eur:
406.19
usd:
384.83
bux:
0
2024. november 15. péntek Albert, Lipót
Várakozó autósok az M7-es autópályán a magyar-horvát határátkelő előtt, Letenyénél 2020. július 11-én. A határátkelőnél 2 órás várakozással kell számolni, mert a horvát hatóságok kötelezően regisztrálják belépőket. Érdemes Szlovénia felé kerülni, arrafelé jelenleg nem kell torlódásra számítani.
Nyitókép: MTI/Varga György

Fontos tudnivalók, mielőtt az Adriára indulunk, mert milliós lehet a bírság

Aki a nyaralása során autóval közlekedik Szlovéniában, annak érdemes tisztában lennie néhány olyan szabállyal, amiket a helyi rendőri erők előszeretettel kérnek számon a turistákon.

A police.hu összeállítása szerint a következő előírásokra érdemes a magyar autósoknak kiemelten odafigyelniük Szlovéniában:

  • Az ország területén minden gépkocsi részére – belterületen is – kötelező a nappali fényszóró és minden rendelkezésre álló (első, hátsó) biztonsági öv használata.
  • A jogszabályok értelmében tilos dohányozni olyan járműben, amelyben 18 éven aluli is utazik.
  • A sebességhatárok személyautók számára: lakott területen 50 km/óra, azon kívül 90 km/óra, gyorsforgalmi úton – kék autópálya-táblával jelölik – 110 km/óra, sztrádán pedig – zöld autópálya-tábla – 130 km/óra.
  • Néhány sztrádaszakaszon 110 km/óra a határ, az alagutakban pedig általában 100 km/óra. Több autópályán is elhelyeztek kamerákat, illetve az alagutakban szinte mindenhol mérik a sebességet. A Trojane-hágónál, az A1-es sztrádán pedig átlagsebesség mérésére alkalmas készülékeket is telepítettek. Ezektől már kisebb sebességtúllépést követően is postázzák a büntetést a járműtulajdonosoknak.
  • A gépkocsivezetőknél a megengedett véralkoholszint max. 0,05 százalék, a kezdő vezetőknél (a jogosítvány megszerzése után két évig) 0,0 százalék.
  • Vezetés közben mobiltelefon csak kihangosítóval használható.
  • Kizárólag az online is megvásárolható e-matricával vehetők igénybe a közutak. A magyartól eltérően az éves matricák – a korábbi fix, 14 hónapos érvényességi idő helyett – a vásárló által megjelölt dátumtól kezdődően számított 365 napig érvényesek. A Szlovén Autópálya-kezelő (DARS) tanácsa, hogy a csalások számának növekedése miatt az e-matricákat csak a DARS hivatalos oldaláról vagy benzinkutakon vásárolják meg. (Az e-matricát még a határ átlépése előtt célszerű megvásárolni, mivel elmulasztásáért 300–800 euró büntetést róhatnak ki.)
  • A szlovén abban is eltér a magyar matricarendszertől, hogy a szabályozás két díjkategóriát különböztet meg személykocsiknál a matrica esetében. 2A a díjkategória, ha az autó első tengely felett mért magassága legfeljebb 1,3 méter; 2B a díjkategória, amennyiben ez a magasság meghaladja az 1,3 métert.
  • Közlekedési szabálysértés esetén a kiszabott bírság a helyszínen vagy a rendőrségen kifizethető készpénzben. Helyszíni bírság kiszabásakor a bírságoló szerv felhívja a megbüntetett figyelmét, hogy ha meghatározott időn belül kifizeti (ez általában 8 vagy 16 nap), akkor a szankciónak csak a felét kell rendeznie. A befizetés megtagadása esetén az igazoltató hatóság ideiglenesen bevonhatja a vezető és az autó (illetve a tehergépkocsi és a rakomány) okmányait, amelyeket azonban az összeg rendezését követően azonnal visszaadnak.
  • Műszaki hiba esetén a meghibásodott, sérült, elhagyott járműveket a leállósávról és a „segélyöblökről” legkésőbb 2 órán, az autópálya parkolóiból pedig 72 órán belül el kell távolítani. (A jármű elvontatása csak a DARS munkatársának jelenlétében történhet. A vontatás költségeit a helyszínen kell rendezni, az elő-számla szerinti fizetés javasolt. A vontató cég a fizetés biztosítékaként feltartóztathatja a járművet.)
Címlapról ajánljuk
Orbán Viktor péntek reggel: a mi költségvetésünk egy nyílt lázadás

Orbán Viktor péntek reggel: a mi költségvetésünk egy nyílt lázadás

Terjedelmes interjút adott péntek reggel a Kossuth rádiónak a miniszterelnök. Szólt a 2025-ös "békeköltségvetés" megalapozásáról, amely már az ukrajnai háború lezárását feltételezi, elmondta, mely összetevő áll hozzá érzelmileg a legközelebb. Amerika nélkül az EU szerinte nem "folytathatja" tovább az ukrajnai háborút. Az unós versenyképesség ügyében szükséges fordulatra pedig "nincs idő".

Navracsics Tibor az Arénában: radikalizálódik a hangulat a Balaton környékén

A Versenyképes Járások Program hátteréről és lényegéről, egyúttal a járások fontos szerepétől, továbbá a Balaton körüli helyzetről is beszélt Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter az InfoRádió Aréna című műsorában. Az Európai Unióról szólva azt mondta, hogy „változik a véleményklíma Magyarországgal kapcsolatban”, miközben azt is elmagyarázta, miért nehéz az egyébként kiválóan teljesítő Várhelyi Olivér helyzete.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.15. péntek, 18:00
Hegedűs Éva
a Gránit Bank elnök-vezérigazgatója
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×