Az ExoMars projekt vezetői sikerként beszélnek az egyelőre ismeretlen kimenetelű expedícióról. David Parker, az Európai Űrügynökség emberi repülések és robottechnikai igazgatója sem beszélt kudarcról.
„Minden paraméter, amit rögzítünk a keringő egységről, teljesen normális. Ez a második alkalom, hogy sikeresen orbitális pályára állítottunk egy egységet a Mars körül. Az egység belépett a Mars légkörébe, és ami a legfontosabb: összegyűjtöttünk minden adatot, amit a leszállóegység termelt. Egy tesztbeállítás mehet jól, rosszul, de a legfontosabb, hogy begyűjtsük a tesztadatokat.”
A Schiaparellivel nagyjából 50 másodperccel a tervezett landolás előtt szakadt meg a kapcsolat. Andrea Accomazzo, az űrhatós műveletek menedzsere szerint ez az ötven másodperc lehet a legfontosabb.
„Meg kell értenünk, mi történt a tervezett leszállás előtti utolsó másodpercekben, de ehhez idő kell. Meg kell érteniük: a mérnökeink két dolgon dolgoznak most: analizálják a leszállóegység adatait, és közben tanulunk abból az elképesztő teljesítményből, hogy orbitális pályára állítottuk a szondát, ami ami a jövő terveinek kezdete.”
Jan Wörner, az Európai Űrügynökség általános igazgatója már a kérdést sem értette, amikor az újságírók a Schiaparelli esetleges megsemmisüléséről, az esetleges kudarcról kérdezték.
„Nem értem a kérdést. A küldetés a keringőegységből és a leszállási tesztből áll. A teszt lényege az adatszerzés volt, és nekünk most vannak adataink. Az igaz, hogy nem tudjuk, megtörtént-e az utolsó lépés a puha landoláshoz, mert megszűnt a kommunikáció. De nagyon boldog vagyok, hogy a projektet megcsináltuk: a TGO Mars körüli pályán van. Nagyon szerencsések vagyunk. Tudom, hogy a mérnökeink nagyszerű munkát végeztek. De talán kellett volna még egy kis szerencse, de ez akkor is nagy siker.”
Andrea Accomazzo arról beszélt, hogy jelenleg nem ismerik a leszállóegység helyzetét, de tudni fogják. A keringőegység jelenleg nincs olyan pozícióban, hogy foghassa a leszállóegység adatait, ami teljesen normális jelenség.
„A terv most az, hogy folytatjuk a leszállóegység jelének keresését, és nézünk képeket a leszállási hely környékéről. Persze az nagyon nehéz, hogy találjunk is valamit. A Schiaparelli nagyon-nagyon kicsi ezeken a képeken. De megpróbáljuk megtalálni az egységet.”