Infostart.hu
eur:
382.2
usd:
328.23
bux:
108922.07
2025. december 6. szombat Miklós
Védőkerítést építenek lengyel katonák a fehérorosz határon, Zubrzyca Wielka környékén 2021. augusztus 25-én. A 2,5 méter magas és nagyjából 180 kilométer hosszú kerítés létesítését azért határozták el, mert a lengyel hatóságok az utóbbi időben a migrációs nyomás jelentős növekedését tapasztalják, erősödik a Közel-Keletről Fehéroroszországon át az Európai Unió (EU) keleti határa felé irányuló illegális bevándorlás.
Nyitókép: MTI/EPA/PAP/Marcin Onufryjuk

Fokozódik a hibrid hadviselés: ismét érkeznek a migránsok Fehéroroszországon keresztül

A német hatóságok szerint célzottan csempészik át a migránsokat fehérorosz területről az unióba.

Csaknem a nullára csökkent a télen az Oroszországon és Fehéroroszországon keresztül Németországba érkező illegális migránsok száma, de most ismét erősödik a migráció a lengyel–német határon. Mindez – mint a tudósítást közlő ARD közszolgálati médium utal rá – a melegebb évszak beköszöntét tekintve nem meglepő. A különleges azonban az útvonal. A lengyel–német határon keresztül ugyanis egyre többen érkeznek Kelet-Németországba Oroszországból és Fehéroroszországból.

A WDR, az NDR hírtelevíziók, valamint a Süddeutsche Zeitung című lap információi szerint Fehéroroszország minden valószínűség szerint együttműködik Oroszországgal annak érdekében, hogy a válság elől, illetve a szegény területekről érkező migránsokat a lengyel határon keresztül célzottan az Európai Unióba csempésszék át.

A többi között erre utalnak a szövetségi rendőrség legfrissebb statisztikai adatai: idén tavasszal meredeken emelkedett a két országhoz köthető, jogosulatlan beutazók száma. Márciusban 412, áprilisban 670, májusban pedig a hónap közepéig már 416 ilyen "leleplezés" történt.

A számok alapján összességében a Németországba irányuló migráció tekintetében továbbra is balkáni útvonalon, valamint Szlovákián, Csehországon és Lengyelországon keresztül történő migráció dominál összevetve az Oroszországon és Fehéroroszországon keresztül érkezők számával. A források szerint ugyanakkor ez utóbbit illetően jelentős különbség az, hogy ezt a migrációt európai politikusok és biztonsági hatóságok nagyrészt "irányítottnak" tekintik.

Német biztonsági körökben aggodalommal figyelik fejleményeket. A tavaszi ugrásszerű növekedés után nem zárható ki a további emelkedés. Ezzel összefüggésben értékelték úgy biztonsági körökben, hogy "hibrid hadviseléssel" van dolguk.

A hatóságok szerint bizonyos jelek irányított bevándorlásra utalnak, a migránsok közül néhányan adatokat is szolgálnak utazási útvonalukról.

A kutatások szerint a megkérdezettek fele nyilatkozott úgy, hogy az oroszországi vízumot a hazájában működő orosz külképviselettől kapta. Eszerint Oroszország készségesen biztosítja a vízumot, hogy ezáltal csábítsa a migránsokat. Ezt követően az érintettek gyakran Moszkvába vagy Szentpétervárra repülhetnek, ahonnan Fehéroroszországba utazhatnak tovább, onnan pedig az EU országaiba.

A német szövetségi rendőrség adata szerint a Fehéroroszországba belépők fő származási országa a korábbiaktól letérően immár nem Irak, hanem Szíria és Afganisztán, de sokan érkeznek Szomáliából, Jemenből és Eritreából is.

A tudósítás emlékeztet arra, hogy 2021 óta ugrott meg az Oroszországon és Fehéroroszországon keresztül történő migráció. Az Európai Unió államaiban azóta beszélnek arról, hogy a migrációt a két ország "fegyverként" használja.

A Frontex uniós határvédelmi ügynökség 2023/2024-re vonatkozó bizalmas kockázatelemzése szerint megnőtt annak a valószínűsége, hogy a migránsokat az EU külső határainak több pontján is nyomásgyakorlási eszközként használják fel. Az ügynökség nyilvántartásai szerint az ezzel kapcsolatos listán szerepel Oroszország és Fehéroroszország mellett Szerbia, Törökország, továbbá Líbia és Marokkó is.

Oroszország és Fehéroroszország esetében hibrid hadviselésről, a többi említett ország tekintetében az elemzés szerint "pusztán" nyomásgyakorlási eszközről van szó.

Címlapról ajánljuk

Varga G. Gábor: még egy olyat, mint az azerbajdzsáni repülőgép szerencsétlensége volt, nem engedhet meg magának a légi közlekedés

Az orosz-ukrán háború az elmúlt három és fél évben jóformán az egész világon megváltoztatta a légi közlekedést, hiszen Ukrajna felett tilos civil gépekkel repülni, Oroszország légterét pedig a kölcsönös szankciók miatt számos légitársaság nem használhatja. Ez mindent átalakított: az útvonalakat, a menetrendeket és az árakat is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.08. hétfő, 18:00
Szlávik János
a Dél-Pesti Centrumkórház infektológiai osztályának vezetője
Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Hatalmas fordulatra készül Brüsszel, leveszik a kesztyűt a következő csapás előtt

Az elmúlt néhány év megkérdőjelezhetetlenné tette, hogy az Európai Unió geopolitikai visszaerősödéséhez elengedhetetlenné vált egy új védelmi ipar felhúzása és a versenyképességi szempontok előtérbe helyezése. Ez a két téma több ponton kapcsolódik az uniós stratégiában, de egyik sem megvalósítható az ezekhez szükséges kritikus nyersanyagokhoz való hozzáférés nélkül. Kína az elmúlt évtizedek alatt úgy helyezkedett, hogy ezeknek a kitermelése és feldolgozása is rajta keresztül történjen, így a bármikor újraélesíthető vámháború árnyékában az EU-nak olyan stratégiát kell kidolgoznia, amely rövid távon biztosítja a készleteket, és fokozatosan eléri, hogy egy ország se legyen képes önkényesen zsarolni az EU-t, valamilyen függősége miatt. Az Európai Bizottság ezért olyan tervvel állt elő, amely új beszállítókkal és a beszerzési rendszer kézbevételével kívánja megelőzni a sokszor napi működést is fenyegető készlethiányt.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×