávú internet. Van forrásunk arra, hogy eszközöket vegyünk, ez nemcsak maga a digitális eszköz, hanem hozzátartozik az is, amibe például ha beteszi a gyerek a tabletjét, automatikusan szinkronizálja, és amikor a tanár bejön, a gyerek azt látja, amit kell.”
Az oktatásért felelős államtitkár emlékeztetett: a tankönyv az első négy évfolyam számára már ingyenes.
„Az lenne a célunk, hogy nyolcadik osztályig nagyon hamarosan elérjük, hogy mindenki ingyen kapja a tankönyvet. Ugyanúgy nyilván ezt a digitális platformot. Rövid fejszámolással kiszámolható, mennyi pénzt költünk arra, hogy ötödiktől kilencedik osztályig ingyen adjuk a tankönyveket, ugyanebből a pénzből digitális eszközöket is lehet venni.”
Palkovics László szerint a gyerekek könnyedén tudják majd kezelni ezeket az eszközöket, a tanároknak ugyanakkor a használatuk egy másfajta oktatási módszertant jelent, de az iskola is másfajta műszaki támogatásra kell, hogy berendezkedjen a digitális oktatáshoz.
Az oktatási államtitkár elismerte, hogy nem sikerült feltölteni a szakgimnáziumok és a szakközépiskolák férőhelyeit a csütörtökön kezdődő új tanévben. Palkovics László az InfoRádió Aréna című műsorában arról is beszélt, hogy mostantól nagyobb jogkörei lesznek az iskolaigazgatóknak.
Az oktatásáért felelős államtitkár szerint az eddig működő rendszerben nem tudták biztosítani a megfelelő szakember utánpótlást a Magyarországon működő cégek számára. Palkovics László ezzel indokolta az InfoRádió Aréna című műsorában, hogy csütörtöktől átalakul a szakképzési rendszer és a gimnáziumok mellett létrejönnek a szakgimnáziumok és a szakközépiskolák.
A Magyar Nemzet múlt héten írt arról, hogy előbbi intézmények férőhelyeinek csaknem fele üresen marad az ősszel induló tanévben, míg utóbbiak esetében még ennél is rosszabb a helyzet: ott a férőhelyek több mint hatvan százalékát nem sikerült feltölteni.
„Igen, több a kapacitás, több gyereket tudnánk felvenni, kevesebb a gyerek, de az arányok nem változtak.”
Az államtitkár kifejtette: a gyakorlati képzésben részt vesznek a vállalatok is.
„Azok a vélelmezések, hogy majd csak annak a vállalatnak a technológiáját ismerik, butaság. Az, hogy a Mercedesnél vagy az Audinál dolgozik a gyerek vagy egy nem a járműiparban tevékenykedő vállalatnál... Maga az alaptechnológia, a folyamatok, a megközelítések nagyon nem különböznek. Ennek semmiféle bebetonozódás jellege nincs.”
Az oktatási rendszer felépítése okán a műsorban szóba került az egyes iskolák irányítása.
„Szándékosan írtuk bele a törvénybe, hogy csak az iskolaigazgató javaslatára lehet pedagógust alkalmazni, tehát nem javasolhat a tankerületi központ vezetője. Ha egyet nem értés van, újra kell kezdeni a folyamatot.”
Jövő év január elsejétől az állam lesz minden állami iskola fenntartója és működtetője.
„Pontosan tudjuk, hogy ha nincs egy iskolában WC-papír, akkor a KLIK közvetlen partnerén, a tankerületi igazgatón kell számonkérni.”
Az oktatási államtitkár hozzátette: az elkövetkező hetekben egyeztetik az önkormányzatokkal az eddig általuk működtetett intézmények állami átvételét.