eur:
409.4
usd:
375.88
bux:
74495.66
2024. november 5. kedd Imre
Close-up Of A Human Hand Stopping The Wooden Blocks From Falling On House Model
Nyitókép: AndreyPopov/Getty Images

Példátlan lehetőséghez jut márciusban hárommillió magyar lakástulajdonos

Rendkívüli felmondási lehetőség nyílik meg a lakásbiztosításoknál – a kormány így akarja élesíteni a biztosítók versenyét.

A magyar háztartások háromnegyedének van lakásbiztosítása, ezzel jól állunk Európában. Annál több a probléma maguknak a biztosításoknak a tartalmával: sokszor elavultak, az ingatlanok alulbiztosítottak, a befizetett díjak harmadából lesz csak kárkifizetés, és túl magas a biztosítók piaci koncentrációja. Ezen akar változtatni a Nemzetgazdasági Minisztérium az idén először meghirdetett márciusi egy hónapos felmondási lehetőséggel – írja a Portfolio.

Tavaly mintegy 190 milliárd forintot költött a magyar lakosság lakásbiztosításra, az első három negyedév adatai 14,7 százalékos éves növekedést mutattak a befizetett díjakban, ami a nagyjából stagnáló szerződésszám mellett azt mutatja, hogy a biztosítók lényegében utánkövették az előző évi inflációt az évfordulós indexálások során.

Ha valakinek nem tetszik a meglévő szerződése vagy biztosítója, évente egyszer, az éves évforduló előtt legalább 30, legfeljebb 60 nappal felmondhatja. Az a több mint 50 ezer ügyfél, aki az MNB által minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítással (MFO) rendelkezik, negyedévente teheti ezt meg. Az eddigi felmondási lehetőségek megmaradnak, de egy új felmondási lehetőséget is bevezetett a tavaly február 1-jei rendelet: 2024-től minden év március 1. és 31. között extra felmondási lehetőséget kapnak a lakásbiztosítással rendelkezők, mégpedig költségmentesen. Újrakötési kötelezettséggel ez nem jár, de természetesen erősen ajánlott nem biztosítás nélkül hagyni a lakást. Összesen mintegy 3,3 millió szerződő lesz jogosult a lakásbiztosítása lecserélésére.

Az új kampány bevezetésének az előnye, hogy míg a lakásbiztosítási évforduló előtti felmondások szétoszlanak egy teljes évre, a márciusi kampányban intenzív módon hívják fel a piaci szereplők az ügyfelek figyelmét a lakásbiztosításaik gondozásának, megújításának a szükségességére. Különösen persze a kisebb vagy új szereplők, akik a nagyoktól állományt „rabolhatnak” az átkötési lehetőséggel. Eközben azért a nagyok is próbálják nem most mutatni a rosszabbik arcukat az ügyfelek felé. A meglévő lakásbiztosítási állományuk alapján a dobogón a 2022-es adatok szerint az Alfa, a Generali és a Groupama áll, nem sokkal mögöttük ott az Allianz is, e biztosítóknak lehet a legnagyobb vesztenivalójuk. A lakásbiztosítási szerződések több mint 80 százaléka ezé a négy szereplőé.

Élénkítheti a kampány a biztosítók és közvetítők közötti versenyt, és csökkentheti az alulbiztosítottságot azoknál, akik tudatosan váltanak, ez a díj aktualizálásával (adott esetben akár csökkentésével) együtt növelheti az ügyfélértéket. Ugyanakkor magában hordozza a lakásbiztosítási kampány annak a kockázatát is, hogy a kötelező biztosítási kampányok 2000-es évekbeli gyakorlatához hasonlóan akár most, akár a következő években túlzott árversenybe kényszeríti a szereplőket. Bár az alacsonyabb díj elsőre jól hangzik az ügyfeleknek, elfedheti annak hátulütőit: például a lakásbiztosítási fedezetek irracionális szűkülését és akár az alulbiztosítottság mint negatív jelenség erősödését is maga után vonhatja.

Címlapról ajánljuk

Amerika választ: így szavaznak most az Egyesült Államokban

Az Amerikai Egyesült Államokban november 5-én, kedden zárul az elnökválasztás, a legtöbb tagállamban ugyanis már hetek óta lehet szavazni. A választási rendszer egyik különlegessége, hogy nem közvetlenül az elnökjelöltekre szavazhatnak, hanem államonként eltérő számú elektort választanak, akik végül döntenek az elnök személyéről. Ez azt is jelenti, hogy nem feltétlenül az lesz a következő elnök, akire országosan a legtöbb szavazat érkezett.
VIDEÓ
inforadio
ARÉNA
2024.11.05. kedd, 18:00
Hankó Balázs
kultúráért és innovációért felelős miniszter
EZT OLVASTA MÁR?
×
×
×
×
×