A Genován átfutó Morandi-híd úgy magasodik a völgyben található 5-6 emeletes házak fölé, mint, az idegenek fenyegető járművei a Világok Harca filmben. Ezekből az épületekből, 630 lakost telepítettek ki a hatóságok, mert attól tartanak, hogy további darabok törhetnek le a hídból.
A már kiürített házakba tűzoltók mentek be, hogy kihozzák az ott lakók dokumentumait vagy néhány ritka esetben, háziállataikat.
A lakókat viszont nem engedik be, pedig néhányan azt kérik, hogy hadd szedhessék össze gyógyszereiket.
Danilo Toninelli közlekedési és infrastruktúra miniszter az evakuálást követően csütörtökön azt mondta, előfordulhat, hogy le kell bontani a lakóházakat. Viszont ígéretet tett arra, hogy új otthonokat találnak a lakosoknak. A miniszter szerint a mentőalakulatok már eddig is többtonna törmeléket takarítottak el és most már a Morandi-híd és az alatta álló házak elbontásán kell gondolkozni.
A híd két fontos autópályát kötött össze a Franciaország és a északra fekvő Milánó felé tartó forgalomban. A közlekedési miniszter szerint az útvonal rekonstrukcióját a lehető leghamarabb meg kell kezdeni. A kormány az autópálya-koncessziót üzemeltető céget és annak vezetését okolja a tragédiáért – mivel ők úgymond nem tartották megfelelő módon karban az építményt. Luigi di Maio miniszterelnök-helyettes Öt Csillag Mozgalma 150 millió eurós bírságot vetne ki a vállalatra.
Ugyanakkor napvilágra került, hogy épp az Öt Csillag utasította el korábban a híd újjáépítésére sürgető felhívásokat, dajkameséknek nevezve azokat. Az inkrimináló szöveget azóta letörölték a párt honlapjáról, de a webtárban megmaradt néhány idézet arról, hogyan nevezték „dajkamesének” néhány évvel ezelőtt a híd összeomlására figyelmeztető megjegyzéseket.
Felmerült az is, hogy olasz maffia cégei részt vettek a projektben. Kommentátorok megjegyezték: már korábban is volt rá példa, hogy a maffiához közel álló cégek beférkőztek a cement- és építőiparba és olyan munkát hagytak maguk mögött, ami nem bírta ki a terhelést.
Statikai szakértők és mérnökök ugyanakkor konkrétan azt mondják, hogy szinte bizonyosan egy végzetes kivitelezési hiba nyomán zuhant a mélybe a híd egy szakasza, 38 ember halálát okozva.
Közben visszavágott az olasz kormánynak az EU, azt követően, hogy Rómában azt állították: az Uniós kiadási limitek miatt nem javították ki a hidat. Brüsszelben közölték: éppenséggel felszólították az olaszokat, hogy javítsák ki az infrastruktúrát. Erre többmilliárd eurós támogatást kaptak, és a kormány szabadon eldönthette, hogyan költi el a pénzt.