Infostart.hu
eur:
388.62
usd:
329.93
bux:
111046.97
2025. december 24. szerda Ádám, Éva
Az amerikai Országos Közlekedésbiztonsági Hivatal (NTSB) videójárólkészített képen a baltimore-i Francis Scott Key híd acélszerkezetének roncsai alá szorulva vesztegel a Dali konténerszállító hajó 2024. március 27-én. Március 25-én éjjel a teherhajó egy acél tartóoszlopnak ütközött, és a híd összeomlott. Az ott dolgozó nyolc karbantartó munkás közül kettőt kimentettek, hatan életüket vesztették.
Nyitókép: MTI/AP/NTSB

Baltimore-i hídomlás – van egy kiskapu a hajótársaság számára

A hat halálos áldozattal járó baltimore-i katasztrófa hatalmas anyagi kárt is okozott, de egy évszázados jogszabály miatt a vétkes hajó tulajdonosa megúszhatja az anyagi csődöt.

A Francis Scott Key híd összeomlása lényegében megbénította az Egyesült Államok keleti közlekedési hálózatát. Mint arról beszámoltunk, március 26-án egy szingapúri bejegyzésű konténerszállító olyan erővel ütközött a hídpillérnek, hogy a szerkezet kártyavárként omlott össze. A Deli elnevezésű, 300 méter hosszú hajó éppen a baltimore-i kikötőből indult, úti célja az ázsiai Sri Lanka lett volna.

A hídomlás, a folyóba zuhant járművek, valamint a halálos áldozatok miatt példátlan kártérítési összeget követelhetnek a hajó tulajdonosaitól, akár műszaki hiba, akár emberi mulasztás okozta a tragédiát – írja az atv.hu. „A kártérítési igények azért a hajótulajdonost érintik, nem pedig a hidat üzemeltető állami hatóságot, mert az álló tárgyak nem hibásak, ha egy mozgó hajó ütközik velük” – idézik Michael Sturley professzor, az Austin-i Texasi Egyetem jogi karának tengerjogi szakértője szavait.

Ugyanakkor, amint azt a Bloomberg írja,

jogi szakértők szerint van lehetőség a felelősség mérséklésére egy ritkán alkalmazott, 19. századi törvény alapján, amire egykor a Titanic tulajdonosa hivatkozott,

hogy enyhítse az 1912-es katasztrófáért fizetendő kártérítés mértékét.

Az 1851-es törvény néhány tízmillió dollárra csökkenthetné a kockázatot, mivel eszerint a hajótulajdonos felelősségének felső határa annyi, amennyit a hajó a baleset után ér, plusz a fedélzeten lévő áru szállításából származó bevétel – olvasható.

A törvényt eredetileg azért hozták, hogy a hajózási óriásvállalatok ne szenvedhessenek leküzdhetetlen veszteségeket a tengeri katasztrófák miatt. A tízmilliókban mérhető összeg ebben az esetben is sokkal alacsonyabb lenne, mint a teljes kárigény összege.

Erre a törvényre sikeresen hivatkozott a Titanic tulajdonosa a Legfelsőbb Bíróság előtt, több mint 100 évvel ezelőtt. A jogszabály most is kulcsszerepet játszhat, mert a felelősségbiztosítás nem terjed ki emberi mulasztásra.

Amíg azonban a kártérítési kérdések nem tisztázódnak, az amerikai tengerészeti hatóságok zár alá vették a konténerhajót, rakományával együtt.

Címlapról ajánljuk
Blanckenstein Miklós: ünnepkor beavatódunk abba a helyzetbe, és tisztázzuk a legfontosabbat – karácsonykor a Jézussal való kapcsolatot

Blanckenstein Miklós: ünnepkor beavatódunk abba a helyzetbe, és tisztázzuk a legfontosabbat – karácsonykor a Jézussal való kapcsolatot

„A szeretet szót kell kicsit pontosítani, mert ténylegesen ilyenkor mindenki próbálja kifejezni a másik felé a szeretetét, ez benne van. De ez az Isten szeretetének az ünnepe, hogy ő szeret minket, mert megtestesült és eljött ez a mag. Hogy ebből adódóan mi is megpróbálunk egy hasonló gesztussal jelen lenni a másik életében, az a következmény” – mondta Blanckenstein Miklós az InfoRádió Aréna című műsorában, arra a kérdésre, hogy a karácsony egy katolikus pap szempontjából is a szeretet ünnepe-e.

Az űrből fognak ellenőrizni – ismertette az új, 20 pontos béketervet Volodimir Zelenszkij

Az ukrán elnök első alkalommal vázolta fel Ukrajna és az Egyesült Államok között megvitatott 20 pontos béketerv-javaslat főbb pontjait, amelyek szerinte alapul szolgálhatnak az Oroszországgal háború lezárását célzó jövőbeli megállapodásokhoz. A magyarokat is érintő vállalás is szerepel a tervezetben.
VIDEÓ
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×