A legfontosabb változás, hogy a vasútvállalat a közszolgáltatási szerződésében foglaltaknak és a jogszabályi kötelezettségeknek megfelelve a viszonylatra kiadott menetjegyeket csak azon induló és végállomások, megállóhelyek között lehet felhasználni, amelyeket a jegyen vásárláskor feltüntettek. A jegypénztárnál vagy online vásárlásnál is érdemes pontosan megjelölni a kiindulási és a célállomást. Erre főként azoknak az utasoknak szükséges odafigyelni, akik a budapesti elővárosi közlekedésben eddig időnként más állomáson szálltak le vagy fel, mint amelyre a jegyet kérték.
A módosított díjszabás a bérlettel utazók részére számos rugalmas megoldást nyújt a viszonylati kötöttség előírásától való eltérésre. A felhasználási lehetőség néhány új viszonylatra is kiterjed: ha a Budapest–Győr–Hegyeshalom, a Budapest–Székesfehérvár, a Budapest–Pusztaszabolcs vonalakon utazók bérletének kiindulási vagy célállomása a Déli pályaudvar, akkor a bérlet Kelenföld–Budapest-Keleti, Kelenföld–Kőbánya-Kispest között is használható. A Budapest–Vác-Szob vonalon utazók a bérletet Rákospalota-Újpest–Keleti között is használhatják akkor is, ha a bérleten a kiindulási vagy célállomás a Nyugati pályaudvar. Amennyiben a Budapest–Kunszentmiklós-Tass–Kelebia vonalon utazók bérletén a kiindulási vagy célállomás Kőbánya-Kispest vagy a Keleti pályaudvar, akkor a bérlet Ferencváros–Keleti, Ferencváros–Kőbánya-Kispest és Ferencváros–Kelenföld között egyaránt használható. A Budapest-Keleti–Szolnok vagy Budapest-Nyugati–Szolnok viszonylaton utazók ugyanazon bérlettel a másik viszonylaton, azaz a Budapest–Újszász–Szolnok vagy a Budapest–Cegléd–Szolnok vonalon is utazhatnak. Továbbá a Budapest–Cegléd–Szolnok vonalra érvényes bérlet Kőbánya-Kispest–Kelenföld között is használható akkor is, ha a Nyugati pályaudvar a kiindulási vagy célállomás.
A kilométer-számítási szabályok egységessége
A viszonylati kötöttség előírásával függ össze, hogy minden utas a ténylegesen megtett távolság után fizet menetdíjat a korábban alkalmazott virtuális számítások helyett. Ennek eredménye, hogy aki vidéki állomásról olyan viszonylatban utazik, mely elkerüli a Keleti, Nyugati, Déli pályaudvarokat (például Kőbánya-Kispestről Kelenföld irányába utazik tovább), annak a vasúttársaság nem számítja fel a fejpályaudvarokig előírt távolságokat. Továbbra is megmaradnak az Eger–Budapest és Baja–Budapest útvonalra üzletpolitikai kedvezményként alkalmazott virtuális távolságszámítások.
Menetjegy módosítása, kiegészítése, cseréje
A változások a menetjegy módosítás és csere szabályait is érintik. Az új rendszer áttekinthetőbb, az utasok számára könnyebben érthető és könnyebben alkalmazható.
Ha az utas több szolgáltatást kíván igénybe venni, mint amennyire a megváltott menetjegye jogosítja, akkor a többletszolgáltatásra új menetjegyet kell váltania. Korábban a MÁV-START az utas meglévő menetjegye és a kívánt utazás teljes értéke közötti különbözetet számította ki, ezután csak akkor jár el így, ha az utas az előzőleg már megváltott menetjegynél alacsonyabb százalékos mértékű kedvezményt kíván igénybe venni, vagy nem jogosult kedvezményre. A hosszabb távolságú utazás, magasabb díjú szolgáltatás igénybe vétele esetén új menetjegyet, felárat, kocsiosztály-különbözeti jegyet állítanak ki a korábban ki nem fizetett szolgáltatás elszámolásához.
A menetjegyét módosítani kívánó utasoknak kedvez a pénztári menetjegycsere bevezetése. A vasúttársaság a cserét kezelési költség felszámítása nélkül végzi a menetjegy érvénytartamának kezdetét megelőzően (100 kilométer távolság feletti jegyeknél még az érvénytartam első napján is) abban az esetben, ha az utas a pénztárban azonos vagy magasabb értékű szolgáltatásra vonatkozó igényét jelenti be. Az az utas, aki a csere lehetőségével nem tud élni, a menetjegye kezelési költséges visszatérítését és új menetjegy kiadását továbbra is kérheti.
Az utazás érvénytartama
A MÁV-START április 1-jétől kizárólag az érvénytartam megjelölésével adja ki menetjegyeit. A tapasztalatok szerint az utasok az utazásaikat előre megtervezik, így annak időpontját is ismerik. Az elővételes jegyvásárlást a pénztárakban, az automatáknál és az interneten is ki tudja szolgálni a vasúttársaság.
Számlakiadás
A MÁV-START az elektronikus számlakiállítás többéves gyakorlatát is szabályozza az áprilistól érvénybe lépő díjszabási módosításával. Az új jegyértékesítési rendszernek köszönhetően nyomtatott számlát tudnak adni egyre több olyan vonaton is, amelyen az technikailag eddig nem volt megoldható. Ez esetben viszont utólag, a pénztárban már nem igényelhetnek számlát az utasok. A számlakiadást – mindkét fél kényelme érdekében – előzetes regisztrációs rendszer is támogatja, amelyről a www.mavcsoport.hu honlapon tájékozódhatnak az érdeklődők.
Biztosított ülőhelyváltás már a vonatokon is
Eddig nem volt lehetőség a vonaton helyjegy utazás közbeni vásárlására, ezért a helybiztosítás díját nem számolta el a vonaton a vasútvállalat. A jegyértékesítési rendszer fejlesztése lehetővé teszi, hogy – amennyiben van szabad ülőhely – a helyjegyet a vonaton is megvásárolhassa az utas ugyanolyan díjú felárral, mint a pénztárban. Azonban a helyjegyköteles vonatra helyjegy nélkül felszálló utasnak akkor is meg kell fizetnie az ülőhely árát, ha nem talál szabad ülőhelyet, ugyanis a szabad ülőhelyek hiánya már a pénztári jegyváltásnál is kiderült volna.