Infostart.hu
eur:
398.47
usd:
343.86
bux:
100518.47
2025. augusztus 2. szombat Lehel
Nyitókép: boeing.com

Váratlan fordulat az életveszélyes Boeingok ügyében

Kispóroltak egy veszélyjelzőt a 737 Maxból, de nem tudtak róla a pilóták - ez okozhatta a katasztrófákat.

A Boeing nem tájékoztatta a légitársaságokat és a felügyeletet arról, hogy új modellje, a 737 Max esetében az előddel ellentétben semmi sem hívja fel a pilóták figyelmét az érzékelők meghibásodására. Mivel ezeknek az adataival dolgozott az a rendszer is, amely valószínűleg a típus két tragédiáját okozta, ez újabb kellemetlen fejlemény a gyártó számára - írja a g7.hu.

A Boeing a Maxot az évtizedek óta repült 737-es némileg átdolgozott változataként tálalta a légitársaságok és a hatóságok számára, és sikerült is elérnie, hogy a pilótáknak nem kellett új típusengedélyt szerezniük, elég volt egy egészen minimális képzés, mielőtt beülhettek a Max pilótafülkéjébe. A Lion Air indonéziai és az Ethiopian etiópiai katasztrófája után azonban egymás után kerülnek elő olyan részletek, amelyek bizonyítják, hogy az átalakítás nem is volt olyan csekély.

Az egyik legnagyobb változást a nagyobb, üzemanyag-takarékosabb hajtóművek okozták, amelyek megváltoztatták a gép súlypontját, és hajlamosabbá tették az átesésre. Ezt hivatott megelőzni az az MCAS rövidítésű biztonsági rendszer, amely automatikusan lefelé nyomja a gép orrát, ha az állásszög-érzékelőkből érkező adatok alapján úgy ítéli meg, hogy a repülőt átesés fenyegeti.

A The Wall Street Journal amerikai kormányzati és iparági források alapján azt írja, a korábbi 737-eseken a pilóták kijelzőjén egy felvillanó ikon jelzi, ha a gép orrán párban elhelyezett állásszögjelző két része jelentősen eltérő értéket mér, ami jó eséllyel hibát jelez. Furcsa módon a Maxon ez nincs így,

ez a jelzés akkor vált elérhetővé, ha egy légitársaság kiegészítő biztonsági csomagot vett a típushoz.

Csakhogy erről a cégek nem tudtak, mivel a Boeing nem tájékoztatta őket a változásról.

A Boeing eddig nem mondott semmit arról, hogy miért vonták ki az alapcsomagból a jelzést. Azt viszont közölték, hogy már vissza is tették oda. Egyelőre azonban a gyártó és a hatóság továbbra is azon az átfogó megoldáson dolgozik, amelynek nyomán biztonsággal felszállhatnak majd a repülők.


VIDEÓAJÁNLÓ
Címlapról ajánljuk
Hubai Imre: jövő év végéig másfél balatonnyi vizet kell visszatartani a Tiszán

Hubai Imre: jövő év végéig másfél balatonnyi vizet kell visszatartani a Tiszán

3,8 millió ember életminősége függ a Tisza-völgyben a kiskörei vízerőmű megfelelő működésétől – mondta az InfoRádióban az Agrárminisztérium mezőgazdaságért felelős államtitkára. Hubai Imre hozzátette: az elmúlt időszakban sikerült megőrizni a készleteket, miközben a vízigényt sem kellett korlátozni.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2025.08.04. hétfő, 18:00
Nemes Imre
a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal elnöke
Atomtengeralattjárók indultak Oroszország felé - Zelenszkij közvetlenül tárgyalna Putyinnal - Háborús híreink szombaton

Atomtengeralattjárók indultak Oroszország felé - Zelenszkij közvetlenül tárgyalna Putyinnal - Háborús híreink szombaton

Volodimir Zelenszkij ukrán elnök közvetlen tárgyalásokat szorgalmaz Vlagyimir Putyin orosz elnökkel a tisztviselők korlátozott technikai tárgyalásai helyett, mondván: „tudjuk, ki hozza a döntéseket Oroszországban”. Megjegyzései azt követően hangzottak el, hogy Putyin kijelentette, „tartós és stabil békét” szeretne, de nem adta jelét annak, hogy hajlandó lenne bármilyen engedményt tenni. Donald Trump közben pénteken bejelentette, hogy két nukleáris tengeralattjárót vezényelt Oroszország közelébe, válaszul Dmitrij Medvegyev volt orosz elnök fenyegetéseire. Cikkünk folyamatosan frissül az ukrajnai háború híreivel.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×