eur:
413.48
usd:
396.47
bux:
78741.84
2024. december 22. vasárnap Zénó
Egy jármű halad a romániai A1-es autópálya pécskai csomópontjánál 2014. december 20-án. 2014. december 19-én elindult a forgalom a magyarországi M43-as autópályához csatlakozó romániai A1-es sztráda Nagylak és Pécska közötti 22 kilométeres szakaszán.
Nyitókép: MTI/Kelemen Zoltán Gergely

Áll a bál egy temető fölé tervezett autópálya miatt

Nyílt levélben tiltakoznak az erdélyi Magyarnádas (Nadaselu) lakói, hogy a falu temetője fölé épüljön az észak-erdélyi autópálya egyik viaduktja - írta a Monitorul de Cluj román lap.

A magyarok által is lakott Kolozs megyei településen élők kifogásolják, hogy a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság úgy módosítja a sztráda korábbi nyomvonalát, hogy egy viadukt átszelné a temetőt vagy fölötte haladna - idézi nyílt levelüket internetes oldalán a lap.

A több mint 200 helybéli által aláírt nyílt levélben kérik a CNAIR-t, álljon el a tervtől. A petíciót a román kormányhoz, a Nép Ügyvédjéhez, a Kolozs megyei prefektúrához és önkormányzathoz, a községközpont, Magyargorbó önkormányzatához és az ortodox egyházmegyéhez is eljuttatták.

Petíciójukban azt írják, a módosított nyomvonal házaiktól is csak pár száz méterre haladna. Kifogásolják, hogy a CNAIR azután változtat, hogy az építési munkálatokhoz korábban több hektár mezőgazdasági területet sajátítottak ki és tettek tönkre, a többi közt a falu gyümölcsöseit és ivóvízforrásait is - írta a Monitorul de Cluj.

Felróják, hogy az országos társaság nem tájékoztatta a falu közösségét a módosításról. Hangsúlyozzák: nem tagadják a sztráda szükségességét, de kérik az illetékeseket, találjanak más megoldást a viadukt megépítésére. A jelenlegi környezetvédelmi szempontból is kifogásolható zaj- és légszennyezésnek teszi ki a település lakóit - írják.

A tiltakozók a kolozsvári ortodox egyházmegye vezetőségéhez is kérdést intéznek:

"ezután hova temessük a halottainkat?"

- idézi levelüket a lap.

Kérik, hogy az eredeti nyomvonalon folytatódjon a munka, ne érintse a temetőt, és tájékoztassák őket annak menetéről, veszélyeiről.

Sorin Grindeanu szállításügyi miniszter szerint a Magyarnádast a Szilágy megyei Magyarzsomborral (Zimbor) összekötő 30 kilométeres szakasz az észak-erdélyi autópálya legnehezebb része a földcsuszamlásveszély miatt. Az Economedia.ro gazdasági portál korábban azt írta, a CNAIR épp emiatt döntött úgy, hogy Magyarnádasnál 1,2 kilométeres, Pusztatopánál (Topa Mica) kétkilométeres viaduktot épít a kritikus részek elkerülésére.

A közbeszerzést augusztusban írták ki, eszerint a beruházást az Országos Helyreállítási Tervből (PNRR) finanszíroznák, mintegy egymilliárd lejből valósulna meg 27 hónap alatt. Az ütemterv már most nem tartható, szeptember végén eredményhirdetés helyett felfüggesztették a licitet.

A Magyarnádas-Magyarzsombor sztrádaszakasz 60 százalékban készült el, 2025 júliusára kell befejezni, de az Economedia információi szerint a két viadukt nélkül nem adható át a beruházás.

Címlapról ajánljuk

Jön a havazás, elkészültek az első térképek

Jelentősebb havazásra figyelmeztet, ezért óvatosságot és a közösségi közlekedés előnyben részesítését kéri az autósoktól a Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közművek. Közben a meteorológia intézet bemutatta azt a térképet, amelyen a várható havazás láthetó.

Hogyan tartsuk távol a macskát a karácsonyfától?

„Curiosity killed the cat”, avagy a Kíváncsiság ölte meg a macskát – tartja az angol mondás. Amikor a karácsonyfáról és macskákról van szó, persze nem kell ilyen drámai kimenetelre számítani, de néhány óvintézkedés segíthet elkerülni, hogy ledőljön a fa.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.12.22. vasárnap, 18:00
Prőhle Gergely
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézet programigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×