Az Európai Űrügynökség (ESA) olyan hiperszonikus technológiákat kutat, amelyek a jövőben képesek lesznek járművek, elsősorban repülőgépek horizontális indítására – írja az Interesting Engineering alapján a hvg.hu.
Az Invictus elnevezésű programhoz a brit központú Frazer-Nash vállalattal fogott össze az ESA. A cél egy olyan, teljes mértékben újrahasználható kísérleti jármű kifejlesztése, amely hiperszonikus sebességgel is tud repülni.
A várt csúcssebesség a Mach 5, azaz körülbelül 6200 km/h.
Az Invictus az ESA által irányított korábbi technológiai fejlesztésekre épít. Az ügynökség abban reménykedik, hogy a platform lehetőséget biztosít majd az iparág és más ügynökségek, valamint a tudomány számára, hogy a jövőbeni hiperszonikus technológiáikat működés közben teszteljék.
A program egy olyan hiperszonikus eszköz tervezésére irányul, amely képes megfelelni azoknak a paramétereknek, amelyek egy ilyen jármű biztonságos repüléséhez szükségesek.
Az űrügynökség célja az elkövetkező egy évben, hogy elkészítsék a teljes repülési rendszer előzetes tervét. Az ESA szerint a hiperszonikus járművek tervezésénél a legfőbb kihívás az, hogy a repülő külső felülete, valamint a hajtóművekbe belépő levegő rendkívül felforrósodik. Ennek a felületi súrlódás az oka, amit a nagy sebesség vált ki.
Ennek kontrollálására speciális technológiákra van szükség, továbbá olyan meghajtási rendszerekre, amelyek lehetővé teszik a repülő hiperszonikus repülését.
Az Invictus-programban egy hidrogén üzemanyagot használó, előhűtött hajtóművet fejlesztenek.
Az Interesting Engineering kiemeli, a terület gyorsan fejlődött az elmúlt években, és a kutatásokat éles verseny jellemzi. Kína azt állítja, hogy az élen jár, és olyan újrafelhasználható drónokat is tesztel, amelyek képesek hiperszonikus sebességgel haladni.




