Magyarország 2023 tavaszán először vett részt a 8. évfolyamos tanulók digitális kompetenciáit vizsgáló nemzetközi ICILS-mérésben (International Computer and Information Literacy Study), melyet 2013 óta ötévente végeznek. Az ICILS két területet is mér: a számítógépes és információs műveltséget, valamint az informatikai gondolkodást. Magyarország előbbi terület méréséhez csatlakozott, további 33 ország mellett. 155 hazai iskola 179 osztályából 3491 tanuló töltötte ki az online feladatokat. A tavalyi ICILS-mérés eredményeit kedden ismertette az Oktatási Hivatal.
A számítógépes és információs műveltségre irányuló mérés azt vizsgálja, hogy a tanulók hogyan tudják a számítógépet információk feltárására, értelmezésére, kezelésére és kapcsolattartásra használni otthon, az iskolában vagy saját közösségükben. A mérés alkalmával a szervezők – a tanulói, iskolai, IKT-koordinátori és tanári kérdőíveken keresztül – információt gyűjtöttek a tanulók háttérjellemzőiről és az IKT-eszközök elérhetőségéről is, vizsgálták továbbá a tanulók egyéni és otthoni jellemzőit, attitűdjeit, önhatékonyságát, számítógép-használatát.
Az Oktatási Hivatal elnöke az InfoRádióban elmondta: ilyen volumenű felmérés, összehasonlító kutatás nem történt az elmúlt években Magyarországon. Kiemelte, hogy az Egyesült Államoktól kezdve Kazahsztánon, Dél-Koreán és Tajvanon keresztül Magyarországig több mint 130 ezer diák vett részt a nemzetközi mérésben. A hazai felmérést és az adatszolgáltatást az Oktatási Hivatal koordinálta.
Brassói Sándor tájékoztatása szerint a magyar diákok összességében jól teljesítettek a tavalyi nemzetközi digitális kompetenciamérésen,
eredményeik meghaladják a résztvevők átlagát.
Mint mondta, azért nem csatlakoztak az informatikai gondolkodást vizsgáló modulhoz, mert ezt egy új területnek gondolják, ahol álláspontjuk szerint „még idő kell ahhoz, hogy kiforrjanak a vizsgálati módszerek”. Ez a blokk egyébként azt vizsgálta, milyen lehetséges megoldások vannak arra, hogy egy-egy számítógép hatékonyan végre tudja hajtani az információfeldolgozást.
A számítógépes és információs műveltséget mérő modulban Magyarország 10. lett a 34 résztvevő ország közül.
A magyar diákok 505 pontos átlageredménye 29 ponttal szignifikánsan és jelentősen meghaladja a mérésben részt vevő országok átlagát (476 pont).
Brassói Sándor hozzátette: az első négy helyen végző országok tanulói 515-540 pontos átlageredményt értek el. Az eredmények alapján Magyarország Finnországgal, Lettországgal és Svédországgal van egy szinten, miközben a pontszámok szerinti sorrend alapján megelőz olyan államokat, mint például Németország, Franciaország, Luxemburg, Olaszország vagy Szlovénia.
„Az ICILS-mérés eredményei azt mutatják, hogy a magyar tanulók számítógépes és információs műveltsége nemzetközi szinten is jónak mondható, ráadásul az országcsoportok közötti rangsorban a második tömbben zártunk, közvetlenül az élmezőny mögött, ahol nincsenek jelentős eltérések, így kijelenthető, hogy kiemelkedően szerepeltek a diákjaink” – összegzett az Oktatási Hivatal elnöke.