eur:
411.81
usd:
395.67
bux:
79551.8
2024. november 22. péntek Cecília
Nyitókép: Pixabay

Ingyenes tömegközlekedés: egyre több európai városban válik valósággá

Montpellier-ben december 21-től lesz ingyenes a tömegközlekedés: a dél-francia város a legnagyobb az országban, ahol bevezetik a rendszert.

A helyiek használhatják majd a várost átszelő busz- és villamoshálózatot térítés megfizetése nélkül: a lépéstől azt várják, hogy csökken a károsanyag-kibocsátás és a légszennyezés, a város lakói pedig könnyebben mozognak majd – írja a Euronews.

"Az ingyenes közlekedés bevezetésével bátor lépést teszünk a társadalmi igazságosság és a haladás felé, amely az ökológiai átmenetet szolgálja" – írta a Twitteren Michaël Delafosse, Montpellier polgármestere.

Montpellier 2020 szeptembere óta kísérletezik az ingyenes közlekedéssel hétvégeken: 2021-ben a 18 év alattiak és a 65 év felettiek számára hétköznapokra is kiterjesztették a rendszert. A rendszer további szélesítése a város 150 millió eurós költségű, szén-dioxid-kibocsátásmentes mobilitás érdekében tett erőfeszítéseinek része, amelyek a kerékpárutakba történő beruházásokat és

egy alacsony kibocsátású zóna létrehozását is magában foglalnak.

Nem Montpellier az első város, ahol bevezetik a rendszert: közel 200 ezer lakosával Dunkerque a legnagyobb település, amely már bevezette az ingyenes közlekedést. Miután 2018-ban megtették ezt a lépést, az utasszám átlagosan 85 százalékkal nőtt. A rendszert a tíznél több alkalmazottat foglalkoztató franciaországi állami és magánvállalkozásokra már kivetett mobilitási adó emeléséből finanszírozzák.

Franciaországban összesen 39 helyen működik hasonló rendszer, köztük Marseille Aubagne nevű külvárosában, Calais kikötővárosában és Niort községben. Egy olyan metropoliszban, mint amilyen Párizs, már nehezebb lenne bevezetni a rendszert – a közepes méretű önkormányzatok esetében a jegybevétel a közlekedés finanszírozásának mindössze 10 százalékát teszi ki. Párizs, Lyon és Marseille esetében ez az arány ugyanakkor 25-40 százalék között mozog.

Ezek a városok valószínűleg részlegesen ingyenes rendszereket vezetnek be, melyekben a fiatalok, az idősebbek és a munkanélküliek mentesülhetnek a jegyváltás alól. Párizsban 2020-ban vezették be a 18 év alattiak ingyenes közlekedését, Nantes 2021-ben tette ingyenessé a hétvégi utazást. A dél-franciaországi Occitane régióban szintén 2021-ben próbálták ki, hogy havonta 30 ingyenes vonatjegyet kínálnak a 18-26 éveseknek.

A koncepció támogatói úgy vélik, az ingyenes tömegközlekedés csökkenti az autóhasználatot, a városközpontokba vonzza az embereket, növeli a vásárlóerőt és demokratizálja a közlekedéshez való hozzáférést. Mások szerint viszont a költségeket az adófizetőknek kell megtérítenie és a közlekedési ágazat fejlesztései is háttérbe szorulhatnak a rendszer bevezetését követően.

Az ingyenes tömegközlekedés ugyanakkor egyre nagyobb teret hódít Európában:

már több mint 50 város tért át az ingyenes tömegközlekedésre,

elsődleges indítékként az éghajlatvédelmi törekvéseket és a társadalmi egyenlőséget említve. Észtország fővárosa, Tallinn 2013-ban vezette be az ingyenes tömegközlekedést, 2020-ban pedig Luxemburg lett a világ első országa, amely eltörölte a viteldíjakat a tömegközlekedésben. Budapesten a 14 év alatti tanulók használhatják ingyenesen a BKK járatait.

Spanyolország az év végéig tartó program keretében kísérletezik a rövid- és középtávú utazásokra szóló ingyenes vonatjegyekkel, Németország pedig tavaly június és augusztus között hasonló intézkedést vezetett be kedvezményes országos tömegközlekedési bérlettel. Franciaország és Németország idén nyáron 60 ezer ingyenes vonatjegyet oszt szét a fiatalok között.

Címlapról ajánljuk

Budakalászt kiragadná természetes közegéből az új választási földrajz – megszólalt a polgármester

Nemcsak a fővárost, hanem az agglomerációs településeket is érzékenyen érintheti a választókerületek tervezett átalakítása. Forián-Szabó Gergely budakalászi polgármester elmondta, hogy a javaslat Budakalászt teljesen leválasztaná a természetes kapcsolatrendszeréről, ami a hétköznapi életben a lakosság számára komoly hátrányokkal járhat.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Csizmazia Gábor
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének tudományos munkatársa
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×