eur:
413.94
usd:
396.69
bux:
78741.84
2024. december 23. hétfő Viktória
A Barátság II. kőolajvezeték fogadópontja a Mol Nyrt. százhalombattai Dunai Finomítójában 2022. május 24-én.
Nyitókép: A Barátság II. kőolajvezeték fogadópontja a Mol Nyrt. százhalombattai Dunai Finomítójában 2022. május 24-én. MTI/Szigetváry Zsolt

Még alaposan betankol az orosz dízelből Európa az embargó előtt

Pár hónap és életbe lépnek a finomított üzemanyagra kivetett szankciók. Október és november között 126 százalékkal megugrott a termékek importja.

Az EU egy sor szankcióval bünteti Moszkvát az Ukrajna elleni invázióért, és ezek egyike az orosz energiahordozóktól és üzemanyagoktól való függőség felszámolása. Úgy tűnik, hogy erkölcs ide, erkölcs oda, amíg lehet, addig bőszen vásárolják az európaiak az orosz dízelt. Az üzemanyagra és más finomított termékekre februárban lép életbe az európai embargó.

Ezt megelőzően drámai módon megugrottak a vásárlások, a cégek valósággal halmozzák az orosz dízelt. Az Amszterdam-Rotterdam-Antwerpeni olajfinomító-csomópontban például november 1. és 12. között napi 215 ezer hordóra ugrott a betöltött dízel mennyisége. Ez 126 százalékos növekmény októberhez képest – mondta a Reutersnek Pamela Munger vezető ágazati szakértő.

Mint a Business Insider megjegyezte, az orosz üzemanyagtól való függőség folyamatosan csökken:

immár 50 százalékkal kisebb, mint az ukrajnai invázió előtt, de Moszkva még így is Európa legnagyobb dízel-szállítója.

Eugene Lindell, a finomított termékekkel foglalkozó osztály főnöke a Facts Global Energy nevű cégnél úgy becsülte, hogy az orosz dízelmennyiség kiváltására napi 500-600 ezer hordó üzemanyagot kell felhajtania – valahonnan máshonnan – Európának.

Így februárig az európaiak fejvesztve veszik a még legális üzemanyagot, miközben december 5-én életbe lép a tengeri úton szállított orosz olaj behozatali tilalma.

De nemcsak az EU keménykedik Oroszországgal: Moszkva a különböző szankciós csomagokra válaszul már az idén leállította a földgázszállítást sok európai országnak (Magyarországnak nem), ami hozzájárult az Európát sújtó energiaválsághoz.

A Nemzetközi Energiaügynökség szerint a következő fejezet ebben a krízisben a dízelhiány lehet, tovább gerjesztve az európai inflációt. A dízel ára már így is emelkedik egy fontos európai finomító bezárása nyomán, amivel napi 3,5 millió hordónyi üzemanyag tűnt el a piacról.

Közben az ügynökség szerint a tavalyi, hasonló időszakhoz képest már 70 százalékkal drágább a dízel.

Míg az európaiak tehát ebből az üzemanyagból próbálnak a lehető legjobban feltankolni, addig

az oroszok is készülnek a következő szankciókra és rekordmennyiségű olajat exportálnak Ázsiába,

mielőtt az európai biztosítások és más szolgáltatások eltűnésével jóval nehezebbé válik számukra az export az Európán kívüli országokba is.

KAPCSOLÓDÓ HANG
Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Orbán Viktor: a háborút az Európai Unió elveszítette

Miután szombaton évzáró nemzetközi sajtótájékoztatót tartott a miniszterelnök, vasárnap este az M1-nek is interjút adott. Meglátása szerint Brüsszel nagy árat fog fizetni azért, hogy még mindig úgy gondolja, mindent az eddigiek szerint kell tovább csinálni. Ukrajnában és a világban is új realitás van, ehhez kell alkalmazkodni, Magyarország is ezt teszi a gazdasági semlegességgel és a jövő évi költségvetéssel is. "Jobban fogunk élni, de hogy szebben tudunk-e, ez a kérdés" - zárta az interjút.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.23. hétfő, 18:00
Gálik Zoltán
a Budapesti Corvinus Egyetem docense
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×