eur:
400.45
usd:
345.61
bux:
94966.85
2025. június 12. csütörtök Villő
Világűr, 2015. december 22.Az amerikai Országos Repülésügyi és Űrkutatási Hivatal, a NASA által 2015. december 22-én közreadott képen Timothy Kopra amerikai űrhajós űrsétát tesz a Föld körül keringő Nemzetközi Űrállomáson (ISS) december 21-én. A világűrben töltött valamivel több mint három óra alatt Kopra honfitársával, Scott Kelly asztronautával előkészületeket végzett a bajkonuri űrközpontból aznap fellőtt és az ISS-re érkező orosz teherűrhajó fogadására. (MTI/EPA/NASA)
Nyitókép: MTI/EPA/NASA

Megnyitja a Nemzetközi Űrállomást a NASA

Évente akár egy tucat privát asztronauta is feljuthat az ISS fedélzetére, de nem mehet akárki: kereskedelmi és marketinges feltételeknek kell megfelelni, és persze egy vagyonba kerül.

Megnyitják a Nemzetközi Űrállomást (ISS) a kereskedelmi űrutazások számára 2020-tól - jelentette be pénteken a NASA. Az amerikai űrkutatási hivatal közlése szerint céljuk, hogy szilárd űrgazdaságot építsenek ki. A NASA hosszú távú terve ugyanis, hogy ismét embereket küldjön a Holdra és a távolabbi világűrbe.

A lépés azt jelenti, hogy a NASA kész engedélyezni a privátszektornak, hogy jobban bekapcsolódjon az űrbéli projektekbe, például a Földön használható termékek kifejlesztése területén - mondták el sajtótájékoztató keretében.

A NASA évente akár két rövid misszió indítását is engedélyezheti privát asztronauták számára - közölte Robyn Gatens, a NASA munkatársa.

A privát űrutazások akár 30 napig is tarthatnak, és évente akár egy tucat privát asztronauta is feljuthat az ISS fedélzetére.

Oda egyelőre két olyan szolgáltató juttathatja fel az embereket, amelyek jelenleg űrkabinokat fejlesztenek a NASA számára: a SpaceX és a Boeing.

Az oda-visszaút 58 millió dollárba (16,4 milliárd forintba) kerül. Az űrállomáson töltött időért naponta 35 ezer dollárt (9,8 millió forintot) kell fizetni. A felküldött asztronauták munkájának meg kell felelnie az új irányelvek által meghatározott kereskedelmi és marketingtevékenységeknek.

Egy cég abban az esetben vehet részt misszióban, ha a kereskedelmi vagy marketingcélú termeléshez vagy fejlesztéshez, mikrogravitációra van szüksége, kapcsolatban áll egy NASA-misszióval, vagy támogatja az alacsony Föld körüli pálya (Low Earth Orbit - LEO) fejlesztését.

A missziók privát finanszírozásúak lesznek és a NASA programja által fejlesztett amerikai űrhajó végzi a szállítást.

A missziót szervező cég feladata lesz azonban, hogy meghatározza a legénység összetételét és hogy biztosítsa, hogy az asztronauták megfelelnek a NASA orvosi és képzési előírásainak.

A Nemzetközi Űrállomás 15 országot képviselő öt űrügynökség együttműködése révén, 10 év alatt és több mint 30 misszió során állt össze. Az első részét Oroszország küldte fel 1998-ban.

Az ISS ma nagyjából futballpálya méretű és 400 kilométerrel a Föld felett kering. Legénysége időszakosan változik, 2000 óta mindig van fent valaki. Egyszerre 3-6 fő tartózkodik a fedélzetén.

Címlapról ajánljuk
Leáll a vízellátás, halpusztulás fenyeget, fejeket követel a miniszterelnök-helyettes
Parajd

Leáll a vízellátás, halpusztulás fenyeget, fejeket követel a miniszterelnök-helyettes

Leáll a vízellátás csütörtökön több Kis-Küküllő menti településen, valamint halpusztulásra is számítanak a térségben, miután jelentősen megnőtt a folyó vízének sótartalma – közölte Raed Arafat román belügyi államtitkár. Tánczos Barna miniszterelnök-helyettes bejelentette: a csütörtöki kormányülésen a parajdi helyzet súlyosbodásában érintett állami vállalatok vezetőinek menesztését kéri.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.06.12. csütörtök, 18:00
Csizmazia Gábor
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének tudományos munkatársa
Idén is rengeteg repülőjárat késhet, de legalább automatikusan, azonnal érkezhet a kártérítés

Idén is rengeteg repülőjárat késhet, de legalább automatikusan, azonnal érkezhet a kártérítés

Alig néhány hét és beköszönt a nagybetűs turistaszezon, magyarok százezrei indulnak el a nyári vakációra. Az utazók egy részének azonban keserű tapasztalatai is lehettek az elmúlt két-három évben: tömegével késő és törölt járatok, repülőtéren hagyott nyaralók és napokig a terminálokban várakozó utasok emléke sem olyan távoli még. A legtöbb előrejelzés szerint idén sem lesz sokkal jobb a helyzet, az év első öt hónapjában már az európai légitársaságok járatainak hatoda késett. Aki mégis a repülést választja, annak egyetlen megoldás garantálhatja, hogy minél kevesebb kellemetlenség érje: olyan utasbiztosítást köt, amely kifejezetten a reptéri késések, járattörlések okozta kellemetlenségek enyhítését szolgálja. Az Allianz például két éve vezette be – késések, útvonalmódosítás vagy járattörlés esetén - az automatikus térítés lehetőségét. A biztosítótársaság a blokklánc technológia és az okosszerződések együttes alkalmazásával automatizálja, felgyorsítja és az ügyfél számára egyszerűvé teszi a kártérítési folyamatot, és akár 40 ezer forint azonnali térítést utal át. A szolgáltatás részleteit Bencsik Tamással, az Allianz Hungária Zrt. Személybiztosítási igazgatóságának vezetőjével és Ferenczi Ádámmal, az Insurwiz Technology Kft. ügyvezető igazgatójával tekintettük át.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×