Infostart.hu
eur:
385.19
usd:
328.11
bux:
109607.58
2025. december 13. szombat Luca, Otília
Nyitókép: Vesselfinder

Már akkora a gond a Panama-csatornánál, hogy visszafordulnak a hajók

A vízszint csökkenése és a forgalomkorlátozás érzékenyen érinti az energiahordozók, a fogyasztási cikkek és az élelmiszerek kereskedelmét. Egyes cégek dollármilliókat költenek arra, hogy hajóik előbbre kerülhessenek a sorban.

Két gázszállító hajó átszelte az egész Csendes-óceánt, de amikor a Panama-csatornához értek, irányt változtattak, a rendkívül száraz körülmények miatt ugyanis a vízszint annyira alacsony volt a térségben, hogy korlátozni kellett az áthaladó hajók számát – írja a Telex a Business Insider értesülése alapján.

A hatósági korlátozás következtében több átkelésre váró hajó torlódott fel a Panama-csatornánál, a két említett gázszállító – a Pyxis Pioneer és a Sunny Bright – azonban nem várakozott sokáig, hanem inkább alternatív útvonalat keresett. A két hajó Ázsiába szállított rakományt és a visszafelé vezető úton – immár üresen – ütközött torlódásba. Ezek a hajók körülbelül 158 ezer köbméter cseppfolyós földgáz szállítására alkalmasak.

Ahogy arról az Infostart is beszámolt, az Atlanti- és a Csendes-óceán közötti teherhajók átkelését biztosító útvonal üzemeltetője múlt héten bejelentette: az aszály miatt tovább csökkentik az átkelések számát a Panama-csatornán.

Az intézkedés konténerhajókat és LNG-szállítókat is érint, sőt a hajóhiány a globális szállítmányozási láncra is kihat.

A forgalom november 3-ától napi 25 hajóra csökkent, majd február közepétől fokozatosan napi 20 hajóra korlátozzák az átkelések számát. 2022-ig ez az átjáró, amelyen a világ tengeri kereskedelmének közel 6 százaléka halad át, naponta átlagosan 39 hajót fogadott.

A korlátozások miatt a hajók áthaladásának ideje robbanásszerűen megnőtt, augusztusban több mint 200 hajó volt késésben, október elejére ez a szám 95-re csökkent, ennek ellenére még mindig

több mint egy hetet vesz igénybe az áthaladás, ami normális esetben két és fél nap lenne.

A 80 kilométer hosszú csatorna közvetlen összeköttetést biztosít a Karib-tenger és a Csendes-óceán között, megkerülve a dél-amerikai kontinenst. A csatornát elsősorban az Egyesült Államok, Kína és Japán használja.

A Gatún-tó Panama legnagyobb tava és kiemelt szerepe van a hajózásban, valamint a környező települések ivóvízellátásában. Alacsony vízállása miatt kellett korlátozni a hajók forgalmát, ami miatt

számos cég dollármilliókat fizet azért, hogy járműveik előbbre kerülhessenek a nagy torlódásokban.

Minden hajónak mintegy 200 millió liter édesvíz kiürítésére van szüksége, amelyet a csatorna a Gatún és az Alajuela tavak által alkotott vízgyűjtő medencéből nyer. Az elégtelen csapadékmennyiség azonban továbbra is negatívan hat a csatornát tápláló Gatún-tóra, amelynek vízszintje 24,2 méterre csökkent, szemben az elmúlt évek azonos időszakában mért 26,6 méteres vízállásával. A csatorna hatósága szerint az esős évszak végén, novemberben, a tó vízszintje általában eléri a 27 métert, majd a száraz évszak végeztével, áprilisban valamivel 26 méter alá csökken.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.12.15. hétfő, 18:00
Mészáros Andor
az Eötvös Loránd Tudományegyetem BTK Történeti Intézetének docense
Wambach: A magyar gazdaságban a legtöbb területen aggasztó a helyzet

Wambach: A magyar gazdaságban a legtöbb területen aggasztó a helyzet

Achim Wambach, a Leibniz Centre for European Economic Research (ZEW Kutatóintézet) igazgatója és a Mannheim Egyetem professzora szerint a magyar gazdaság elmúlt évekbeli stagnálását több különböző tényező (EU-s források hiánya, egyes szektorok túlszabályozása, külkereslet csökkenése) okozza, a trendek pedig hosszú távon sem biztatóak. A közgazdász a Portfolionak adott interjújában arról is beszélt, hogy Magyarország sokat profitálhatna az európai értékláncok földrajzi átrendeződéséből, ehhez azonban kiszámíthatóbb szabályozási környezetre és gazdaságpolitikára lenne szükség. Wambach véleménye szerint Közép-Európa és Magyarország gazdasági jövője a jó minőségű oktatásban és a kutatás-fejlesztésben van, a régió ugyanis csak ezen keresztül tud majd meghatározóvá válni bizonyos gazdasági területeken és a korábbinál szervesebb módon bekapcsolódni a nemzetközi ellátási láncokba.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×