A magyar háztartások háromnegyedének van lakásbiztosítása, ezzel jól állunk Európában. Annál több a probléma maguknak a biztosításoknak a tartalmával: sokszor elavultak, az ingatlanok alulbiztosítottak, a befizetett díjak harmadából lesz csak kárkifizetés, és túl magas a biztosítók piaci koncentrációja. Ezen akar változtatni a Nemzetgazdasági Minisztérium az idén először meghirdetett márciusi egy hónapos felmondási lehetőséggel – írja a Portfolio.
Tavaly mintegy 190 milliárd forintot költött a magyar lakosság lakásbiztosításra, az első három negyedév adatai 14,7 százalékos éves növekedést mutattak a befizetett díjakban, ami a nagyjából stagnáló szerződésszám mellett azt mutatja, hogy a biztosítók lényegében utánkövették az előző évi inflációt az évfordulós indexálások során.
Ha valakinek nem tetszik a meglévő szerződése vagy biztosítója, évente egyszer, az éves évforduló előtt legalább 30, legfeljebb 60 nappal felmondhatja. Az a több mint 50 ezer ügyfél, aki az MNB által minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítással (MFO) rendelkezik, negyedévente teheti ezt meg. Az eddigi felmondási lehetőségek megmaradnak, de egy új felmondási lehetőséget is bevezetett a tavaly február 1-jei rendelet: 2024-től minden év március 1. és 31. között extra felmondási lehetőséget kapnak a lakásbiztosítással rendelkezők, mégpedig költségmentesen. Újrakötési kötelezettséggel ez nem jár, de természetesen erősen ajánlott nem biztosítás nélkül hagyni a lakást. Összesen mintegy 3,3 millió szerződő lesz jogosult a lakásbiztosítása lecserélésére.
Az új kampány bevezetésének az előnye, hogy míg a lakásbiztosítási évforduló előtti felmondások szétoszlanak egy teljes évre, a márciusi kampányban intenzív módon hívják fel a piaci szereplők az ügyfelek figyelmét a lakásbiztosításaik gondozásának, megújításának a szükségességére. Különösen persze a kisebb vagy új szereplők, akik a nagyoktól állományt „rabolhatnak” az átkötési lehetőséggel. Eközben azért a nagyok is próbálják nem most mutatni a rosszabbik arcukat az ügyfelek felé. A meglévő lakásbiztosítási állományuk alapján a dobogón a 2022-es adatok szerint az Alfa, a Generali és a Groupama áll, nem sokkal mögöttük ott az Allianz is, e biztosítóknak lehet a legnagyobb vesztenivalójuk. A lakásbiztosítási szerződések több mint 80 százaléka ezé a négy szereplőé.
Élénkítheti a kampány a biztosítók és közvetítők közötti versenyt, és csökkentheti az alulbiztosítottságot azoknál, akik tudatosan váltanak, ez a díj aktualizálásával (adott esetben akár csökkentésével) együtt növelheti az ügyfélértéket. Ugyanakkor magában hordozza a lakásbiztosítási kampány annak a kockázatát is, hogy a kötelező biztosítási kampányok 2000-es évekbeli gyakorlatához hasonlóan akár most, akár a következő években túlzott árversenybe kényszeríti a szereplőket. Bár az alacsonyabb díj elsőre jól hangzik az ügyfeleknek, elfedheti annak hátulütőit: például a lakásbiztosítási fedezetek irracionális szűkülését és akár az alulbiztosítottság mint negatív jelenség erősödését is maga után vonhatja.