eur:
411.74
usd:
395.93
bux:
79551.8
2024. november 22. péntek Cecília
PANAMA CITY, PANAMA - SEPTEMBER 23: The container ship CMA CGM Vela passes the Miraflores locks while transiting the Panama Canal on September 23, 2023 in Panama City, Panama. The Panama Canal Authority is continuing to restrict the number of vessels that pass through the Panama Canal locks as drought has caused water levels at Gatun Lake to drop. The locks depend on millions of gallons of fresh water from the manmade lake to fill locks in Panama City and Colon in order to transit shipping vessels from the Pacific Ocean to the Caribbean Sea. Over 100 ships are waiting to transit the canal and the backup could delay goods heading to the United States for the holiday season. It takes an average of 8-10 hours for a ship to transit the 50 miles through the canal versus several weeks to travel thousands of miles around Cape Horn and the southernmost parts of South America. (Photo by Justin Sullivan/Getty Images)
Nyitókép: Justin Sullivan/Getty Images

Nagy baj jöhet a nemzetközi szállításokban, épp az ünnepek előtt

Tovább korlátozzák a hajók áthaladását a Panama-csatornán, az Atlanti- és a Csendes-óceán közötti teherhajók átkelését biztosító útvonal üzemeltetője bejelentette, hogy az aszály miatt tovább csökkenti az átkelések számát. Konténerhajók és LNG-szállítók is érintettek, de a hajóhiány a globális szállítmányozási láncra is kihat.

A forgalom november 3-ától, péntektől napi 25 hajóra csökken, majd február közepétől fokozatosan napi 20 hajóra - közölte a Panama-csatorna hatósága (ACP). A tavalyi évig ez az átjáró, amelyen a világ tengeri kereskedelmének közel 6 százaléka halad át, naponta átlagosan 39 hajót fogadott.

A hosszan tartó és egyre súlyosabb vízhiány miatt azonban az ACP július végén először drasztikus forgalomkorlátozást rendelt el, amelyet aztán napi 32 hajóra, majd 29-re csökkentett. A megengedhető merülés mélységét 13,4 méterre csökkentették. Azóta "október volt az elmúlt 73 év legszárazabb hónapja. Az El Nińo jelenség okozta szárazság továbbra is komoly hatással van a csatornazsilipek működtetéséhez szükséges tározórendszerekre" - jegyezte meg az üzemeltető.

A korlátozások miatt a hajók áthaladásának késése robbanásszerűen megnőtt, augusztusban 163 hajó volt késésben, azóta sokat romlott a helyzet.

A 80 kilométer hosszú csatorna közvetlen összeköttetést biztosít a Karib-tenger és a Csendes-óceán között, megkerülve a dél-amerikai kontinenst. A csatornát elsősorban az Egyesült Államok, Kína és Japán használja.

Minden egyes hajónak mintegy 200 millió liter édesvíz kiürítésére van szüksége, amelyet a csatorna a Gatún és az Alajuela tavak által alkotott vízgyűjtő medencéből nyernek. Az elégtelen csapadékmennyiség azonban továbbra is negatívan hat a csatornát tápláló Gatun-tóra, amelynek vízszintje 24,2 méterre csökkent, szemben az elmúlt évek azonos időszakában mért 26,6 méteres vízállásával. A csatorna hatósága szerint az esős évszak végén, novemberben, a tó vízszintje általában eléri a 27 métert, majd a száraz évszak végeztével, áprilisban valamivel 26 méter alá csökken.

A Szuezi- és a Panama-csatorna hatása a tengeri közlekedésre (a távolságok tengeri mérföldben) - forrás: The Geography of Transport Systems
A Szuezi- és a Panama-csatorna hatása a tengeri közlekedésre (a távolságok tengeri mérföldben) - forrás és teljes méretű kép: The Geography of Transport Systems

Szeptember végén több mint 100 hajó várta, hogy áthaladjon a csatornán, és ez késleltetheti az Egyesült Államokba az ünnepi szezonra tartó áruk szállítását, de a fennakadás a Financial Times összegzése szerint

amerikából induló cseppfolyósgáz-szállításokat is késlelteti.

A Norton Lilly hajózási ügynökség szerint az LNG-t észak felé a csatornán keresztül szállító nagyobb tartályhajók átlagos várakozási ideje a július 10-i nyolc napról augusztus végére 18 napra nőtt.

A BBC felidézi: az Egyesült Államok Energiaügyi Információs Hivatala kimutatta, hogy a késések "máshol is megemelték a szállítási árakat, mivel világszinten csökkentették az elérhető hajók számát".

Egyes gázszállítók késési rekordokról számoltak be a Panamai-csatornára vonatkozóan, ami kifejezetten cseppfolyósított gáz USA-ból történő szállításának költségeit emelte meg.

Iparági vezetők szerint az LNG-szállító tankerek nagyobb valószínűséggel "maradhak hoppon", mivel a konténerszállítók gyakran hónapokkal korábban lefoglalják a csatornán való átkelési jogosultságot.

A panamai kormány tulajdonában lévő ACP évek óta dolgozik a fenyegető vízprobléma megoldásán. 2020-ban bevezette az édesvíz-pótdíjat, 2021-ben pedig az Egyesült Államok Hadseregének Mérnöki Hadtestét bízta meg vízellátási programjának felülvizsgálatával.

  • Átlagosan 8-10 óra kell ahhoz, hogy egy hajó áthaladjon az 50 mérföldes csatornán, de ha ez nem kivitelezhetőm, akkor több hét és több ezer mérföldet szükséges ahhoz, hogy megkerülje az amerikai kontinenst annak legdélebbi csúcsánál, a Horn-foknál.
  • A létesítmény 1881-től épült - de a műszaki- és pénzügyi Panama-botrány miatt csak 1915-ben adták át a forgalomnak.

(A nyitóképen: A CMA CGM Vela konténerhajó áthalad a Miraflores zsilipeken Panamavárosban, miközben átkel a Panama-csatornán 2023. szeptember 23-án.)

Címlapról ajánljuk
Budakalászt kiragadná természetes közegéből az új választási földrajz – megszólalt a polgármester

Budakalászt kiragadná természetes közegéből az új választási földrajz – megszólalt a polgármester

Nemcsak a fővárost, hanem az agglomerációs településeket is érzékenyen érintheti a választókerületek tervezett átalakítása. Forián-Szabó Gergely budakalászi polgármester elmondta, hogy a javaslat Budakalászt teljesen leválasztaná a természetes kapcsolatrendszeréről, ami a hétköznapi életben a lakosság számára komoly hátrányokkal járhat.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×