Összességében egy sokkal átfogóbb és részletesebb megállapodás született, mint amire korábban számítani lehetett – fogalmazott az InfoRádióban Dudás Viktor.
A filmszakértő emlékeztetett, hogy amíg a hetvenes években a stúdióvezetők és a filmforgatáson dolgozók átlagfizetése csak 25-30-szoros arányt mutatott, 2021-re az előbbiek körébe tartozók csaknem 1500-szor több pénzt vihettek haza. Vagyis a sztrájk ezeket az aránytalanságokat volt hivatott többé-kevésbé kiegyenlíteni. Ugyanis reálértéken az elmúlt tíz évben körülbelül
húsz százalékkal csökkent a forgatókönyvírók bevétele úgy, hogy a streamingszolgáltatók terjeszkedéséből és óriási bevételeiből gyakorlatilag semmit nem láttak
– tette hozzá a filmes szakíró.
A pénzügyeken túl a másik égető kérdés, illetve követelés a mesterséges intelligenciának a valamilyen módon történő visszaszorítása volt a filmek elkészítéséből. Dudás Viktor szerint egyelőre úgy tűnik, hogy 2026-ig, ameddig a forgatókönyvírók és a producerek közötti megállapodás szól, nem feltétlen kell attól tartani, hogy Hollywoodban nagyobb hangsúlyt fog kapni a forgatókönyvek elkészültében az MI, bár a szakíró ezzel kapcsolatban kissé pesszimista: „látva, milyen dinamikusan fejlődik az mesterséges intelligencia, és micsoda elképesztő forrásokat biztosítanak erre a cégek,
lehet hogy a régi »aranykor« utolsó fejezete vette kezdetét ezzel a hároméves szerződéssel”.
A forgatókönyvíróknak sikerült elérniük, hogy rájuk bízzák, miként használják a technológiát, a stúdió pedig nem adhat oda átdolgozásra egy forgatókönyvötletet, ha azt az MI kreálta, illetve ha mégis, arra külön fel kell hívnia az író figyelmét – magyarázta Dudás Viktor. További kitétel, hogy a stúdió is megtilthatja a mesterséges intelligencia alkalmazását az írói folyamat során, a forgatókönyvírók pedig maguk dönthetnek arról, hogy az általuk készült anyagokat felajánlják-e a mesterséges intelligencia „okosításához”.
Az írói sztrájknak ugyan vége, a hollywoodi filmforgatások nem feltétlen fognak tudni megkezdődni – jegyezte meg a filmszakértő –, hiszen a színészek még nem jutottak dűlőre a Film- és Televíziós Producerek Szövetségével.
„Hogy a színészek mikor és hogyan állnak munkába, az egy sokkal bonyolultabb tárgyalási folyamatnak lesz az eredménye,
mert sokkal szerteágazóbb kérdésekben szeretnének megállapodni.”