eur:
411.2
usd:
392.74
bux:
79229.24
2024. november 22. péntek Cecília
Egy jármű halad a romániai A1-es autópálya pécskai csomópontjánál 2014. december 20-án. 2014. december 19-én elindult a forgalom a magyarországi M43-as autópályához csatlakozó romániai A1-es sztráda Nagylak és Pécska közötti 22 kilométeres szakaszán.
Nyitókép: MTI/Kelemen Zoltán Gergely

Áll a bál egy temető fölé tervezett autópálya miatt

Nyílt levélben tiltakoznak az erdélyi Magyarnádas (Nadaselu) lakói, hogy a falu temetője fölé épüljön az észak-erdélyi autópálya egyik viaduktja - írta a Monitorul de Cluj román lap.

A magyarok által is lakott Kolozs megyei településen élők kifogásolják, hogy a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság úgy módosítja a sztráda korábbi nyomvonalát, hogy egy viadukt átszelné a temetőt vagy fölötte haladna - idézi nyílt levelüket internetes oldalán a lap.

A több mint 200 helybéli által aláírt nyílt levélben kérik a CNAIR-t, álljon el a tervtől. A petíciót a román kormányhoz, a Nép Ügyvédjéhez, a Kolozs megyei prefektúrához és önkormányzathoz, a községközpont, Magyargorbó önkormányzatához és az ortodox egyházmegyéhez is eljuttatták.

Petíciójukban azt írják, a módosított nyomvonal házaiktól is csak pár száz méterre haladna. Kifogásolják, hogy a CNAIR azután változtat, hogy az építési munkálatokhoz korábban több hektár mezőgazdasági területet sajátítottak ki és tettek tönkre, a többi közt a falu gyümölcsöseit és ivóvízforrásait is - írta a Monitorul de Cluj.

Felróják, hogy az országos társaság nem tájékoztatta a falu közösségét a módosításról. Hangsúlyozzák: nem tagadják a sztráda szükségességét, de kérik az illetékeseket, találjanak más megoldást a viadukt megépítésére. A jelenlegi környezetvédelmi szempontból is kifogásolható zaj- és légszennyezésnek teszi ki a település lakóit - írják.

A tiltakozók a kolozsvári ortodox egyházmegye vezetőségéhez is kérdést intéznek:

"ezután hova temessük a halottainkat?"

- idézi levelüket a lap.

Kérik, hogy az eredeti nyomvonalon folytatódjon a munka, ne érintse a temetőt, és tájékoztassák őket annak menetéről, veszélyeiről.

Sorin Grindeanu szállításügyi miniszter szerint a Magyarnádast a Szilágy megyei Magyarzsomborral (Zimbor) összekötő 30 kilométeres szakasz az észak-erdélyi autópálya legnehezebb része a földcsuszamlásveszély miatt. Az Economedia.ro gazdasági portál korábban azt írta, a CNAIR épp emiatt döntött úgy, hogy Magyarnádasnál 1,2 kilométeres, Pusztatopánál (Topa Mica) kétkilométeres viaduktot épít a kritikus részek elkerülésére.

A közbeszerzést augusztusban írták ki, eszerint a beruházást az Országos Helyreállítási Tervből (PNRR) finanszíroznák, mintegy egymilliárd lejből valósulna meg 27 hónap alatt. Az ütemterv már most nem tartható, szeptember végén eredményhirdetés helyett felfüggesztették a licitet.

A Magyarnádas-Magyarzsombor sztrádaszakasz 60 százalékban készült el, 2025 júliusára kell befejezni, de az Economedia információi szerint a két viadukt nélkül nem adható át a beruházás.

Címlapról ajánljuk
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.22. péntek, 18:00
Bernáth Tamás
Nyugat-Balkán szakértő, a Mathias Corvinus Collegium oktatója
Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Megjött az új extraprofitadó-rendelet: így marad 2025-ben velünk a bankok, kiskercégek, biztosítók plusz sarca

Ahogyan arra számítani lehetett, megérkezett a 2025-ben még fennmaradó extraprofitadókról szóló kormánydöntés. A Magyar Közlöny csütörtök esti számában ugyanis megjelent a kormány legújabb rendelete, mely azt szabályozza, hogy miként marad velünk a bankok extraprofitadója, valamint a biztosítók és kiskereskedelmi cégek pótadója. Az eredetileg két évre ígért extraprofitadók egy jelentős része tehát négy évig hatályban marad. A kormány rendelete egyúttal azt is tartalmazza, hogy mely extraprofitadóktól szabadulhatnak meg jövőre az érintett ágazatok. Ezek szerint örülhetnek a gyógyszergyártók, a távközlési szektor cégei, valamint a megújuló energiát termelők, bányajáradék-alanyok.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×