Infostart.hu
eur:
387.01
usd:
328.63
bux:
0
2025. december 26. péntek István
Nyitókép: OceanGate

Öreg "játékkonzol", türelmetlenség, anyaghiba, teszthiány - Évek óta aggódtak, hogy baj lesz a Titannal

Továbbra is a távvezérelt járművekre szegeződik a figyelem, ezek gyűjtik be a szerencsétlenül járt kis tengeralattjáró roncsait az óceán fenekéről.

A keresésben áttörést hozó távvezérelt víz alatti járművek két nagyobb törmelékhalmazra bukkantak: az egyik a Titan farkát, a másik az óceánfenékre érést segítő talpát is tartalmazta, ezekből a nyomokból következtettek arra, hogy a tengeralattjáró a mélyben szétrobbant - írja a BBC.

A haditengerészet most feltehetően minden lehetséges maradványt begyűjt, hogy kiderítse, pontosan mitől és hogyan következett be a tragédia, vélekedik Ryan Ramsey, a brit királyi haditengerészet egykori tengeralattjáró-kapitánya.

"Fekete doboz nincs, így az utolsó pillanatokról nem alkothatunk pontos képet"

- fogalmazott, de ezt leszámítva a folyamat nagyon hasonló ahhoz, ahogyan egy lezuhant repülő kapcsán vizsgálódnak.

Ha a Titan darabjai felszínre kerülnek, a szakértők mikroszkopikus töréseket keresnek majd a karbonszálas struktúrában.

Ez segíthet abban, hogy kiderítsék, mi okozhatta az öt ember halálával járó balesetet.

Minden egyes darabot alaposan, mikroszkóp alatt vizsgálnak meg, hogy lássák a szénszálak irányát, és olyan szakadásokat keressenek, amelyek a törés pontos helyére utalnak.

A nagy kérdés az, vajon szerkezeti hiba okozta-e a tragédiát.

Ha ez a helyzet, akkor a szerkezet hihetetlenül nagy nyomásnak volt kitéve, ami nagyságrendileg az Eiffel-torony súlyának felel meg, amely annak erős szétrobbanásához vezetett - mondja Blair Thornton professzor a Southamptoni Egyetemről.

Ha ez valóban így történt, akkor kérdés, hogy a baleset a megfelelő tesztelés hiánya miatt történt-e, ahogyan azt egyes szakértők feltételezik.

"A szénszálak a szerkezetükben lévő belső hibák miatt károsodhatnak" - mondja Roderick A Smith professzor, a londoni Imperial Imperial College professzora. Szerinte a szénszál és a titán közötti kötések nagyon gondos vizsgálatot igényelnek.

Egy szakértő, William Kohnen már 2018-ban kifejezte aggodalmát a Titannel kapcsolatban: aggályosnak tartotta, hogy független szakértő nem hitelesítette annak biztonságosságát.

Levelet írt az OceanGate-nek, melyben úgy fogalmazott: egyetlen balszerencsés eset lenullázhatja a kereskedelmi tengeralattjárós merülések makulátlan biztonsági statisztikáját.

"Félelmünk az, hogy az OceanGate által elfogadott jelenlegi kísérleti megközelítés olyan negatív (a kisebbektől a katasztrofálisig terjedő) eredményeket hozhat, amelyek az ágazatban mindenki számára súlyos következményekkel járnak" - állt a levélben, melyet Stockton Rushnak, a Titan elhunyt utasai egyikének címzett annak idején.

Kohnen a tragédia után nyilatkozott a Sky Newsnak, elmondva: csak akkor szabad ilyen merüléseket végezni, ha az ember teljesen biztos magában.

"Neptun nem türelmes az emberrel - ha elrontjuk, akkor elrontjuk, és megfizetjük az árát. A szabályaink épp a korábban elkövetett hibáink miatt születtek, minden, amit megtanultunk, megjelenik az engedélyekben, amelyeket kiadunk"

- tette hozzá.

Kohnen szerint a szabályozó testületeknek való megfelelés kritikus jelentőségű lett volna az OceanGate számára, de Rush úgy vélte, csak hátráltatják őt.

"Az OceanGate modellje a szabályok megszegése volt abban a hitben, hogy jobban és gyorsabban oldanak meg problémákat másoknál. Egyetlen másik cégnek sincs ötfős tengeralattjárója, amely 4000 méter mélyre merülne. Léteznek ilyen járművek, de azok a pilótával együtt három embert visznek le, és erre megvan minden engedélyük. Öt emberrel lemenni nagy kihívás, nagy precizitás kell hozzá" - fogalmazott.

Mint elmondta, vannak 6000-7000 méter mélyre merülő járművek is, de ezek is engedélyezettek.

A Titan korábbi utasai közt többen is kifejezték már azzal kapcsolatos gondolataikat, hogy mennyire nem érezték magukat biztonságban odalenn a tengeralattjáróban, amelyet

egy régi PlayStation-kontrollerrel irányítottak

több ezer méter mélységben.

Címlapról ajánljuk
Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Törvények, viták, pénzbüntetések – ez történt az Országgyűlésben 2025-ben

Az Országgyűlés 2025-ben is sok szenvedélyes vitát folytatott le és számos fontos jogszabályt alkotott meg, amelyekről – a napirend előtti felszólalásokról, az interpellációkról, a kérdésekről, az azonnali kérdésekről, az általános vitákról, a határozathozatalokról és a bizottsági ülésekről – év közben részletesen beszámolt az InfoRádió, most a leglényegesebb idei parlamenti történéseket és döntéseket idézi fel ez az összeállítás.
VIDEÓ
Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

Évezredes titkok a modern luxus árnyékában: így változik meg örökre a legendás ókori főváros sorsa

2025-ben az Ázsiai és Csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (Asia-Pacific Economic Cooperation – APEC) csúcstalálkozóját Kjongdzsuban tartották, ez a név csak a legelszántabb történelem vagy földrajz iránt érdeklődő közönség számára lehet ismerős Magyarországon. A település pedig egykoron az ókor egyik legnagyobb királyságának volt a fővárosa, ahol máig szinte „szabadtéri múzeumként” sorjáznak az egykori emlékek. A modern idegenforgalmi kihívások ugyanakkor dilemmával szembesítik a várost, hogy megőrizze a karakterét a jövőben is.

EZT OLVASTA MÁR?
×
2025. december 26. 20:15
×
×
×
×