eur:
411.73
usd:
395.27
bux:
79551.8
2024. november 22. péntek Cecília
Inflation, growth of food sales, growth of market basket or consumer price index concept. Shopping basket with foods on arrow. 3d illustration
Nyitókép: Bet_Noire/Getty Images

A fogyasztói árak védelme tompítja a politikai elégedetlenséget, de aláássa a büdzsét

Miközben januárban újabb rekordszintet ugrott meg az eurózónában mért infláció (szerdai frankfurti jelentés szerint elérte az 5,1 százalékot), egyre több EU-ország kormánya igyekszik tompítana a drágulás társadalmi hatásait, ami viszont a nemzetállami költségvetést és az államadósságot terheli még tovább.

Egyre többe kerül a tagállami kormányoknak – végső soron a nemzeti költségvetésnek – az, ahogyan tompítani igyekeznek a most már hónapok óta általánosan növekvő inflációs ráta társadalmi hatásain.

A brüsszeli Politico 11 EU-ország helyzetét vizsgálta meg, és úgy találta, hogy

a kormányok mindenütt extra kiadásokra – vagy bizonyos „normális bevételek” elengedésére – kényszerülnek a helyzet szociális és politikai kezelhetősége érdekében.

Ami egyébként eddig többnyire működött, kérdés, hogy a költségvetési korlátok mikor mutatkoznak majd meg.

Spanyolország, Belgium vagy éppen Lengyelország például az adófizetői terhek mérséklésével – áfacsökkentéssel – próbálkozik. Az utóbbi átmenetileg egyenesen nulla százalékra vinné le az energiaár áfáját, de ehhez már brüsszeli engedély kell, Varsóban most éppen erre várnak. Belgiumban szerdára virradóra állapodott meg a koalíció ugyancsak az áramár áfájának négyhónapos 15 százalékos csökkentéséről, az eddigi 21 százalékról 6 százalékra.

Franciaországban havonta 100 eurós szociális juttatást kapnak a hátrányos helyzetű családok, és hasonló intézkedést határozott el mostani csomagjában a belga kormány is. Olaszországban is a kisjövedelmű családok pénzügyi támogatásával operál a kormány, de itt már megjelent az emberek felé az a kormányzati „tanács” is, hogy

nem árt, ha hozzászoknak bizonyos, a „viselkedési változtatáshoz” az energia minél „észszerűbb használata” érdekében.

Ez utóbbi egyébként szakértők szerint egyes üzleti vállalkozásoknál már megjelent: Simone Tagliapietra, a brüsszeli Bruegel Intézet vezető szakértője szerint Olaszországban például egyes termelői üzemek az intenzív termelői munkafázist áttették a hétvégére.

Görögországban a fűtés, Magyarországon kezdetben a fűtőolaj és üzemanyag, újabban több alapvető élelmiszer árának szabtak hatósági plafont. Hollandia árkedvezményt ad az energiát hatékonyabban felhasználóknak.

A példák sora hosszú, és mivel nem áll az intézkedések mögött egységes európai uniós politika, ezért a legtöbb esetben országspecifikusan eltérő. Egy valami azonban szinte minden esetben közös bennük: a végső ár nagy részét a nemzeti költségvetésnek kell megfizetnie.

A Politico ennek kapcsán arról számolt be, hogy a plusz állami kiadás – vagy az elmaradt bevétel – extra

költségvetési kihatásai az írországi 210 millió eurótól a franciaországi 20 milliárd euróig terjednek.

De mindenhol növekedőek.

Ez már önmagában is nem várt terheket ró a COVID-járvány alatt amúgy is extra mértékben túlköltekezett kormányzatokra (jelenleg az eurózónában a tagállamok átlagos államadóssága meghaladja a GDP 97 százalékát, holott az uniós szabályok szerint nem lehetne több 60 százaléknál).

A brüsszeli portál ráadásul idézi ING Bank, és a Bruegel Intézet szakértőit, akik egybehangzóan arra is figyelmeztetnek, hogy aligha válnak be azok a számítások, amelyek a tavasz beköszöntével az energiaárak visszaesésére és ennek nyomán az inflációs hullámok fokozatos apadására számítanak. Az ING elemzése például úgy látja, hogy

az energiaárak jó eséllyel egész évben a szokottnál magasabbak maradnak (főként, ha az orosz-ukrán helyzet tovább romlik).

Mindeközben a Financial Times idézte a német jegybank vezető közgazdászát, Jens Ulbricht, aki egy most hétfői nyilatkozatában német vonatkozásban is arról beszélt, hogy a német inflációs kilátások a belátható jövőben minden bizonnyal további növekedést mutatnak majd.

Ahonnan szakértők szerint csak néhány lépésre van az az idei megoldandó legnagyobb dilemma: hogy ugyanis pontosan, miként, mikor, milyen mértékben és ütemben történjen a jövő januártól kezdődően célul kitűzött visszatérés a járvány előtti európai uniós fiskális szabályokhoz.

Az első brüsszeli javaslat ez ügyben idén áprilisban, vagy májusban várható. De a lehetséges tagállami kormányzati fogadtatás sokak szerint éppen a fentiek fényében is egyre kevésbé kiszámítható.

Címlapról ajánljuk

Budakalászt kiragadná természetes közegéből az új választási földrajz – megszólalt a polgármester

Nemcsak a fővárost, hanem az agglomerációs településeket is érzékenyen érintheti a választókerületek tervezett átalakítása. Forián-Szabó Gergely budakalászi polgármester elmondta, hogy a javaslat Budakalászt teljesen leválasztaná a természetes kapcsolatrendszeréről, ami a hétköznapi életben a lakosság számára komoly hátrányokkal járhat.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.25. hétfő, 18:00
Csizmazia Gábor
a Nemzeti Közszolgálati Egyetem John Lukacs Intézetének tudományos munkatársa
Már alakul a világ legnagyobb hatalmú kormánya, felrobbant az internet: rájuk figyelnek most az emberek

Már alakul a világ legnagyobb hatalmú kormánya, felrobbant az internet: rájuk figyelnek most az emberek

A november 5-ei amerikai elnökválasztás óta a megválasztott elnök, Donald Trump sorra jelenti be, hogy kiket látna szívesen a 2025-ben felálló kormány soraiban, valamint a legfontosabb szövetségi szervezetek élén. Az eddigi nevek között szerepelnek korábban elnöki babérokra törekvő politikusok, milliárdos üzletemberek és még televízióból ismert médiaszemélyiségek is. Egyes személyekre már korábbi utalások alapján lehetett számítani, míg mások meglepő választásnak bizonyultak. A Google Trends keresési adatai alapján utánajártunk, hogy az amerikai internetezők melyik jelöltre voltak leginkább kíváncsiak a Google-ben.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×