eur:
396.74
usd:
359.42
bux:
72075.48
2024. szeptember 10. kedd Hunor, Nikolett

Az évezred építkezését fontolgatja a Kreml

A Kreml elhatározta, hogy feleleveníti azt a XIX. századi álmát, hogy Oroszországot és az Egyesült Államokat egy olyan vasúti pálya kösse össze, amely a Bering-szoros alatt egy alagútban fut.

A kormány tagjai jövő héten, egy konferencián vitatják meg azt a javaslatot, amelyet az orosz tudományos akadémia munkatársai készítettek.

Bár a projekt igen nagy költségekkel járna - az előzetes becslések szerint majdnem tízezer milliárd forintnak megfelelő összeget emésztene fel -, a terv készítői bíznak abban, hogy mindkét kormány támogatását megkapják.

Úgy vélik, a projekt azon kevés ötlet közé tartozik, amely alapvetően megváltoztathatja Oroszország keleti részének fejlődését.

A gazdasági minisztérium illetékese szerint a megvalósítás esélyei soha nem voltak még olyan jók, mint most.

Viktor Razbegin elmondta azt is, hogy 1998-ban már nagyon közel jártak a megegyezéshez az Egyesült Államokkal és Kanadával, a terv azonban akkor a rubel bedőlése miatt meghiúsult.

A majdnem 100 kilométer hosszú alagút érintené a Diomede-szigeteket is. Annál a pontnál, ahová az alagút oroszországi végét tervezik, egyelőre nincs kiépített úthálózat, a legközelebbi főút jelenleg 1.600 kilométerrel odébb halad.

Vasúti kapcsolat pedig jelenleg Alaszkát sem köti össze Kanadával vagy az Egyesült Államokkal. Ez azt jelenti, hogy az alagúttal együtt csaknem 6 ezer kilométernyi vasúti pályát is meg kellene építeni.

Az oroszok azonban nem ijednek meg a feladattól, mint mondták, a transzszibériai vasút hossza 9.200 kilométer, és mindössze hét év alatt készült el. Ebből kiindulva úgy vélik, hogy a jelenlegi tervük megvalósításához 12 évre lenne szükség.

A tervek szerint az alagútban személy- és áruszállítás egyaránt folyna, sőt, az is felvetődött, hogy olaj- és gázvezeték is épüljön vele párhuzamosan.

A hírek szerint a tervet több magánbefektető támogatná, például a Chelsea futballklub tulajdonosa, Roman Abramovich is. A nagyobb falat feltehetően az amerikai magánbefektetők megnyerése lesz.

Elsőként az 1800-as évek végén, a coloradói kormányzó vizionált  hidat a két kontinens közé. Az ötletet 1940-ben is felélesztették, ám akkor sem történt semmilyen előrelépés az ügyben.

Az 1960-as években ismét felvetődött a terv, amely már tartalmazta egy gibraltári híd megépítését is, ami lehetővé tette volna öt kontinens összekapcsolását.

Címlapról ajánljuk

Nagy Márton: nem fordulatra van szükség, hanem finomhangolásra

A gazdaságpolitika előtt álló feladatokról, a békeköltségvetés lényegéről, a várható gazdasági növekedésről és a minimálbérről is beszélt Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter az InfoRádió Aréna című műsorában, de kitért a jegybankelnök kritikáira és a leendő gazdasági csúcsminiszter szerepére is.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.09.10. kedd, 18:00
Sayfo Omar
a Migrációkutató Intézet kutatásvezetője
Gyűlölik a turistákat, pedig miattuk lettek lesajnált országból Európa növekedési királyai

Gyűlölik a turistákat, pedig miattuk lettek lesajnált országból Európa növekedési királyai

Miközben a csapból is az európai gazdaság gyengélkedése folyik, Spanyolország olyan növekedési számokat produkál, amelyek még válságoktól mentes időben is jónak számítanának, nemhogy az energiaválság, az infláció, a magas kamatok és a globális lassulás éveiben. A magas növekedés ráadásul kifejezetten egészséges szerkezetben, relatíve jó egyensúlyi mutatók mellett valósul meg. Európa negyedik legnagyobb gazdasága jó eredményeit leginkább annak köszönheti, hogy profitál az európai fogyasztás átalakuló szerkezetéből: a turizmus sosem pörgött ennyire Európában, és ennek Spanyolország az egyik legnagyobb nyertese. A növekedési sikersztori láttán érthetetlennek tűnik, hogy a helyi lakosok miért pont most üzentek hadat a turistáknak, hiszen a külföldiek elriasztásával saját fejlődési kilátásaikat rombolják. Pedig fejlődni még van hova, és ez – más tényezőkkel együtt – azért erősen árnyalja az ország gazdaságáról alkotott pozitív képet.

EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×