Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
A Sajó folyó elszíneződött vize az egykori vasércbánya közelében a felvidéki Szalóc (Slavec) közelében 2022. március 14-én. Az eddigi mérések nem igazolták, hogy a Sajó vize szennyezett lenne Magyarországon, de a vizsgálatok továbbra is tartanak - közölte ezen a napon az Országos Vízügyi Főigazgatóság (OVF) annak kapcsán, hogy sajtóhírek szerint valamilyen szennyezőanyag került a vízbe a folyó szlovákiai szakaszán. A Miskolcnál és Sajópüspökinél végzett mérések nem igazoltak szennyeződést a vízben; a folyó vizének Ph- és oldott oxigén vizsgálata szerint mindkét mérés eredménye határértéken belül van. A vizet fémekre is vizsgálják, ezek eredményére még várnak. A Miskolci Vízügyi Igazgatóság szakemberei a Sajó szlovákiai szakaszán is dolgoznak, és a folyón felfelé haladva is méréseket végeznek.
Nyitókép: MTI/Komka Péter

Szlovákia kiszámolta: 2,5 milliárd forintba kerül a Sajó megtisztítása

A szlovák környezetvédelmi tárca által készített kalkuláció tartalmazza az alsósajói bányában végzett betoninjekció költségeit és a Sajó medrében levő szennyezett üledék eltávolítását is.

A Sajót tavaly februárban festette vörösre a Siderit 2008-ban bezárt alsó-sajói vasércbányájából kifolyó víz. A mérések megerősítették, hogy a vas, a mangán, a szulfátok és az arzén szintje is többszörösen meghaladta a megengedett értékeket a folyó vizében.

Június végén sikerült csökkenteni a folyóba jutó bányavíz mennyiségét, de a szennyezést nem tudták teljesen megállítani. A Rozsnyói, a Nagyrőcei és a Rimaszombati járásban továbbra is rendkívüli helyzet van érvényben a Sajó mentén.

Viszont a szlovák környezetvédelmi minisztérium tavaly augusztus végén még azt a tájékoztatást adta, hogy vizsgálataik szerint

a Sajó növényvilágát nem károsította jelentős mértékben a szennyezett bányavíz, és egyes halfajok is visszatérnek a folyóba.

A folyó három szakaszán végezték a megfigyelést, és mindhárom helyen megfelelőnek nevezhető állapotot találtak. A Vízgazdálkodási Kutatóintézet a halfajok megfigyelését is elvégezte. A legszennyezettebb részekről számos faj eltűnt, illetve egyes fajokon belül hiányoznak a különböző korú példányok.

Igaz, mostanra a folyó színe már nem vörös, és a vízszennyezettség mértékét is sikerült némileg csökkenteni, de nem teljes mértékben. Orosz Örs, a Szövetség párt tagjaként tavaly elsőként hívta fel a hatóságok figyelmét a Sajó szlovákiai szakaszán történt természeti katasztrófára. A politikus és örökségmentő aktivista szerint

a folyómederben továbbra is többtonnányi szennyezett üledék van,

de ezzel egyáltalán nem törődnek az illetékesek. Úgy véli, a legnagyobb gondot az jelenti, hogy a Sajó ügyének nincs gazdája, a minisztériumok pedig próbálják egymásra hárítani a felelősséget. A környezetvédelmi tárca szerint a kormánynak kell döntenie arról, milyen tartós megoldással lehet felszámolni a folyó szennyezését.

A minisztérium most viszont felmérte, hogy nagyjából 6,2 millió euróba, azaz 2,6 milliárd forintba kerülne a folyó szennyezettségének felszámolása. A zöldtárca szerint durva költségbecslésről van szó, a kiadások a környezetvédelmi, az egészségügyi és a gazdasági minisztériumot terhelnék. Azt is hozzátették, hogy a környezetvédelmi minisztérium már március első felében leadta a szlovák kormányhivatalban a Sajó mentén kihirdetett rendkívüli helyzet alatt végzett mentési munkák megtérítésére vonatkozó javaslatot, illetve a rendkívüli helyzet visszavonásához szükséges óvintézkedések listáját.

„A javaslatot már e heti ülésén, vagy az elkövetkező hetekben megvitathatja a kormány”

– tette hozzá a környezetvédelmi minisztérium. A szlovák állam szerint az alsó-sajói bányában elvégzett betoninjekcióval lehet megakadályozni a folyó további szennyezését, ennek tervét az Állami Vasércbánya Társaság készíti elő a bányamentő szolgálattal.

Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×