A március 10-én katasztrófát szenvedett, új változatú Boeing 737-es, Max 8 altípusú gép tragédiája nagyon sokban hasonlít az indonéz Lion Air tavalyi balesetéhez - derült ki a fekete dobozok adatainak összevetése nyomán.
A márciusi baleset során a pilóták ugyanúgy azt jelezték vissza a repülésirányítóknak, hogy gondjaik voltak a gép vezérlésével.
Az eset a repüléstörténet egyik legnagyobb figyelmet felkeltő ügyévé vált, amelyben a tét: mi lesz a jövője a tömeges utasszállításra tervezett új géptípusnak.
A két MAX 8 katasztrófa több milliárd dollárral csökkentette az amerikai gyártó piaci értékét és szinte tálcán kínálta a lehetőséget, hogy az amerikai-kínai kereskedelmi háború egyik fegyverévé váljon.
Az etióp közlekedési minisztérium a hétvégén megerősítette, hogy sikeresen le tudták tölteni a fekete dobozok adatait és azokat ellenőrizték is. "Világos egyezések vannak a Lion Air katasztrófával" - mondta Muse Yiheyis. Az illetékes hozzátette, hogy a hét közepén további információval szolgálnak. A fekete dobozok adatainak letöltésében és hitelesítésében etióp illetékesek és amerikai szakértők is részt vettek – tette hozzá.
Washingtonban azonban hivatalnokok azt mondták: a Szövetségi Repülési Ügynökség, az FAA és az amerikai Közlekedésbiztonsági Hatóság (NTSB) még nem hitelesítette az adatokat. A Boeing székhelyén kiadott Seattle Times című lap ugyanakkor azt írta:
több súlyos hiba is van az új MAX altípus irányítási rendszerében, az MCAS-ban. Az egyik miatt például rossz adatokat kapnak a pilóták a felszállás idején fontos tolóerőről.
A szövetségi légihatóság nem volt hajlandó válaszolni részletes kérdésekre és azt mondta: a MAX-gépek esetében is a szokásos hitelesítési folyamatot követték. A lapjelentésről szóló kommentár lehetőségét is azzal utasította el, hogy a korábbi folyamatra utalt vissza.
A Wall Street Journal című lap közben azt írta: az amerikai Közlekedési Minisztérium baleseti nyomozói most magát a légügyi hatóságnak a MAX-ok esetében alkalmazott engedélyezési folyamatát vizsgálják. Washingtonban egy vádesküdtszék legalább egy, a fejlesztésben érintett személynek küldött idézést egy meghallgatásra. Az idézés értelmében az ügyhöz kapcsolódó dokumentumokat is bekértek.
A Boeing és az amerikai légügyi hatóság nem volt hajlandó kommentálni az idézésről szóló hírt és azt, hogy az amerikai közlekedési minisztérium nyomozást indított.
Közben egyelőre nem világos, hogy az etióp gép fekete doboza által rögzített, több, mint 1800 repülési adat és a kétórás audiofelvételek közül mit vesznek figyelembe, a hat perc alatt bekövetkezett katasztrófa vizsgálatánál.
A nemzetközi szabályozás szerint 30 napon belül kell kiadni az előzetes jelentést egy légi baleset után. Egy etióp forrás azt mondta: a gép és a torony beszélgetéseiből az derült ki, hogy a Boeing szokatlanul nagy sebességet ért el a felszállás után.
Ezt követően szinte azonnal problémákat jeleztek a pilóták és azt kérték, hogy gyorsan növelhessék a magasságot.
A Boeing részvényei 10 százalékot estek a katasztrófa után és a cég azt mondta: frissíteni fogja az irányítórendszer szoftverét. A baleset nyomán egy sor ország – köztük az Egyesült Államokkal kereskedelmi vitában álló Kína – tiltotta meg a MAX-8-asok repülését.